Σημαντικά σφάλματα έγιναν στο πρώτο πρόγραμμα σταθεροποίησης της χώρας, τόνισε ο Προκόπης Παυλόπουλος. Συμπλήρωσε ότι το Δ.Ν.Τ. κλήθηκε καθώς η Ευρώπη δεν είχε την κατάλληλη τεχνογνωσία και τους θεσμούς, όμως εφάρμοσε τη συνταγή της υποτίμησης. Αυτή όμως δεν μπορούσε να εφαρμοστεί σε μια ζώνη νομισματικής και όχι οικονομικής ένωσης, όπως αυτή του ευρώ.
Παράλληλα υπογράμμισε ότι προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος είναι η ελάφρυνση του χρέους στο πλαίσιο των κανόνων ESM.
Ο ΠτΔ ανέφερε, ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης που εγκρίθηκαν, στις 23 Ιανουαρίου 2017, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, συνιστούν μεταξύ άλλων, στην εξομάλυνση των αποπληρωμών των δανείων του EFSF, σύμφωνα με την τρέχουσα μεσοσταθμική διάρκεια, έως 3,5 έτη, στην σύναψη πράξεων ανταλλαγής επιτοκίων από τον ESM και την μετατροπή του κυμαινόμενου σε σταθερό επιτόκιο 1,5% για το 30%, περίπου, των υφιστάμενων δανείων του EFSF και για το 85% των υφιστάμενων και μελλοντικών δανείων του ESM.
«Η εφαρμογή των κατά τ’ ανωτέρω βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους της Ελλάδας», όπως τόνισε ο κ. Παυλόπουλος, «οδηγεί σε σταθεροποίηση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ σε 100%, περίπου, από το 2033 και έπειτα. Ενώ οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας μειώνονται, περίπου, κατά 4% του ΑΕΠ».
Επίσης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημείωσε ότι η οριστική επαναφορά της χώρας στην κανονικότητας θα έλθει με την ανάπτυξη. Μάλιστα παρέπεμψε στην πρόταση Μακρόν για τη διαχείριση του χρέους. «Η ρήτρα ανάπτυξης αλλάζει την λογική της εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους, βάσει της οποίας η αποπληρωμή του γινόταν ανεξαρτήτως του ρυθμού ανάπτυξης του ΑΕΠ, δηλαδή χωρίς να λαμβάνεται υπόψη αν η Χώρα καταγράφει ρυθμούς ανάπτυξης που υπολείπονται του προβλεπόμενου στόχου. Η λογική Macron εκκινεί από την παραδοχή, ότι ο πιο βιώσιμος τρόπος αντιμετώπισης του χρέους περνά, πρωτίστως, μεσ’ από την τόνωση των ρυθμών ανάπτυξης. Στόχος είναι να δοθεί επαρκής ευελιξία στην αποπληρωμή του χρέους έτσι ώστε οι ετήσιες επιβαρύνσεις να μην καταθλίβουν την προσπάθεια ανάταξης της οικονομίας, όπως δυστυχώς συνέβη τα πρώτα χρόνια εφαρμογής των Μνημονίων. Σ’ αυτό το πλαίσιο, μπορεί να συμφωνηθεί π.χ. επιμήκυνση των περιόδων αποπληρωμής και μείωση των τοκοχρεολυσίων, με παράλληλη προσφορά επαρκών εγγυήσεων προς τους δανειστές αλλά και εντατικοποίηση των μεταρρυθμίσεων και αλλαγών για τόνωση της ανάπτυξης στο εσωτερικό της Χώρας» ανέφερε ο κ. Παυλόπουλος.
Ο κ. Παυλόπουλος προειδοποίησε ότι «και μόνο το γεγονός ότι σοβαρό πρόβλημα δημόσιου χρέους αντιμετωπίζουν και άλλα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, «βεβαιώνει του λόγου το ασφαλές. Η ανάγκη εφοδιασμού της ΕΚΤ με τα κατάλληλα μέσα για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη γίνεται ακόμη πιο επιτακτική, λόγω του ότι και η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται μπροστά σε μια μεγάλων διαστάσεων υπερσυγκέντρωση χρέους -ιδιωτικού και δημόσιου- η οποία μπορεί να δημιουργήσει νέα χρηματοπιστωτική και μακροοικονομική κρίση, με βάση την θεωρία της ''Στιγμής Μίνσκι''».
Τέλος αναφέρθηκε στην ανάγκη σειράς μεταρρυθμίσεων στις εποπτικές αρχές της Ευρωζώνης και ειδικά της ΕΚΤ ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται κρίσεις αντίστοιχες με την Ελληνική στο μέλλον.
Όπως είπε ο κ. Παυλόπουλος σε άλλο σημείο της ομιλίας του, «η περίπτωση της Ελληνικής κρίσης -και αυτό φάνηκε ήδη εξ αρχής, όταν μεταξύ 2009-2010 υποτιμήθηκε η ελληνική κρίση ως μεμονωμένο οικονομικό και κοινωνικό φαινόμενο- πρέπει να καταστεί, στην συνείδηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ευρωπαϊκών Θεσμών, ως ένα σήμα κινδύνου που αφορά το ίδιο το ευρωπαϊκό σκάφος, όταν πλέει στα ταραγμένα νερά μιας ανεξέλεγκτης οικονομικής παγκοσμιοποίησης με τα υπό κατάρρευση «παγόβουνα» ορισμένων αδίστακτων αγορών να προσβλέπουν στο ναυάγιο ενός «Ευρωπαϊκού Τιτανικού».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr