«Για την κυβέρνηση τα ανοικτά δεδομένα υπηρετούν κυρίως δύο σκοπούς. Ο πρώτος είναι ότι αναβαθμίζουν το επίπεδο της δημόσιας λογοδοσίας και του ελέγχου των πεπραγμένων της από τους πολίτες. Αυτή είναι η πραγματική λογοδοσία, η οποία εκτιμώ πως είναι καλύτερη από δεκάδες ελεγκτικούς μηχανισμούς. Δίνοντας πλήρη εικόνα στους πολίτες, μπορεί να αποκτήσει την πραγματική της έννοια, η λογοδοσία» είπε ο κ. Λιβάνιος και συνέχισε : «Ο δεύτερος είναι ότι αποτελούν πολύτιμη μαγιά για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Η δημιουργία εφαρμογών οι οποίες αξιοποιούν τα ανοιχτά δεδομένα μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ. Επομένως είμαι σημαντικό ζήτημα να επιταχυνθεί το άνοιγμα των ανοικτών δεδομένων».
Ο υφυπουργός τόνισε ότι ο «μεγάλος πλούτος» των δεδομένων που έχει στη διάθεση της η κεντρική κυβέρνηση και η αυτοδιοίκηση «μπορεί να καθορίσει πολιτικές» και μέσα από την επεξεργασία τους να αντιμετωπιστούν προβλήματα και να δοθούν άμεσες λύσεις και πρόσθεσε:
«Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω μια σημαντική κυβερνητική δέσμευση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, είχε εισηγηθεί στη Βουλή τον νόμο 4305, τον Οκτώβριο του 2014. Ο νόμος αυτός είχε μια σημαντική καινοτομία. Θεωρούσε όλα τα δεδομένα του δημοσίου τομέα ως ανοικτά εξ’ ορισμού. Δυστυχώς, μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, το ζήτημα αυτό δεν προχώρησε όσο θα έπρεπε. Η ίδρυση του νέου υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση κατέστη συνιδιοκτήτης όλων των δημόσιων δεδομένων, είναι σίγουρο ότι θα προχωρήσει με γρήγορα βήματα τη διαδικασία».
«Μεταξύ των σημαντικών καινοτομιών που έφερε ο νόμος για τα ανοιχτά δεδομένα ήταν και η υποχρέωση όλων των φορέων του δημόσιου τομέα να απεικονίζουν σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους», συμπλήρωσε ο υφυπουργός.
Ο υφυπουργός ανέφερε πως μπορούν να αξιοποιηθούν τα δεδομένα από το δημόσιο τομέα σε μια σειρά από δράσεις της διοίκησης, π.χ. για τον εντοπισμό των πραγματικών αναγκών στο δημόσιο τομέα και την κάλυψη των κενών θέσεων με προσλήψεις, για την προστασία του περιβάλλοντος και την γρήγορη μετάβαση από τη διαπίστωση στο σχεδιασμό αντιμετώπισης καταστροφών και, επίσης, στη διάρθρωση του δημοσίου τομέα ώστε να εξυπηρετείται καλύτερα ο πολίτης. Έφερε ως παράδειγμα, τα ΚΕΠ και τη δυνατότητα να διακινούνται μόνο σε ηλεκτρονική μορφή από υπηρεσία σε υπηρεσία, κάθε χρόνο, τα ενάμισι εκατομμύριο πιστοποιητικά που τυπώνονται σε αυτα.
«Κερδίζουμε το εξής: Δεν επιβαρύνονται τα ΚΕΠ με την έκδοση 1.500.000 πιστοποιητικών, οπότε μειώνεται ο χρόνος αναμονής για τους πολίτες που προσέρχονται για άλλες υποθέσεις. Δεύτερον, ο πολίτης εξοικονομεί χρόνο καθώς δεν αναγκάζεται να μεταβεί για ένα πιστοποιητικό στα ΚΕΠ. Tρίτο, η ηλεκτρονική αναζήτηση της πληροφορίας μηδενίζει τον κίνδυνο κακοπροαίρετης αλλοίωσης των πληροφοριών. Και τέλος, αλλά όχι εντελώς ασήμαντο, αν υπολογίσουμε ότι κάθε πιστοποιητικό έχει κατά μέσο όρο 2,5 σελίδες και κάθε σελίδα κοστίζει 8 λεπτά για εκτύπωση, χαρτί, μελάνι τότε το δημόσιο εξοικονομεί 300,000€ ανά έτος. Μικρά σημαντικά πράγματα με πολλά οφέλη».
Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε επίσης στο ρόλο που στη σημερινή εποχή διαδραματίζει η αξιοποίηση των δεδομένων σε διάφορους τομείς, σε έρευνες, που είναι χρήσιμες και στην πολιτική. Έφερε, ως παράδειγμα, την προεκλογική καμπάνια της ΝΔ, αναλύοντας τον τρόπο μέσα από τον οποίο το κόμμα κατάφερε με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του διαδικτύου να εντοπίσει και να προσεγγίσει κοινά του εκλογικού σώματος, στα οποία, δημοσκοπικά, υστερούσε έναντι του ΣΥΡΙΖΑ και να μεταδώσει σε αυτά το μήνυμα του.
«Καταφέραμε και προσεγγίσαμε ένα κοινό, το οποίο ήταν απλησίαστο. Ήταν το κοινό μεταξύ 17 και 34 ετών. Δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο ότι η ΝΔ σημείωσε σημαντική άνοδο σε αυτά τα κοινά. Ήταν τα ίδια ακριβώς κοινά που στις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 είχε μια διαφορά της τάξης των 22 μονάδων από τον ΣΥΡΙΖΑ».
Ο κ. Λιβάνιος πρόσθεσε, ακόμη ότι σήμερα στο υπουργείο Εσωτερικών έχει αρχίσει να δίδεται η δυνατότητα πρόσβασης σε εκλογικά αποτελέσματα για επιστημονική μελέτη και ανάλυση.
«Λίγοι από εσάς γνωρίζετε, αλλά μέχρι πριν λίγες ημέρες, τα εκλογικά αποτελέσματα σε επεξεργάσιμη μορφή δεν ήταν διαθέσιμα από το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπήρχαν μεν ως αποτελέσματα στο Site, αλλά δεν μπορούσες να κατεβάσεις ένα αρχείο και να τα χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε χρήση. Κάναμε μια πρώτη αρχή. Ήδη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εσωτερικών είναι διαθέσιμα, σε μορφή Excel, τα αποτελέσματα των τριών τελευταίων εθνικών εκλογών. Τα αρχεία των αποτελεσμάτων φτάνουν σε επίπεδο εκλογικού τμήματος και ήδη με μεγάλη χαρά γνωρίζω ότι αρκετοί ερευνητές έχουν ξεκινήσει ήδη την αξιοποίησή τους».
Ο κ. Λιβάνιος επεσήμανε ότι μέχρι πρόσφατα το πρώην υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είχε έναν ρόλο, αλλά όχι αυτόν που έπρεπε, δηλαδή, «το ρόλο του συντονιστή αλλά όχι αυτού που πραγματικά αποφασίζει».
«Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο συστάθηκε έχει αυτό το ρόλο. Όχι απλώς συνεργάζεται με όλα τα υπουργεία, αλλά χαράσσει ενιαία και κεντρικά τη πολιτική των δεδομένων του δημοσίου τομέα» είπε ο υφυπουργός και συνέχισε :
«Και επειδή έπρεπε να είναι ξεκάθαρο αυτό, ο προϊστάμενος υπουργός είναι ταυτόχρονα, εκτός από υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υπουργός Επικρατείας, ώστε να τονιστεί η ισχυρή πολιτική νομιμοποίηση από τον ίδιο τον πρωθυπουργό για την προώθηση των μεγάλων αλλαγών».
«Δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο. Είναι ανεπίτρεπτο η χώρα μας να είναι στις τελευταίες θέσεις στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι ένα μεγάλο έργο το οποίο και θα φέρουμε σε πέρας. Θα το καταφέρουμε γιατί για πρώτη φορά οι συνθήκες είναι ευνοϊκές και όλο το υπουργικό συμβούλιο είναι πλήρως στρατευμένο σε αυτό το έργο» πρόσθεσε ο υφυπουργός.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr