Ο υπουργός τόνισε ότι «σήμερα είχα την δυνατότητα να επισκεφτώ κάποιες από τις πληγείσες περιοχές και διαπίστωσα ότι γίνονται αρκετά τεχνικά έργα σε δρόμους και σε γέφυρες, έργα τα οποία γίνονται με χρηματοδότηση της ελληνικής Πολιτείας προς τις περιφέρειες και κυρίως προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας, αλλά και προς τους δήμους πληγεισών περιοχών».
Όπως πρόσθεσε, «ήδη έχουν κατανεμηθεί πόροι ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ και σήμερα το πρωί είδα να γίνονται έργα, είδα ουσιαστικά να γίνεται μία αποκατάσταση της καθημερινότητας του πολίτη, αλλά και κάποιες εργασίες εν όψει δύσκολων καταστάσεων που εκτιμάται ότι θα έχουμε τα επόμενα 24ωρα».
Παράλληλα, σημείωσε ότι «όσον αφορά για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας στην Θεσσαλία, θα κινηθούμε σε δύο παράλληλες κατευθύνσεις» και συνέχισε:
«Η πρώτη κατεύθυνση ουσιαστικά οριοθετήθηκε από τον πρωθυπουργό την προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή θα έχουμε έναν φορέα, ο οποίος υπό την επίβλεψη του υπουργείου Υποδομών, αλλά και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα πρέπει να κάνει μία ορθολογική και ολιστική προσέγγιση των προκλήσεων, κυρίως στα ύδατα, που αντιμετωπίζει η περιοχή. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε ανθεκτικές υποδομές, συνεκτιμώντας όμως τις προκλήσεις που έχει μία περιοχή.
Η δεύτερη κατεύθυνση, συμπληρωματική συνυφασμένη, αλλά και διακριτή, είναι η δυνατότητα που δίνεται πλέον μέσα από το νομοθετικό πλαίσιο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από εισήγηση του αρμόδιου υπουργού στο Υπουργικό Συμβούλιο, να μπορεί να εκτελέσει, γρήγορα, έργα, έργα ακόμα και αυτά που δεν είναι στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, με χρηματοδότηση, κατ΄ αρχάς από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν ξεκινήσει και έχουν γίνει αρκετές αυτοψίες από τους μηχανικούς του υπουργείου, καθώς και από φορείς του υπουργείου, σε περιουσιακά στοιχεία με τα οποία έχουν εμπλοκή, όπως ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ στο σιδηροδρομικό δίκτυο, σε σχολεία και σε άλλα δημόσια κτίρια».
Γίνεται συνεπώς, είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας, «η αποτίμηση της κατάστασης, έτσι ώστε μετά να κάνουμε την κατανομή των πόρων».
Όπως σημείωσε, «είναι μία δυναμική διαδικασία, η οποία εξελίσσεται. Ήδη γίνεται αποκατάσταση της προσβασιμότητας στα χωριά και αυτό και θα συμπληρωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα».
«Με σχετική ασφάλεια μπορώ να πω», συνέχισε, «ότι από αυτά τα 600 εκατ. ευρώ, τα 187 εκατ. ευρώ είναι για έργα αποκατάστασης των σοβαρότατων ζημιών που έχει υποστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σε μία μεγάλη έκταση, που έχει να κάνει και με επιδομές και με υποδομές και με γέφυρες στο σιδηροδρομικό δίκτυο και με σιδηροδρομικούς σταθμούς και δυστυχώς ακόμα και με συστήματα τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης που πρόσφατα παραδόθηκαν στην ελληνική Πολιτεία πιστοποιημένα από τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων».
«Δυστυχώς», όπως ανέφερε, «το 2023 δεν είναι ένα καλό έτος για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά αυτές τις προκλήσεις θα τις αντιμετωπίσουμε με μεγαλύτερο πείσμα και μεγαλύτερη αποφασιστικότητα».
Μένοντας στο θέμα του σιδηροδρόμου, ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι «πρόσφατα ενισχύσαμε σημαντικά τον προϋπολογισμό του ΟΣΕ από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ, με λογοδοσία από την πλευρά της διοίκησης, έτσι ώστε να γίνουν έργα, κυρίως, συντήρησης, αλλά όχι μόνο συντήρησης, που θα βελτιώσουν τις δομές και τις υποδομές, οι οποίες παρέχονται προς τον Έλληνα πολίτη».
Ταυτόχρονα, συμπλήρωσε, «προχωρήσαμε κι ενώ ήμασταν έτοιμοι να παραδώσουμε αυτές τις ημέρες ένα ολοκληρωμένο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, δηλαδή τη σύμβαση 717, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, δυστυχώς αυτό πάει αργότερα, αλλά είμαστε εντός του χρονικού διαστήματος που είχαμε αρχικά οριοθετήσει».
Επανερχόμενος στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλία, είπε ότι «σήμερα το πρωί που βρέθηκα σε κάποια χωριά που έχουν πληγεί πρόσφατα από την θεομηνία και μου είπαν ότι δεν υπάρχουν μηχανήματα». Δηλαδή, συμπλήρωσε, «ζητούσαν οι πολίτες κάποιες άμεσες παρεμβάσεις από φόβο μη τυχόν τα καιρικά φαινόμενα, τα οποία φαίνεται ότι θα έχουμε μέσα στην εβδομάδα, δημιουργήσουν ξανά νέα προβλήματα στις ίδιες περιοχές, και δεν υπήρχαν διαθέσιμα μηχανήματα, αφού έχουν εξαντληθεί όλα στην αποκατάσταση των ζημιών».
Στην συνέχεια ο υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε σε μία σειρά από έργα που γίνονται στην Δυτική Ελλάδα, τονίζοντας μεταξύ άλλων:
«Προφανώς το εμβληματικό έργο της περιοχής είναι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος. Είναι ένα έργο 75 χιλιομέτρων, το οποίο εκτελείται σε τρεις διαφορετικές και από τρεις διαφορετικές εργολαβίες.
Περίπου το ποσοστό ολοκλήρωσης αυτή τη στιγμή είναι στο 25%. Δεν είναι το ίδιο ποσοστό και στα τρία τμήματα. Το τμήμα το οποίο είναι πιο κοντά προς τον Πύργο έχει ένα ποσοστό ολοκλήρωσης το οποίο υπερβαίνει το 40%, σήμερα που μιλάμε.
Και ναι, έχουν ξεκινήσει και ασφαλτοστρώσεις σε συγκεκριμένα τμήματα. Το δεύτερο θέμα που ήθελα να σας πω, δεν το αναδεικνύουμε με έμφαση, αλλά θεωρώ ότι ήταν εξαιρετικά σημαντική παρέμβαση που έκανε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου, είναι η οδική ασφάλεια και δη της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου δρόμου Πάτρα - Πύργος.
Έγιναν παρεμβάσεις 15,8 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Αυτές ολοκληρώθηκαν πολύ πρόσφατα, τον Αύγουστο του 2023 σε ένα μήκος 80 χιλιομέτρων.
Επίσης, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Πολιτείας, είχαν γίνει 53 θανατηφόρα δυστυχήματα την περίοδο 2016-2020 σε αυτήν την περιοχή.
Φέτος δεν έχει γίνει κανένα. Θεωρώ συνεπώς, ότι αυτό το έργο έχει εξαιρετική σημασία το ότι ολοκληρώθηκε.
Ένα άλλο έργο που είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε πρόσφατα, ήταν το Άκτιο-Αμβρακία.
Δηλαδή, η οδική σύνδεση του Άκτιου με την Ιόνια Οδό, μήκους 40 χιλιομέτρων. Έργο συμβατικού κόστους 100 εκατ. ευρώ και ένα σημαντικό τμήμα αυτού παραδόθηκε, ενώ αρκετά νωρίτερα από το τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί στο σύνολό του.
Δηλαδή, σε τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης θα έχει ολοκληρωθεί. Ένα άλλο έργο είναι το Βόνιτσα-Λευκάδα. Κατασκευή και αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης της πόλης της Λευκάδος, με τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία.
Επίσης, έχουμε κι ένα ευρύτερο οδικό έργο στα όρια της Δυτικής Ελλάδας, που είναι το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, όπου υπεγράφη η σύμβαση τον Απρίλιο του 2023, έργο δηλαδή το οποίο ξεκίνησε πολύ πρόσφατα, και έχει χρονική περίοδο εργασιών 48 μήνες».
Στην συνέχεια ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε στην Θεσσαλονίκη, λέγοντας ότι «ένα εμβληματικό έργο είναι η λειτουργία του Μετρό και αυτό θα γίνει το 2024» προσθέτοντας: «Η έναρξη λειτουργίας του fly over, θα βοηθήσει πάρα πολύ, μελλοντικά, τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την περιοχή. Θα ξεκινήσει το έργο αυτό να υλοποιείται τις προσεχείς εβδομάδες».
Μένοντας στα έργα, είπε ότι «ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη προχωρά, στην γραμμή 4 το Μετρό της Αθήνας, έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν οι μισές από τις πρόδρομες εργασίες, ενώ το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αναμένεται να παραδοθεί το 2027».
Επίσης, είπε ότι «έχουμε τον Ε65, ο οποίος στο σύνολό του, στη σύνδεσή του με την Εγνατία οδό αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025, αλλά μέχρι το τέλος του 1ου τριμήνου του 2024, εκτιμούμε ότι θα έχει παραδοθεί το υπόλοιπο τμήμα που συνδέει ουσιαστικά τον ΠΑΘΕ με την Καλαμπάκα».
Στο μεταξύ, απαντώντας σε ερώτηση του δημοσιογράφου, Νίκου Καραγιάννη για το θέμα της ηλεκτροκίνησης, ο υπουργός Υποδομών σημείωσε μεταξύ άλλων: «Έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι για το 2030, και για το 2050 σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η χώρα θέλει να είναι ανάμεσα στους πρωταγωνιστές.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε με συστηματικό τρόπο, ειδικά από τη στιγμή που επιλογή της κυβέρνησης είναι ο ρόλος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να είναι πιο ουσιαστικός, με περισσότερες αρμοδιότητες στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης.
Το πρώτο πράγμα συνεπώς που κάναμε ήταν να προχωρήσουμε, μετά από την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στην προμήθεια των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Έχουμε θέσει ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα, έτσι ώστε αυτά τα λεωφορεία να είναι στη διάθεση των πολιτών από το τέλος Απριλίου του 2024.
Το δεύτερο σημείο ήταν να τρέξουμε λίγο πιο γρήγορα, μετά από την μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων και το πράξαμε την προηγούμενη εβδομάδα, τα διάφορα προγράμματα που είναι στη διάθεση της ελληνικής κοινωνίας και δίνουν κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση.
Το τρίτο ζήτημα, εξαιρετικά σημαντικό, είναι οι δομές, δηλαδή τα σημεία φόρτισης. Έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια τα σημεία φόρτισης, έχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους για την επόμενη διετία και εξαετία, πολλαπλασιασμού όλων αυτών των δομών.
Άρα, κινούμαστε με σχέδιο, όσο μπορούμε πιο γρήγορα, με ασφάλεια, αλλά και με την αναγκαία χρηματοδότηση, έτσι ώστε να ενισχύσουμε την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr