Εκτός από την Ελλάδα, που βρίσκεται ήδη υπό καθεστώς επιτροπείας από την GRECO, για την ανεξέλεγκτη διαφθορά στο δημόσιο και τις συγκρούσεις συμφερόντων στις τάξεις βουλευτών, δικαστών και εισαγγελέων, η Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, έχει καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα, μέσα από σχετικές εκθέσεις που δημοσιοποιήθηκαν μέσα στο 2015, για χώρες όπως:
Σερβία, Μάλτα, Ουγγαρία, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Εσθονία, Βουλγαρία, Αζερμπαϊτζάν, Φιλανδία, Ισλανδία, Γεωργία, Κύπρος, Ρουμανία, Μολδαβία, Πορτογαλία, Ελβετία, Βοζνία-Ερζεγοβίνη και Ουκρανία.
Όπως προκύπτει από τα γενικά συμπεράσματα, στα οποία καταλήγει η GRECO, ο «ιός της διαφθοράς» έχει καταστεί επιδημικός σ όλες σχεδόν τις 47 χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης με αποτέλεσμα, όπως υπογραμμίζει, να «καθίσταται, πλέον, προτεραιότητα, για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, η πάταξη της διαφθοράς στις τάξεις βουλευτών, δικαστών και εισαγγελέων».
Συμφώνα με τις αξιολογήσεις που έγιναν μέχρι τώρα από την GRECO, αποδεικνύεται ότι, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, δεν υπάρχουν κανονισμοί για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων συμφερόντων, σε βουλευτές, δικαστές και εισαγγελείς ενώ, σε ορισμένες χώρες, τα νομοθετικά πλαίσια είναι τόσο περίπλοκα ή τροποποιούνται συχνά, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η σταθερότητα και η σαφήνεια της νομοθεσίας.
Από τα τέλη του Ιουνίου 2015, η πρόεδρος της GRECO Marin Mrčela, έχει απευθύνει αγωνιώδες κάλεσμα στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, να δημιουργήσουν σαφείς και σταθερούς κανόνες για τη σύγκρουση συμφερόντων για τους βουλευτές, δικαστές και εισαγγελείς. «Υπάρχει ανάγκη για ισχυρότερη πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων στην πρόληψη της διαφθοράς μεταξύ αυτών των επαγγελματικών ομάδων», είχε τονίσει χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, η GRECO είχε επισημάνει ότι:
Τουλάχιστον σε 24 χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, υπάρχει έλλειψη ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου κώδικα δεοντολογίας για τους βουλευτές, και σε ένα σημαντικό αριθμό χωρών, έλλειψη επαρκών μέτρων για την αντιμετώπιση της κα επιρροής που έχουν από τρίτους, συμπεριλαμβανομένων των εκπροσώπων ομάδων συμφερόντων. Έχει επίσης επισημάνει την ανάγκη για περαιτέρω ανάπτυξη των συστημάτων για τη δήλωση των περιουσιακών στοιχείων των βουλευτών, για παράδειγμα, με τη συμπερίληψη περισσότερων σχετικών και ακριβή δεδομένα, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τους συζύγους και τα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας, και να κάνουν τις δηλώσεις εύκολα προσβάσιμες για το κοινό.
* Όσον αφορά τους δικαστές, GRECO υπογραμμίζει ότι πρέπει να ενισχυθεί η δικαστική ανεξαρτησία και αμεροληψία, και ότι, θα πρέπει να είναι πιο αντικειμενικά και διαφανή, τα κριτήρια στις διαδικασίες πρόσληψης και αξιολόγησης των δικαστών, στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και της ηθικής ακεραιότητας μεταξύ των δικαστών, καθώς και η δημιουργία ενός σαφούς κώδικα δεοντολογίας.
Στις εκθέσεις της, η GRECO έχει τονίσει την ανάγκη να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία των υπηρεσιών δίωξης από την εκτελεστική εξουσία, καθώς και η ανάγκη καθιέρωσης ενός ενιαίου κώδικα δεοντολογίας για τους εισαγγελείς.
Νίκος Ρούσσης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr