Ο υπουργός Παιδείας έσπευσε να υπερασπιστεί την απόφασή του χαρακτηρίζοντας ως αναχρονισμό ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα και υποστήριξε ότι το σύμβολο της πατρίδας μας δικαιούται πλέον να το κοινωνήσει το σύνολο των μαθητών ανεξαρτήτως επιδόσεων. Η απόφασή του όμως, πέραν των συμβολισμών που θέλει να περάσει ο Κώστας Γαβρόγλου, «κρύβει» ένα έμμεσο χτύπημα στην αριστεία. Μέχρι πρότινος ήταν συμβολικός έπαινος το να κρατήσει τη σημαία ο αριστούχος, επιλογή που πλέον καταργείται. Δεν αντικαθίσταται όμως από κάποιον άλλον έπαινο για τους αριστούχους.
Ο κ. Γαβρόγλου σε δήλωσή του ανέφερε: «Δηλώσεις που συνδέουν την αριστεία με τη σημαία είναι κάτι βαθιά αντιδημοκρατικό. Οι επιδόσεις των μαθητών βαθμολογούνται, η αριστεία έχει πολλούς τρόπους να καταγραφεί». Ποιοι είναι όμως οι τρόποι καταγραφής της αριστείας και κυρίως πώς το υπουργείο Παιδείας θα επιβραβεύσει τους άριστους παραμένει αναπάντητο από τον υπουργό Παιδείας. Πρακτικά, αυτή η απόφαση επιβεβαιώνει τους επικριτές της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ότι εύκολα γκρεμίζουν χωρίς να χτίζουν κάτι καινούργιο.
Μάλιστα, σύμφωνα με την αιτιολόγηση της απόφασης που δίνεται από το υπουργείο Παιδείας, το θέμα μένει ανοιχτό και στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, καθώς κι εκεί θα μπορούσε να ισχυριστεί η ηγεσία ότι το σύμβολο της σημαίας ανήκει σε όλους.
Θα υπάρχει όμως κάποιος έπαινος για τους αριστούχους μαθητές ως ένδειξη επιβράβευσης για τις προσπάθειές τους; Στο Προεδρικό Διάταγμα δεν παρουσιάζεται αυτή η πρόθεση και στελέχη του υπουργείου μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο πετάνε το μπαλάκι στους συλλόγους διδασκόντων, σημειώνοντας ότι το ίδιο το σχολείο, αν επιθυμεί, μπορεί να προχωρήσει σε κάποια πρωτοβουλία για έπαινο στους άριστους.
Με… προαναγγελία
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να υποβαθμίσει την αριστεία, προκαλώντας θυελλώδεις αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Το είχε προαναγγείλει ο πρώτος υπουργός Παιδείας επί ΣΥΡΙΖΑ Αριστείδης Μπαλτάς χαρακτηρίζοντας την αριστεία ρετσινιά.
Ο διάδοχός του Νίκος Φίλης προχώρησε σε αλλαγές στις κρατικές υποτροφίες ρίχνοντας τον πήχυ για τους υποψήφιους στο «Λίαν Καλώς». Δηλαδή θα έχουν δικαίωμα να λάβουν υποτροφία και όσοι είχαν βαθμό 6,5.
Ως πιο δραστήριος όσον αφορά τις αλλαγές στην εκπαίδευση, ο Νίκος Φίλης κατηγορήθηκε αρκετές φορές για πρωτοβουλίες του, με τους επικριτές να κάνουν λόγο για υποβάθμιση του σχολείου. Επί υπουργίας του, τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο πετσοκόπηκαν στα μόλις 4 από 13-14 που εξετάζονταν.
Είναι γνωστή άλλωστε η θέση του ΣΥΡΙΖΑ να περιορίσει τον εξετασιοκεντρικό ρόλο του σχολείου, όμως και πάλι δεν παρουσιάζει συγκεκριμένες εναλλακτικές προτάσεις. Τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο μειώθηκαν και το ίδιο αναμένεται να γίνει και στο Λύκειο, όμως σχέδιο για εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης δεν υπάρχει. Ενδεικτικά, η περιγραφική αξιολόγηση δεν έχει αρχίσει να εφαρμόζεται στα σχολεία ούτε σε πιλοτικό στάδιο.
Αντίστοιχα, και η κατάργηση των διατάξεων που αφορούσαν τη διαγραφή των «αιώνιων» φοιτητών επικρίθηκαν ως μια «επιβράβευση» σε όσους δεν έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους.
Βολές από Ν.Δ.
«Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πιστή στο δόγμα του εξισωτισμού προς τα κάτω, καταργεί το κριτήριο της επίδοσης για την επιλογή́ σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου και εισάγει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής. Για άλλη μια φορά, αποθεώνεται η λογική της ήσσονος προσπάθειας. Το μήνυμα που δίνουν στη νέα γενιά είναι ότι δεν χρειάζεται προσπάθεια και προσωπικός αγώνας για την επιτυχία και την καταξίωση, αλλά τύχη. Αυτό επιχειρεί λυσσαλέα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. στην Παιδεία, να γίνουν όλοι ίσοι με το βλέμμα προς τα κάτω. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα της μετριότητας και της ημιμάθειας». Με σκληρή ανακοίνωση η τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ. Νίκη Κεραμέως τάχθηκε κατά της απόφασης του υπουργείου Παιδείας σημειώνοντας ότι το όραμα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης συνίσταται στο αξιακό τρίπτυχο της αριστείας, της φιλομάθειας και της αξιοκρατίας.
Στην ίδια λογική κινείται και η ανακοίνωση του Ποταμιού, που κάνει λόγο για ιδεοληπτική αλλεργία στην αριστεία. «Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. καθημερινά με λόγια και με έργα αποδεικνύει την ιδεοληπτική της αλλεργία σε κάθε μορφή καταξίωσης και αριστείας. Με το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα, κάτι τόσο τιμητικό, όπως το να είσαι η/ο σημαιοφόρος του σχολείου σου, μετατρέπεται σε μια διαδικαστική υποσημείωση. Ετσι, για ακόμη μία φορά, όπως και με τον τρόπο εισαγωγής στα πειραματικά σχολεία, «μαθαίνει» στα παιδιά μας ότι για να ξεχωρίσεις δεν χρειάζεται προσπάθεια αλλά “τύχη”!».
Λοβέρδος: Αντιπαιδαγωγική ρύθμιση
«Πρόκειται για αντιπαιδαγωγική ρύθμιση. Οι γονείς των αριστούχων μαθητών αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές ήταν περήφανοι. Τώρα μετρά η τύχη και όχι ο άριστος. Δεν είστε εχθροί της αριστείας είστε έξαλλοι εχθροί της αριστείας» σημείωσε από τη μεριά του ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος.
Θεοδωράκης: Για την κυβέρνηση η αριστεία είναι χολέρα
«Για την κυβέρνηση εκτός από την καριέρα, και η αριστεία είναι χολέρα. Ακολουθούν ένα κατήφορο που οδηγεί την Παιδεία στην απαξίωση. Προτιμούν μια βαλκανική παρά μια ευρωπαϊκή Παιδεία. Είναι φανερό ότι στους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ίπταται το πνεύμα Καρανίκα» τόνισε ο Σταύρος Θεοδωράκης σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστέλλει τη σημαία της αριστείας» δηλώνει ό Τομέας Παιδείας του Ποταμιού
«Τελικά η αριστεία είναι ρετσινιά, και όσους υπουργούς Παιδείας και αν αλλάξει ο κ. Τσίπρας, είτε για επικοινωνιακούς, είτε για άλλους λόγους, όλοι πρεσβεύουν αυτήν τη ρήση του κ. Μπαλτά» αναφέρει, σε ανακοίνωσή του, ο Τομέας Παιδείας του Ποταμιού, σχολιάζοντας το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή.
Κατόπιν τούτου, ο Τομέας Παιδείας του κόμματος υποστηρίζει ότι «έτσι και ο κ. Γαβρόγλου, ενώ στη Βουλή υπήρχε η συζήτηση για την τριτοβάθμια Παιδεία, έφερε Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ 79/2017), με το οποίο ορίζει πλέον την επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών μέσω κλήρωσης».
Το Ποτάμι κατηγορεί την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ότι «καθημερινά, με λόγια και με έργα, αποδεικνύει την ιδεοληπτική της αλλεργία σε κάθε μορφή καταξίωσης και αριστείας. Με το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα, κάτι τόσο τιμητικό, όπως το να είσαι η/ο σημαιοφόρος του σχολείου σου, μετατρέπεται σε μία διαδικαστική υποσημείωση. Έτσι, για ακόμη μία φορά, όπως και με τον τρόπο εισαγωγής στα πειραματικά σχολεία, "μαθαίνει" στα παιδιά μας ότι για να ξεχωρίσεις δεν χρειάζεται προσπάθεια αλλά "τύχη"!». Επίσης, επιρρίπτει ευθύνες στον υπουργό Παιδείας, τον οποίο καλεί να αποσύρει το συγκεκριμένο Διάταγμα. «Εκτός, βέβαια, και αν σκέφτονται ήδη σε επόμενη έκδοση ΠΔ, να ορίσουν οι μαθητές να ψηφίζουν για τον σημαιοφόρο και τους παραστάτες…» σχολιάζει σκωπτικά ο Τομέας Παιδείας του Ποταμιού.
ΔΗΜΑΡ: Αντί να καταργήσουν τις παρελάσεις καταργούν την αριστεία
Στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αντί να καταργήσουν τις μαθητικές παρελάσεις, αποφάσισαν να καταργήσουν την αριστεία! Με βάση το νέο Προεδρικό Διάταγμα, οι σημαιοφόροι στις μαθητικές παρελάσεις θα επιλέγονται πλέον με κλήρωση. Δεν θα είναι αυτοί με την καλύτερη επίδοση αλλά οι πιο τυχεροί! Είναι πλέον εύκολα αντιληπτό το “όραμα” του κ. Τσίπρα για τα “σχολειά”. Ο εξισωτισμός προς τα κάτω όμως δεν είναι προοδευτική αλλά ιδεοληπτική και βαθιά συντηρητική πολιτική.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μένει προσκολλημένος στις εμμονές του και δεν προχωρά ούτε στο πεδίο βασικών αλλαγών που δεν έχουν καμία σχέση με τα μνημόνια, όπως για παράδειγμα στο θέμα των μαθητικών παρελάσεων. Η ιστορία όμως δεν πρέπει να υπενθυμίζεται μέσα από “στρατιωτικού τύπου” παρελάσεις των μαθητών, οι οποίες πρέπει να αντικατασταθούν από εναλλακτικές μορφές εκδηλώσεων, αλλά μέσα από τη σωστή διδασκαλία στα σχολεία. Αν οραματιζόμαστε ένα σύστημα κοινωνικά δίκαιο, οφείλουμε να διασφαλίσουμε την επιβράβευση της προσπάθειας, για μία κοινωνία ίσων ευκαιριών με αξιοκρατία.
Επιτέλους η χώρα χρειάζεται παντού προοδευτικές τομές. Για αυτό στην ΔΗΜΑΡ λέμε ΝΑΙ στην αριστεία και OΧΙ στον αναχρονιστικό θεσμό των “στρατιωτικού τύπου” μαθητικών παρελάσεων.
Το προεδρικό διάταγμα
Σύμφωνα με το σχετικό διάταγμα, σημαιοφόροι ορίζονται δύο μαθητές της ΣΤ’ τάξης, o ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου καιo άλλος από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης. Η κλήρωση διενεργείται παρουσία του συνόλου των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης με ευθύνη του διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του νόμιμου αναπληρωτή του και συντάσσεται σχετικό πρακτικό Συλλόγου Διδασκόντων.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο τρόπος επιλογής σημαιοφόρων, παραστατών και των υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου, εφόσον στη ΣΤ΄ τάξη λειτουργούν περισσότερα του ενός (1) τμήματα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr