Ο κ. Βενιζέλος επισήμανε πως «Είναι καλό είναι να υπάρχουν επαφές, είμαι υπέρ των ανοικτών διαύλων επικοινωνίας και της ανταλλαγής επισκέψεων. Αλλά όταν πρόκειται για μία επίσημη επίσκεψη του Πρωθυπουργού σε άλλη χώρα και για μία συνάντηση με τον Πρόεδρο Ερντογάν, είναι προϋπόθεση εθνικής ασφάλειας να υπάρχει καλή προετοιμασία, γιατί εδώ δεν μπορεί να βασιζόμαστε στην ικανότητα αυτοσχεδιασμού και αντίδρασης στις εκπλήξεις που έχει ο εκάστοτε Πρωθυπουργός ή ο εκάστοτε Υπουργός Εξωτερικών».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι εφόσον έχει προηγηθεί η επίσκεψη Ερντογάν στην Ελλάδα «έχουμε την εμπειρία του διαλόγου που είχε δημόσια με τον Έλληνα Πρόεδρο της Δημοκρατίας πριν από δύο περίπου χρόνια, άρα είναι προφανές ότι έπρεπε αυτή η επίσκεψη, ενώ είχε μεσολαβήσει ένα διάστημα κατά το οποίο δεν είχαμε επαφές τέτοιου επιπέδου, να είναι μία επίσκεψη πολύ καλύτερα προετοιμασμένη».
Κληθείς να απαντήσει για το πολύωρο τετ-α-τετ των δύο ηγετών είπε ότι «Η σύγχρονη διπλωματία βασίζεται πάρα πολύ στις προσωπικές επαφές και στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες, πρόσωπο με πρόσωπο, ανάμεσα στους πρωθυπουργούς ή τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων και τους υπουργούς Εξωτερικών. Εάν υπάρχει κίνδυνος λόγω κακής εκπροσώπησης μίας χώρας, για αυτό δεν φταίει ούτε η διεθνής πρακτική, ούτε το Διεθνές Δίκαιο, ούτε αυτό το οποίο συμβαίνει στην πραγματικότητα των διεθνών σχέσεων, αυτό είναι δικό μας εσωτερικό πρόβλημα, εάν έχουμε κάποια τέτοια επιφύλαξη. Υποτίθεται ότι ο Πρωθυπουργός πρέπει να ξέρει πάρα πολύ καλά τα θέματα, να τα έχει αφομοιώσει και να είναι έτοιμος και ικανός στην απευθείας, πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με τους ομολόγους του να προστατεύει τα εθνικά συμφέροντα και να προωθεί τις καλύτερες δυνατές λύσεις».
Αναφορικά με τις δηλώσεις των δύο ηγετών ο κ. Βενιζέλος είπε ότι «Το πιο σημαντικό είναι ότι ο κ. Ερντογάν δεν αναφέρθηκε, όπως είχε κάνει στην επίσκεψή του στην Αθήνα, στη Συνθήκη της Λωζάννης και στην αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάννης. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Αλλά αυτό, όπως είχα πει από τότε πάρα πολλές φορές, πρέπει να το ερμηνεύσουμε με βάση το τι εννοεί ο κ. Ερντογάν αναφερόμενος στην αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάννης. Η Συνθήκη της Λωζάννης αφορά και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αφορά, εν μέρει, και το καθεστώς στο Βόρειο Αιγαίο –το νομικό καθεστώς– αλλά πρωτίστως αφορά την άλλη πλευρά των συνόρων της Τουρκίας, την ανατολική πλευρά, αφορά κυρίως, στην προκειμένη περίπτωση, τη Συρία. Εφόσον λοιπόν είναι σε εκκρεμότητα οι αμερικανοτουρκικές επαφές για τη διαμόρφωση ενός καθαρού διαδρόμου και για την buffer zone στη Συρία και για το πώς θα επιχειρήσουν τα τουρκικά στρατεύματα στη Συρία, προφανώς ο κ. Ερντογάν δεν είχε και δεν έχει κανένα λόγο να μιλά για αναθεώρηση συνοριακή προς την πλευρά της Συρίας. Η πλευρά αυτή δεν περιλαμβάνει μόνο τη Συρία, φθάνει μέχρι το Σουδάν, η Συνθήκη της Λωζάννης μιλούσε για τη Συρία, για το Ιράκ, για την Αίγυπτο, για το Σουδάν, για τα πάντα. Αυτό είναι ένα το κρατούμενο, το οποίο αξίζει να το σημειώσουμε.
Τα άλλα νομίζω ότι ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενα, διότι ο κ. Ερντογάν υποδέχθηκε τον κ. Τσίπρα έχοντας επικηρύξει τους οκτώ, επιμένει στο θέμα αυτό. Το ελληνικό επιχείρημα για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και το σεβασμό του κράτους δικαίου είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό, θεμελιώδες επιχείρημα, το οποίο ο κ. Τσίπρας είναι υποχρεωμένος να το διατυπώνει, αλλά βεβαίως προσθέτει ο ίδιος ότι η Ελλάδα δεν υποδέχεται πραξικοπηματίες, δηλαδή ο καθένας μπορεί να πει ότι τους χαρακτηρίζει ως τέτοιους, παρότι ο χαρακτηρισμός που έδωσε για τους οκτώ η ελληνική δικαιοσύνη, είναι διαφορετικός.
Από εκεί και πέρα, δεν είδα να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο για τις διερευνητικές επαφές οι οποίες γινόντουσαν σε αλλεπάλληλους γύρους, περίπου 60 γύρους, από το 2002 έως το 2015 για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Αναφέρθηκε ο κ. Τσίπρας στη διαφορά για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο, ενώ η θέση μας είναι όχι μόνον οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο αλλά οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και αποκλειστικής οικονομικής ζώνης στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, γιατί οι περιοχές του νησιωτικού συμπλέγματος Καστελορίζου ή οι περιοχές νότια της Κρήτης, δεν ανήκουν γεωγραφικά στο Αιγαίο, άρα έχει πολύ μεγάλη σημασία το τι λέμε και το πώς το λέμε. Είναι σημαντικό ότι θα ξαναρχίσουν οι επαφές για τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Αυτές οι δύο ομάδες εργασίας δούλευαν επί 15 χρόνια παράλληλα, οι διερευνητικοί γύροι για τις θαλάσσιες ζώνες και τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης, τα αεροναυτικά μέτρα, ως συνέχεια του μνημονίου Παπούλια-Yilmaz. Είναι σημαντικό ότι θα ξαναγίνουν αυτές οι συζητήσεις στο νέο περιβάλλον, το οποίο είναι το περιβάλλον των ΝΑΤΟϊκών διευθετήσεων που έγιναν κυρίως το 2011 και μετά το 2011.
Η θέση του κ. Ερντογάν για τη λεγόμενη ομογένειά του στη Θράκη, την οποία χαρακτήρισε τουρκική, και ο παραλληλισμός που επιχείρησε ανάμεσα στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης και την εκλογή του μουφτή, είναι δύο τουρκικές θέσεις επί των οποίων η Ελλάδα δίνει απαντήσεις σύμφωνες με το Διεθνές Δίκαιο και αυτές τις απαντήσεις πρέπει να τις επαναλαμβάνει και ο κ. Τσίπρας, κάθε φορά που έχει οποιοδήποτε θέμα.
Επίσης, πρέπει να προσέξουμε ότι μίλησε ο Έλληνας Πρωθυπουργός για επαφές των δύο Υπουργών Εξωτερικών, δηλαδή Ελλάδος και Τουρκίας, σε σχέση με το Κυπριακό. Προφανώς εννοούν τα ζητήματα ασφάλειας και εγγυήσεων. Θυμίζω ότι εγγυήτρια δύναμη είναι και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά, εν πάση περιπτώσει, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Κυπριακό που είναι ένα ζήτημα Διεθνούς Δικαίου, παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου και συνεχιζόμενης στρατιωτικής κατοχής, είναι ένα ζήτημα που το χειρίζεται η Κυπριακή Κυβέρνηση, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ως αρχηγός του κράτους και ως αρχηγός της Ελληνοκυπριακής κοινότητας, και σίγουρα δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτα εάν δεν το θέλει ο Κυπριακός λαός, ο οποίος εν τέλει και θα αποφασίσει».
Για τα σενάρια εκλογών δήλωσε ότι «Η χώρα δεν μπορεί να αντέξει. Εάν αυτοί θέλουν να αναλάβουν το κόστος αυτού που θα συμβεί μετά τις Ευρωεκλογές, μετά τις Περιφερειακές εκλογές, το τι μπορεί να γίνει στη χώρα, στο τραπεζικό σύστημα, στην οικονομία, στην χρηματοδότηση της οικονομίας μετά τον Μάιο, ας αναλάβουν το κόστος. Το εξάμηνο αυτό, το τελευταίο της κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου, θα είναι εξίσου κακό και βλαπτικό με το πρώτο εξάμηνο, το εξάμηνο Τσίπρα-Βαρουφάκη».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr