Όπως παρατηρεί η FAZ, «δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός στο διεθνές δίκαιο για να βρει τη συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης περίεργη. Γιατί ανάμεσα στην Τουρκία και τη Λιβύη υπάρχουν, εκτός της Κρήτης και της Ρόδου, κι άλλα ελληνικά νησιά, των οποίων την ύπαρξη αγνοεί η το τουρκολιβυκό μνημόνιο. Η Άγκυρα κάνει λόγο για τη 'γαλάζια πατρίδα' της Τουρκίας. Το ότι και η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει κι αυτή μια 'γαλάζια πατρίδα' δεν φαίνεται να παίζει κάποιο ρόλο», γράφει η FAZ, σημειώνοντας ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει χαρακτηρίσει την επίμαχη συμφωνία «άκυρη» και «γεωγραφικά γελοία».
Για τον λόγο αυτό, αναφέρει το άρθρο, η Ελλάδα προτίθεται να αναλάβει δράση σε όλα τα επίπεδα, από την ΕΕ ως τον ΟΗΕ, και είχε εκφράσει την επιθυμία να συμμετάσχει στη Διάσκεψη για τη Λιβύη, κάτι που δεν έγινε, αν και η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε ότι στηρίζει τη θέση της ΕΕ περί ακυρότητας της συμφωνίας Τουρκίας-Λιβύης.
«Μέχρι να κατασκευαστεί ο EastMed…»
Σύμφωνα με το άρθρο αιτία της τουρκικής στάσης είναι «τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο, μερικά από τα οποία είναι αποδεδειγμένο ότι υπάρχουν, ενώ για άλλα, όπως νοτίως της Κρήτης, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπάρχουν. Αν μια μέρα επιβεβαιωθούν και μπορούν έπειτα να αξιοποιηθούν, η Τουρκία θα ήθελε να έχει μερίδιο».
Με τη συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης, η Άγκυρα είναι σα να λέει σε διπλωματικό επίπεδο: «Τίποτα δεν λειτουργεί χωρίς εμάς ή ακόμη και εναντίον μας στην ανατολική Μεσόγειο!».
Εντούτοις, παρατηρεί το άρθρο, μένει να φανεί κατά πόσο τα ενδεχόμενα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο είναι αξιοποιήσιμα βάσει της σημερινής τεχνολογίας και των τιμών στην αγορά. «Θα μπορούσε όχι μόνο η Άγκυρα να έχει κάνει το λογαριασμό χωρίς να λάβει υπόψιν την αγορά. Αυτό δεν έχει γίνει πουθενά αλλού πιο εμφανές από τη συμφωνία Ισραήλ-Ελλάδας-Κύπρου για τον αγωγό 'EastMed'».
Όπως παρατηρεί η FAZ «η μεσογειακή γραμμή θα έχει μήκος σχεδόν 1900 χλμ. ενώ ο αγωγός Nordstream 2 έχει μήκος 1230 χλμ και ο ρωσοτουρκικός αγωγός Turkstream έρχεται στα 930 χλμ. Ενώ στον Turkstream οι σωληνώσεις τοποθετούνται σε μέγιστο βάθος 2200 μέτρων και στη Βαλτική Θάλασσα σε πολύ πιο αβαθή ύδατα, υπάρχουν περιοχές μεταξύ Κύπρου και Κρήτης που φτάνουν σε βάθος έως και 3000 χιλιόμετρα».
Ο σχολιαγράφος σημειώνει επίσης ότι «μέχρι να καταστεί σαφές αν ο Eastmed καταρχήν κατασκευαστεί, η Τουρκία και η Ελλάδα θα έχουν πολλές ευκαιρίες για να βαθύνουν κι άλλο την μεταξύ τους διαμάχη».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr