Κατά την τοποθέτησή του ο Υπουργός επεσήμανε:
«Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,
Νομίζω ότι είναι πάντα λίγο υπερβολικές οι διατυπώσεις, οι εκφράσεις, που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. Ποτέ δεν αρνείται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Πάντα εδώ είναι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διά της πολιτικής του Ηγεσίας για να απαντάει σε ερωτήσεις και νομίζω ότι καλύτερη είναι και η διά ζώσης αυτή διαδικασία απάντησης στην ερώτηση από του βήματος.
Άκουσα για κομματικές διώξεις, για παρασκήνιο, για ανηθικότητα και τα λοιπά, νομίζω ότι θα διαφωτιστούμε όλοι όταν αναλυθεί η διαδικασία, όλα στην ουσία τα επιλύει και τα απαντά η διαδικασία.
Κατά την ισχύουσα νομοθεσία λοιπόν οι Αξιωματικοί που συμπληρώνουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους όπου γίνονται οι κρίσεις, 35 έτη πραγματικής υπηρεσίας και τουλάχιστον ένα έτος στον κατεχόμενο βαθμό, κρίνονται υποχρεωτικά κατά τις τακτικές κρίσεις ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους ή αποστρατευταίοι. ευδοκίμως τερματίσαντες ή αποστρατευταίοι.
Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν.4494/2017(ΦΕΚ Α’171) του 2017 δίνεται η δυνατότητα να τεθούν Εκτός Οργανικών Θέσεων, (ΕΟΘ) δηλαδή, Αξιωματικοί μέχρι και το βαθμό του Συνταγματάρχη.
Αυτοί οι Αξιωματικοί έχουν κριθεί ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους, δηλαδή όχι προακτέοι, εκτός βέβαια από εκείνους που αποστρατεύονται για λόγους υγείας.
Με τη ρύθμιση αυτή καθορίζεται λεπτομερώς το πλαίσιο της οικειοθελούς παραμονής, η διαδικασία για την ένταξή τους ως Αξιωματικοί Εκτός Οργανικών Θέσεων (ΕΟΘ), οι θέσεις που δύνανται να καλύψουν, αλλά και το μέγιστο χρονικό διάστημα παραμονής τους ως Αξιωματικοί ΕΟΘ, εκ των προτέρων λοιπόν οι γνωστές προϋποθέσεις για την παραμονή τους στον εν λόγω θεσμό.
Σύμφωνα μάλιστα με την αιτιολογική έκθεση του Νόμου που ψηφίσατε το 2017 σκοπός της εν λόγω διάταξης είναι να δοθεί η δυνατότητα οικειοθελούς αλλά βραχείας παραμονής στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων για Αξιωματικούς που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και επιθυμούν να παρατείνουν τον εργασιακό τους βίο και συνεπώς την παραμονή τους συνεχίζοντας να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Κανείς βέβαια δεν αμφισβητεί τη συνολική προσφορά αυτών των Αξιωματικών στις Ένοπλες Δυνάμεις, κρίθηκαν όμως, θυμίζω, κατά τη διαδικασία των κρίσεων ευδοκίμως τερματίσαντες και από κει και πέρα κρίνονται διατηρητέοι ή μη.
Οι Αξιωματικοί, λοιπόν, που έχουν τεθεί με τις πρόνοιες του Νόμου του 2017 ως ΕΟΘ κρίνονται σε ετήσιες τακτικές κρίσεις από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων.
Πριν από τις τακτικές ετήσιες κρίσεις τα Ανώτατα κατά Κλάδο Συμβούλια συνέρχονται και καθορίζουν τα ποσοστά των Αξιωματικών Εκτός Οργανικών Θέσεων με βάση τις υπάρχουσες κατά το χρόνο των κρίσεων υπηρεσιακές ανάγκες. Επαναλαμβάνω, ποσοστά για λόγους κάλυψης υπηρεσιακών αναγκών.
Κατά τις προαναφερθείσες διατάξεις στις τακτικές κρίσεις τρέχοντος έτους κρίθηκαν κατ’ αυτόν τον τρόπο οι εν λόγω Αξιωματικοί από τα Ανώτατα Συμβούλια Κρίσεων και τα Συμβούλια Προαγωγών των Κλαδών των Ενόπλων Δυνάμεων. Αφού αυτά συγκροτήθηκαν βέβαια με διαταγή των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων.
Οι αξιωματικοί ΕΟΘ, όπως είπα, κρίνονται κάθε χρόνο από αυτά τα συμβούλια Κρίσεων των Γενικών Επιτελείων με δυνατές κρίσεις διατηρητέοι ή μη διατηρητέοι. Οι σχετικοί πίνακες τακτικών κρίσεων αφού συντάχθηκαν από τους Προέδρους των Ανωτέρω Συμβουλίων υποβλήθηκαν αρμοδίως προς κύρωση προκειμένου να οριστικοποιηθούν.
Στη διαδικασία αυτή οριστικοποίησης των πινάκων αξιολογήθηκαν ενδελεχώς οι πίνακες διατηρητέων και μη διατηρητέων σύμφωνα με τις προτάσεις πάντα των Γενικών Επιτελείων.
Σε συνδυασμό, όπως είπα, με τις υπηρεσιακές ανάγκες, δεν γίνεται να μην ληφθούν υπόψη οι υπηρεσιακές ανάγκες αλλά και τη διασφάλιση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων ενός εκάστου Αξιωματικού από τους πίνακες των μη διατηρητέων.
Επομένως δεν διώκονται για να βρεθούν στο δρόμο αλλά αποστρατεύονται για να βγουν στη σύνταξη.
Σε αυτό το σημείο να κάνω μια υπόμνηση την οποία θεωρώ πολύ σημαντική και θα πάρω και από τη Δευτερολογία, κ. Πρόεδρε, νομίζω έχει σημασία εδώ να δοθεί μια συνεκτική απάντηση.
Ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 85/27-2-2004 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αλλά και τη σχετική νομοθεσία, νομολογία μάλλον του Συμβουλίου της Επικρατείας η προθεσμία που τάσσεται στη Διοίκηση προς ενέργεια είναι ενδεικτική παρά το χαρακτηρισμό της από το νομοθέτη ως αποκλειστικής ή ρητής ή υποχρεωτικής.
Ο χαρακτηρισμός αυτός υποδηλώνει από πλευράς νομοθέτη την έννοια της υπόδειξης προς τη διοίκηση για εκδήλωση όλων αυτών των προειπωμένων και απαραίτητων ενεργειών εντός ευλόγου χρόνου.
Σε κάθε περίπτωση, όποια χρονική καθυστέρηση ήταν θεωρώ επιβεβλημένη για να εξεταστεί σε αυτό το διάστημα από την Πολιτική Ηγεσία ότι πράγματι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Ό,τι έγινε δηλαδή αυτή η αξιολόγηση, η κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών και η εξέταση καθενός από τους φακέλους των μη διατηρητέων αξιωματικών για λόγους όπως είπα συνταξιοδοτικής κάλυψης.
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διερεύνησε διεξοδικά και εξατομικευμένα τις συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις ενός εκάστου Αξιωματικού από τους μη διατηρητέους ώστε να εξασφαλίσει για αυτούς αξιοπρεπές ποσό συντάξεως και λοιπών βοηθημάτων - μερισμάτων.
Και κάτι ακόμα για να κλείσω. Κοιτάξτε, η μείωση των ποσοστών των Αξιωματικών ΕΟΘ, αποβλέπει μεταξύ άλλων, και στην δυνατότητα να ζητήσουμε από τα συναρμόδια Υπουργεία μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών. Να διεκδικήσουμε, δηλαδή, περισσότερους σπουδαστές υποψήφιους Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς, δεδομένου ότι σκοπός μία από τις στοχεύσεις του Υπουργείου και φυσικά Πολιτικής και Στρατιωτικής Ηγεσίας είναι η μείωση του μέσου όρου ηλικίας του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αυτές οι παρεμβάσεις έχουν προγραμματιστεί σε βάθος πενταετίας και προφανώς η απομείωση αυτή έχει να κάνει και με τους περιορισμούς που ανακύπτουν από την προαναφερόμενη πράξη Υπουργικού Συμβουλίου που προβλέπει αυτή την αύξηση των εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές και Παραγωγικές Σχολές καθώς και στα δημοσιονομικά περιθώρια που ορίζει το Υπουργείο Οικονομικών.
Επομένως θέλουμε σαν Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περισσότερους νέους υποψήφιους Αξιωματικούς, Υπαξιωματικούς, περισσότερους ΕΠΟΠ και αυτό ασφαλώς επηρεάζει και το τελικό ποσοστό των διατηρητέων και αντιστοίχως μη διατηρητέων ΕΟΘ.
Τέλος, μία τέτοια διαδικασία επιλογής έχει εξ αντικειμένου δυσχέρειες καθώς μπορεί τα στελέχη αυτά να χαρακτηρίζονται εξ αντικειμένου εξαίρετα, πρέπει άλλωστε να πληρούν το κριτήριο αυτό ώστε να ενταχθούν στο θεσμό των ΕΟΘ, πλην όμως, η διατήρηση αυτών στην υπηρεσία συνδέεται, όπως και να το κάνουμε, με επικαιροποιημένες υπηρεσιακές ανάγκες όπως αυτές διαπιστώνεται ή πρέπει να διαπιστωθεί ότι συντρέχουν στο πρόσωπο του καθενός από αυτούς ώστε να παραμείνει στην υπηρεσία.
Ευχαριστώ», κατέληξε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr