H εισήγηση του κ. Μητσοτάκη:
«Για μένα είναι πάντα ξεχωριστή χαρά να είμαι στην Κρήτη και να μιλώ μαζί σας. Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μας και είμαι σίγουρος ότι η εκδήλωση θα είναι ωφέλιμη.
Όταν ανακοινώσαμε την πρωτοβουλία για την σημερινή εκδήλωση, ορισμένοι αναρωτήθηκαν “μα τέτοια εποχή, ενόψει Δ.Ε.Θ., μήπως δεν είναι η κατάλληλη περίοδος;”. Η απάντηση είναι ότι καμία περίοδος δεν είναι ακατάλληλη για μια πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης ώστε να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές.
Σήμερα, είμαι εδώ όχι μόνο ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός. Η πληγή για τον τόπο μας είναι μεγάλη. Τριάντα επτά νεκροί από την αρχή της χρονιάς είναι πολλοί. Πάρα πολλοί. Τα 2/3 είναι νέοι άνθρωποι, κάτω από 35 ετών. Ο πόνος από μια τέτοια δυστυχία είναι αβάσταχτος. Πρέπει να κάνουμε όλα όσα μπορούν να γίνουν για να αλλάξει αυτή η κατάσταση.
Πριν λίγες μέρες, έκανα μια παρέμβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έγραψα ένα κείμενο όπως μου βγήκε, αυθόρμητα. Ξέρω ότι συζητήθηκε πολύ, έλαβα πολλά μηνύματα για αυτή την παρέμβαση. Αλλά δεν ήθελα να μείνω σε αυτό. Δεν ήθελα απλώς να εκφράσω θυμό ή αγωνία. Θέλω να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και της οδικής συμπεριφοράς. Συνολικά, σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά και ειδικότερα εδώ στην Κρήτη.
Οι αριθμοί προκαλούν θλίψη και τρόμο. 11.000 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας την τελευταία δεκαετία. Και, για κάθε θάνατο από τροχαίο, αντιστοιχούν τέσσερις βαρύτατοι τραυματισμοί, που συχνά οδηγούν σε βαριές αναπηρίες και οκτώ τραυματισμοί, που απαιτούν περίθαλψη σε νοσοκομείο. Επαναλαμβάνω, τα τροχαία ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 18 - 35. Άρα το θέμα αυτό αφορά πρωτίστως τους νέους μας. Αλλά και τις οικογένειές τους γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο φρικτό από το να χάνει ένας γονιός το παιδί του από τη μια στιγμή στην άλλη…
Δεν θα σταθώ καθόλου στις οικονομικές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου – παρά το ότι είναι πολύ μεγάλες – διότι δεν πιστεύω ότι υπάρχει τίμημα για την ανθρώπινη ζωή. Θα πω μόνο ότι έχουμε μια συνολική υποχρέωση, ως οργανωμένη Πολιτεία, να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τη σοβαρότητα που πρέπει. Και να το κάνουμε κάθε μέρα του χρόνου. Όχι με αφορμή κάποιο τραγικό περιστατικό, όπως αυτά που και πρόσφατα είδαμε εδώ στην Κρήτη. Στην Κρήτη τα ποσοστά ατυχημάτων είναι τα μεγαλύτερα στη χώρα. Και αυτή η πρωτιά δεν μας τιμά. Δεν έχουμε καλούς δρόμους. Το ξέρω.
Η κίνηση – ειδικά το καλοκαίρι – είναι μεγάλη και λόγω του κακού οδικού δικτύου οι κίνδυνοι αυξάνονται. Τότε εξάλλου συμβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήματα. Η επιτήρηση από την τροχαία ίσως να μην είναι αυτή που πρέπει. Θα ακούσουμε σε λίγο τα στοιχεία. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Εκτός από τους δρόμους φταίνε και οι οδηγοί. Η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως όποιον κάθεται στο τιμόνι. Άμα κατεβάζουμε κούπες και μετά βγαίνουμε στους δρόμους σαν τρελοί ή δεν αφήνουμε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που να μην κάνουμε, τότε δεν φταίνε οι δρόμοι. Είναι πάνω από όλα δικό μας ζήτημα. Και δεν ωφελεί ούτε να κάνουμε ότι δεν το βλέπουμε ούτε να φοβόμαστε να το πούμε για να μη γίνουμε δυσάρεστοι. Πρέπει να είμαστε σωστοί. Και αυτό το λέω και ως πατέρας. Έχω τρία παιδιά, τα δύο μεγάλα οδηγούν εδώ και λίγο καιρό. Δεν σας κρύβω ότι, όποτε οδηγούν βράδυ μετά από βόλτα, ανησυχώ. Και δεν σας κρύβω ότι, όταν είμαστε στην Κρήτη, ανησυχώ διπλά. Είμαι βέβαιος ότι όλοι όσοι έχετε παιδιά σε αυτή την ηλικία έχετε βιώσει το ίδιο συναίσθημα. Ας κάνουμε, λοιπόν, αυτό που πρέπει για να γίνουν οι δρόμοι μας πιο ασφαλείς.
Ως Νέα Δημοκρατία εκπονήσαμε σε συνεργασία με ειδικούς ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Αυτό κάνουμε σε όλους τους τομείς. Συζητάμε με ειδικούς, προχωράμε σε διαβούλευση με φορείς, με τις τοπικές κοινωνίες ή τις ομάδες ενδιαφέροντος και εν συνεχεία καταλήγουμε στην πρότασή μας. Αυτό δεν γίνεται πάντα αντιληπτό γιατί οι καυγάδες και η παραπολιτική συχνά τραβούν την προσοχή. Έτσι κάνουμε όμως κι έτσι θα συνεχίσουμε. Σε όλα τα θέματα η κριτική μας συνοδεύεται από προτάσεις.
Τις θέσεις μας για την οδική ασφάλεια θα σας τις παρουσιάσουν αμέσως μετά ο κ. Τάκης Πουρναράκης και η κ. Χριστίνα Σταθάκη. Έχουμε δουλέψει πολύ συστηματικά για να τις διαμορφώσουμε. Και πιστεύουμε ότι είναι πλήρεις. Με το σχέδιό μας αντιμετωπίζονται ζητήματα εκπαίδευσης, αστυνόμευσης, συντονισμού, υποδομών, ελέγχων, αλλά και ζητήματα των πρώτων βοηθειών, τρόπου λειτουργίας του ΕΚΑΒ, κ.α..
Ο στόχος μας είναι συγκεκριμένος και μετρήσιμος. Να μειωθούν κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε μια δεκαετία. Αυτό εξάλλου προβλέπει και το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια. Δεν πρέπει να συμβιβαστούμε με τίποτε λιγότερο. Μπορούμε να το κάνουμε. Αρκεί να υπηρετήσουμε, με συνέπεια και σταθερότητα, μια ολοκληρωμένη στρατηγική. Να θέσουμε τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας ψηλά στην πολιτική μας προτεραιότητα. Δεν πρέπει η οδική ασφάλεια να αφορά μόνο κάποιους ανθρώπους, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Μας αφορά όλους.
Φίλες και φίλοι,
Σας είπα ότι σήμερα δεν σας μιλάω μόνο ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός και ως πατέρας. Δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων θα είναι ψηλά στην προτεραιότητά μας. Και σε ό,τι αφορά την Κρήτη θα είναι η πρώτη μας προτεραιότητα γιατί συνδέεται άμεσα με τα μεγάλα προβλήματα υποδομών που έχει το νησί μας.
Κομβικής σημασίας είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Και όταν λέω ΒΟΑΚ δεν εννοώ μόνο το κομμάτι Ηράκλειο – Χανιά, αλλά τον άξονα Κίσσαμος – Σητεία. Δεσμεύομαι σήμερα, με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο, ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει. Σας δίνω το λόγο μου γι’ αυτό κι εγώ, όπως ξέρετε, το λόγο μου τον κρατώ. Είναι θέμα ασφάλειας, είναι και θέμα ανάπτυξης. Χωρίς σύγχρονο οδικό άξονα, η Κρήτη θα οδηγηθεί σε συμφόρηση. Και αυτό θα επηρεάσει ως ντόμινο την ανάπτυξη του νησιού συνολικά. Το έργο, λοιπόν, θα γίνει. Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί. Μόλις έχουμε το σύνολο των δεδομένων θα αποφασίσουμε το πώς. Το να γίνουν τώρα λεπτομερείς και οριστικές ανακοινώσεις δεν είναι υπεύθυνο. Διότι δυστυχώς με ευθύνη της Κυβέρνησης, αλλά και όλων των προηγούμενων, δεν έχουμε ακόμα Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας που να αναλύει όλα τα δεδομένα, κυρίως ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης.
Πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας. Δηλαδή, με χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο με βάση τις προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του. Η βασική χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Έχω, ήδη, κάνει σχετικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους – σε καμία περίπτωση το σύνολο της χρηματοδότησης, σε αυτό θέλω να είμαι κατηγορηματικός - θα το εξετάσουμε όταν έχουμε όλα τα δεδομένα. Δεν θέλω να το αποκλείσω προκαταβολικά, γιατί δεν έχω όλα τα δεδομένα και εγώ δεν λέω λόγια του αέρα. Ας τα κάνουν άλλοι αυτά.
Από μένα θα ακούτε αυτά που μπορούν να γίνουν και όχι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Αυτή εξάλλου είναι και η ουσία της Συμφωνίας Αλήθειας για την οποία έχω δεσμευθεί. Αν χρειαστεί ένα τμήμα να χρηματοδοτηθεί για παράδειγμα από τους τουρίστες που χρησιμοποιούν το δρόμο, λαμβάνοντας φυσικά ειδική πρόνοια για τους μόνιμους κατοίκους, θα το εξετάσουμε όταν έχουμε πλήρη εικόνα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δέσμευσή μας είναι απόλυτη. Το έργο θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή για τους πολίτες τρόπο.
Θέλω, όμως, να κλείσω με το ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Ναι, πρέπει να γίνει ο ΒΟΑΚ. Ναι, πρέπει να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπολοίπων δρόμων, κυρίως οι κάθετοι άξονες, και όλων όσοι ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας. Εξάλλου τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται στους επαρχιακούς δρόμους. Πάνω απ’ όλα όμως πρέπει να αλλάξουμε μυαλά. Να αφυπνιστεί η ίδια η τοπική κοινωνία και να αναλάβει δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και πρόληψης. Αρκετό αίμα χάθηκε, αρκετό δάκρυ χύθηκε.
Ένα μήνυμα και μια παράκληση σε όλους: Να κάνουμε τα αυτονόητα. Να μην οδηγούμε όταν έχουμε πιει. Να μην μιλάμε στο κινητό όταν οδηγούμε.
Πάντα να φοράμε ζώνη, πάντα να φοράμε κράνος. Να οδηγούμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό για τους εαυτούς μας, τους συνανθρώπους μας και τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς.
Επιτρέψτε μου την έκφραση: Μαγκιά δεν είναι ούτε η ταχύτητα ούτε η επίδειξη. Μαγκιά είναι να φτάσεις γερός και αβλαβής στον προορισμό σου. Εσύ και όσοι ταξιδεύουν μαζί σου».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr