«Η διαφθορά και η διαπλοκή δεν αντιμετωπίζεται με ...συζητήσεις αλλά με την εφαρμογή των 19 συστάσεων της GRECO, όπως αυτές ενεχειριάσθηκαν στην ελληνική κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 2015», επεσήμαναν off the record, υπογραμμίζοντας ότι, στην εν λόγω έκθεση, διαπιστώνεται ότι:
Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη σε πολύ «πρώιμο στάδιο», στην αναγκαία εξασφάλιση της πολιτικής ακεραιότητας των βουλευτών του ελληνικού κοινοβουλίου. Δεν έχουν θεσμοθετηθεί ακόμη κανόνες ελέγχου, για τις δωρεές ή τις χρηματοδοτήσεις των προεκλογικών εκστρατειών που λαμβάνουν οι Έλληνες βουλευτές, καθώς και για την λεπτομερή εξέταση των «σχέσεων» τους με τρίτους ή «ομάδες συμφερόντων» που δραστηριοποιούνται εκτός ελληνικού κοινοβουλίου.
Στην έκθεση της GRECO -που αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα ενόψει της πολυδιαφημισμένης συζήτησης για τη διαφθορά στην ελληνική Βουλή- επισημαίνονταν έντονα, από τον Οκτώβριο του 2015, «ότι η διαφθορά υπήρξε ένα από τα κύρια προβλήματα που συνέβαλαν στην οικονομική κρίση στην Ελλάδα κυρίως, εξαιτίας, χειραγωγημένων νομοθετημάτων, οι συντάκτες των οποίων απηλλάγησαν από την οποιαδήποτε ευθύνη».
Στην έκθεση, τότε, χαρακτηριζόταν «αναποτελεσματικός» o έλεγχος των οικονομικών προσόδων των Ελλήνων βουλευτών που εφαρμοζόταν μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, ενώ εκφράζονταν άγνοια για το ποιά ήταν η εξέλιξη από την δράση της ανεξάρτητης αρχής που ανέλαβε να ασκήσει εποπτεία και έλεγχο, στο πόθεν έσχες περιουσιών, κινητών και ακινήτων των Ελλήνων βουλευτών.
Η έκθεση, μάλιστα, καλούσε την Ελλάδα να επανεξετάσει το σύστημα διατήρησης της βουλευτικής ασυλίας στους Έλληνες βουλευτές και να διασφαλίσει ότι οι Έλληνες βουλευτές λειτουργούν με γνώση και σεβασμό των υποχρεώσεων τους.
Ανάμεσα στις «συστάσεις» που είχε και έχει την υποχρέωση να εφαρμόσει η Ελλάδα, προκειμένου να πατάξει τα κρούσματα διαφθοράς εντός του ελληνικού κοινοβουλίου, ήταν:
- Η εξασφάλιση ότι όλα τα νομοθετήματα που έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που φέρουν τροποποιήσεις, θα πρέπει να έχουν υποβληθεί σε επεξεργασία, υπό το καθεστώς πλήρους διαφάνειας και διαβούλευσης
- Η θέσπιση κανόνων για την αποτροπή σχέσεων των βουλευτών με τρίτους, που δημιουργούν υπόνοιες για εξάρτηση τους από «ομάδες συμφερόντων»
- Η αναθεώρηση, προς το αποτελεσματικότερον, της νομοθεσίας που προβλέπει περιορισμούς στην συμμετοχή βουλευτών σε υπεράκτιες εταιρίες
- Η θεσμοθέτηση κανόνων, για την πρόληψη, από μέρους των Ελλήνων βουλευτών, της κατάχρησης εμπιστευτικών πληροφοριών, σ' ένα ευρύτατο φάσμα τομέων
- Η θέσπιση κανόνων, για την αποτροπή της εμπλοκής μελών του ελληνικού κοινοβουλίου, με εκπροσώπους «ομάδων συμφερόντων» και άλλους που επιδιώκουν να επηρεάσουν την κοινοβουλευτική διαδικασία
Με δεδομένο ότι, οι εν λόγω συστάσεις, που θα διασφάλιζαν το μίνιμουμ των εγγυήσεων για το «αδιάφθορο» Ελλήνων βουλευτών, δεν έχουν ούτε καν «χαρτογραφηθεί», πόσω μάλλον εφαρμοσθεί, εύλογα ανακύπτει το ερώτημα πώς είναι δυνατόν να συζητήσουν για την πάταξη της διαφθοράς στην Ελλάδα εκείνοι που, στην ουσία, είναι υπόλογοι για διαφθορά, κατά την κατ' εξοχήν αρμόδια Επιτροπή (GRECO) του Συμβουλίου της Ευρώπης!
Νίκος Ρούσσης
Στρασβούργο
- GrecoEval4Rep20149_Greece_EN.pdf (139 Λήψεις)
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr