Ο πρώην υπουργός Οικονομικών αναφέρει σχετικά:
"Από την ημέρα που ανέλαβα το Υπουργείο Οικονομικών επέλεξα τον κ. Glenn Kim ως βασικό σύμβουλό μου επί των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, επιλογή που, κατά την προσωπική μου τουλάχιστον άποψη, απεδείχθη εξαιρετική. Μετά την παραίτησή μου, την 6η Ιουλίου2015, ο Πρωθυπουργός και ο νέος Υπουργός Οικονομικών έκριναν ότι οι υπηρεσίες του κ. Kim ήταν αρκετά σημαντικές ώστε να του ζητήσουν να συνεχίσει να τις προσφέρει.
Σε ό,τι με αφορά, και συγκεκριμένα στα ερωτήματα που μου τέθηκαν για τον κ. Kim από τον κ. Ν. Κακλαμάνη κατά της διάρκεια της θητείας μου στο Υπουργείο Οικονομικών, απάντησα διεξοδικά, τόσο εγγράφως όσο και προφορικά μέσα στο Κοινοβούλιο. Βλ. Παράρτημα 1 (έγγραφη απάντηση) και Παράρτημα 2 (προφορική απάντηση).
Σχετικά με την σύμβαση και τις αμοιβές του κ. Kim, επί υπουργείας μου ο κ. Kim δεν υπέγραψε σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο, ούτε και είχε απολαβές.
Πιο αναλυτικά, όταν ο κ. Kim αποδέχθηκε την πρόσκλησή μου να βοηθήσει με την διαπραγμάτευση, του ζήτησα να εργαστεί αμμισθί τους πρώτους μήνες της σκληρής διαπραγμάτευσης έως ότου οι υπηρεσίες μελετήσουν και συντάξουν την βέλτιστη σύμβαση μεταξύ του δημοσίου και μιας ομάδας τεχνικών συμβούλων, συμπεριλαμβανομένου και του ιδίου. Ο κ. Kim συμφώνησε και έτσι προχώρησε η συνεργασία μας. Μέχρι την 6η Ιουλίου η σύμβαση δεν είχε υπογραφτεί και ο κ. Kim δεν είχε τις παραμικρές αποδοχές πέραν της κάλυψης των εξόδων μετακίνησης και διαμονής του στην Αθήνα και στο εξωτερικό κατά την διάρκεια αποστολών στις οποίες συμμετείχε (δαπάνες που έχουν καταγραφτεί λεπτομερώς στην «Διαύγεια» και έχουν κατατεθεί στο Κοινοβούλιο).
Για το τι συνέβη μετά την 6η Ιουλίου 2015 δεν γνωρίζω.
Αυτά για την αποκατάσταση της πραγματικότητας.
ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. ΓΙΑΝΗ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ ΣΤΟΝ κ. ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ κ. GLENN KIM – 13 Μαΐου 2015
Ο κ. Glenn Kim προσφέρει από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε η κυβέρνηση σημαντικές συμβουλευτικές υπηρεσίες στον Υπουργό Οικονομικών και στην διαπραγματευτική ομάδα της χώρας.
Ο κ. Kim, του οποίου το βιογραφικό επισυνάπτεται ώστε το Κοινοβούλιο να είναι πλήρως ενήμερο, έχει πλούσιο επαγγελματικό παρελθόν. Πράγματι, έχει εργασθεί σε γνωστές χρηματοπιστωτικές εταιρείες αλλά και ως σύμβουλος του γερμανικού υπουργείου οικονομικών, του EFSF, του ESM – στην δημιουργία του οποίου έχει παίξει σημαντικό ρόλο. Πέραν όμως αυτών, ας μου επιτρέψει ο ερωτών συνάδελφος κ. Ν. Κακλαμάνης, να τον πληροφορήσω ότι ο κ. Kim εργάστηκε για χρόνια ως σύμβουλος ελληνικών κυβερνήσεων ...
Ως Υπουργός Οικονομικών που αναλάμβανα μια δύσκολη διαπραγμάτευση με «πάνοπλους» αντιπάλους, έκρινα πως είναι απολύτως απαραίτητη η στράτευση στην διαπραγματευτική και συμβουλευτική μου ομάδα ενός τεχνοκράτη ο οποίος γνωρίζει εκ των έσω τους «αντίπαλους», την δαιδαλώδη δόμηση των Μνημονιακών συμβάσεων, τις κρυφές πτυχές του καταστατικού του ESM (στην συγγραφή του οποίου συμμετείχε), την δομή του ελληνικού δημόσιου χρέους, την λειτουργία του ΟΔΔΗΧ κλπ. Ακριβώς για αυτό τον λόγο, πληροφορώ τον κ. Κακλαμάνη, οι διαπραγματευτές των θεσμών δυσανασχέτησαν έντονα όταν αντίκρυσαν τον κ. Kim.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. ΓΙΑΝΗ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ ΣΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ κ. ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ κ. GLENN KIM – 13 Μαΐου 2015
1. Αποτελεί σύμβουλο του ΥπουργούΟικονομικών ο κ. Glenn Kim ή κάποιου άλλουμέλους της κυβέρνησης; Με ποια ιδιότητα συμμετείχε στην Ελληνική Αποστολή, πουσυνόδευσε τον Υπουργό Οικονομικών, στιςΒρυξέλλες από 11-2-2015 μέχρι 17-2-2015;
Ο κ. Glenn Kim με συνόδευσε με την ιδιότητα του άμισθου Ειδικού Συμβούλου, με την οποία εντάχθηκε στην Ελληνική Αποστολή υπό τον Υπουργό.
2. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία ανακοίνωση για την συνεργασία του κ. Glenn Kim με την κυβέρνηση;
Ο κ. Kim έχει συνεργαστεί για την ελληνική κυβέρνηση από το 2001 υπό την ιδιότητά του ως επικεφαλής του τομέα κεφαλαιαγορών δημοσίου χρέους για λογαριασμό της Lehman Brothers. Εκείνη την περίοδο, και υπό εκείνη την ιδιότητα, συνεργάστηκε στενά με στελέχη των κυβερνήσεων των κ.κ. Σημίτη και Καραμανλή. Μια δεκαετία αργότερα, με την ιδιότητα του συμβούλου του EFSF ο κ. Kim πραγματοποίησε ενδελεχή μελέτη της διάρθρωσης του ελληνικού χρέους.
Μάλιστα ήταν παρών στις πρώτες συναντήσεις, από τα μέσα του 2011 μέχρι τα τέλη του 2011, που αφορούσαν τον σχεδιασμό του PSI. Στο πλαίσιο εκείνης της συνεργασίας του με τις προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις ο κ. Glenn Kimαποτελεί εξαιρετική πηγή βαθειάς γνώσης των αστοχιών που έλαβαν χώρα στην Μνημονιακή περίοδο – βλ. πιο κάτω για περισσότερες λεπτομέρειες. Τέλος, η ιδιότητά του ως Συμβούλου μου, δεδομένης της διαχρονικής του συνεργασίας με τρεις ελληνικές κυβερνήσεις, δεν έχρηζε ιδιαίτερης ανακοίνωσης πέραν των επίσημων ανακοινώσεων του Υπ.Οικ. περί επισήμων μετακινήσεων στελεχών του Υπ.Οικ στις οποίες ο κ. Kim αναφέρεται ως μέλος της Ελληνικής Αποστολής.
3. Ποια θέματα χειρίζεται ως «ιδιώτης πουσυνοδεύει» τον Υπουργό Οικονομικών σεεπίσημες συναντήσεις του στο εξωτερικό, σεEurogroup και Ecofin;
Ο κ. Kim δεν χειρίστηκε κανένα θέμα εκ μέρους μου. Ήταν εκεί για να θέτει την αναμφισβήτητη επαγγελματική εμπειρία και την βαθειά γνώση που διαθέτει για τα συζητούμενα ζητήματα στην υπηρεσία μου. Όπερ και έπραξε.
4. Ήταν πράγματι ο συγκεκριμένος στρατηγικός σύμβουλος του Υπουργού Οικονομικών τηςΓερμανίας, κου Βόλφγκαγκ Σόιμπλε, κι αν ναι πότε έληξε η συνεργασία του με τηνκυβέρνηση της Γερμανίας;
Στις αρχές του 2010, το Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών κλήθηκε από το Eurogroup να βοηθήσει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το EFSF, να οργανώσει και θέσει σε λειτουργία βιώσιμη χρηματοδοτική πλατφόρμα για την περίπτωση που το ταμείο ενεργοποιηθεί (όπως και έγινε). Το Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών μεταβίβασε αυτή την ευθύνη στον Γερμανικό Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Finanzagentur (τον αντίστοιχο ΟΔΔΗΧ). Στη συνέχεια ο τελευταίος στράφηκε απ’ ευθείας στον κ. Kim για να τους παράσχει υπηρεσίες ανώτερου συμβούλου που θα συνέβαλαν στη διαμόρφωση και υλοποίηση του προγράμματος διαχείρισης χρηματοδότησης και των πόρων του EFSF. Αργότερα ο κ. Kim συμμετείχε στη συγκρότηση του μετέπειτα μόνιμου μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων, του ESM, και παραβρέθηκε σε πολλές συναντήσεις της Ομάδας Δράσης για τον EFSF και την Ευρωπαϊκή κρίση, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ. Εργάστηκε μάλιστα με αυτή την ιδιότητα από το τρίτο τρίμηνο 2010 μέχρι αργά το 2011.
Όσον αφορά στην συγκεκριμένη ερώτησή σας, ο κ. Kimδεν έχει εργαστεί σε καμία περίπτωση υπό τον Υπουργό κ. Σόιμπλε. Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της δημιουργίας του EFSF και του ESM, o κ. Kim ερχόταν σε τακτική βάση σε επαφή με πολλά από τα στελέχη του Γερμανικού Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και με άλλα υπουργεία οικονομικών των κρατών-μελών της ευρωζώνης. Ακριβώς για αυτό τον λόγο, η παρουσία του κ. Kim στην ομάδα των ειδικών μου συμβούλων απεδείχθη, και αποδεικνύεται, ιδιαίτερα χρήσιμη.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ
Το ερώτημά σας κ. Κακλαμάνη, για το οποίο σας ευχαριστώ, μου δίνει την ευκαιρία να αναδείξω την συνεισφορά του κ. Kim στην προσπάθεια τουΥπουργείου Οικονομικών να ενισχύσει την διαπραγματευτική θέση της ελληνικής κυβέρνησης με επιχειρήματα που θεμελιώνονται στα χρηματοοικονομικά δεδομένα της Ευρωζώνης, στην πραγματική κατάσταση του ελληνικού δημόσιου χρέους, και στο νομικό καθεστώς που διέπει θεσμούς όπως ο ESM-EFSF οι οποίοι παίζουν κεντρικό ρόλο στη διαπραγμάτευση.
Ο κ. Kim, όπως διαφαίνεται και από τα πιο πάνω, έχει πάνω από 25 χρόνια άμεσης εμπειρίας στις κεφαλαιαγορές. Στη διάρκεια αυτών των ετών συνεργάστηκε και συμβούλευσε, ευρύ φάσμα κυβερνήσεων και διαχειριστών κρατικών χρεογράφων, στην Ευρώπη και την Ασία. Στη διάρκεια της κρίσης του 1997 στην Ασία, υπηρέτησε ως σύμβουλος της Ν. Κορέας, της Ταϊλάνδης, στις Φιλιππίνες όπως και στην Ινδονησία. Πολύ πρόσφατα υπήρξε σύμβουλος της κυβέρνησης της Ισλανδίας σε θέματα σχετικά με την κατάργηση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων που είχαν επιβληθεί το 2008.
Ως προς την Ελλάδα, την ελληνική κρίση, και την διαπραγματευτική προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης, είναι αξιοσημείωτο ότι ο κ. Kim, έχοντας «εσωτερική πληροφόρηση» των Μνημονιακών δανειακών συμβάσεων που απεδείχθησαν τόσο καταστροφικές για την χώρα, δηλώνει πως, από το 2010 (και δη από το 2011 όταν συμβούλευε την τότε ελληνική κυβέρνηση), άποψή του ήταν ότι έπρεπε να έχει γίνει συνολική και όχι επιλεκτική αναδιάρθρωση του χρέος της Ελλάδας έτσι ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του και να μην χρειαστεί νέα αναδιάρθρωση, ή κούρεμα, αργότερα. Σε σύγκρουση με τις καθεστωτικές απόψεις εκείνης της εποχής ο κ. Kim είχε υποδείξει στους πολιτικούς υπέυθυνους του Υπουργείου Οικονομικών την υποχρέωσή τους να χαράξουν μια εντελώς διαφορετική πολιτική από εκείνη που χαρακτήρισε το PSI.
Συμπερασματικά, ως ο Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης που κλήθηκε να διορθώσει τα κακώς κείμενα τα οποία ο κ. Kim παρατήρησε εκ των έσω να δημιουργούνται, και στα οποία ο κ. Kim εναντιώθηκε παρά το γεγονός ότι ήταν μέρος του συστήματος που τα παρήγαγε, κρίνω πως η παρουσία και οι συμβουλές του κ. Glenn Kim αποτελούν σημαντική συνεισφορά στην εθνική προσπάθεια για την ουσιαστική επίτευξη συμφωνίας-επίλυσης στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς. "
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr