Ουσιαστικά η Υγεία λόγω και του κομβικού της ρόλου για την κοινωνική συνοχή, εφόσον προστατευθεί με διατηρήρηση στο τρέχον επίπεδο της προσφοράς υπηρεσιών από τη λαίλαπα της λιτότητας και των περικοπών μπορεί να λειτουργήσει και πολιτικά ως "σωσίβιο" για την κυβέρνηση.
Στελέχη του κλάδου αναφέρουν οτι υπάρχουν περιθώρια χωρίς να μειωθεί ο προϋπολογισμός, να υπάρξει ανακατανομή και να γίνει πιο αποτελεσματική η δαπάνη. Κυρίως δε αναφέρουν πρέπει να περιοριστεί η σπατάλη στα γενόσημα και κυρίως στα ακριβά γενόσημα, να σταματήσει η κακοδιαχείριση των διαθέσιμων πόρων, να προωθηθεί η καινοτομία και να εισαχθούν καινοτόμα φάρμακα.
Πρόκειται δηλαδή για μια βαθειά μεταρρύθμιση που την ώρα που πχ στα εργασιακά, αλλάζει αρχήν το σκηνικό με το στοπ στην αύξηση του κατώτατου μισθού, τις συλλογικές συμβάσεις κτλ μπορει να λειτουργήσει αντισταθμιστικά.
Σε Ευρωπαϊκό χαμηλό Μ.Ο. οι δαπάνες υγεία
Αξίζει βα σημειωθεί οτι οι δημόσιες δαπάνες υγείας υπολείπονται του μέσου όρου του ΟΟΣΑ κατά 40%, σύμφωνα με στοιχεία του οργανισμού (έκθεση 2013), ενώ οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων την περίοδο 2009-2013 μειώθηκαν κατά περίπου 45%, και επιπλέον περίπου 30% την περίοδο 2013-2014, εν μέσω της σφοδρότερης στην μετεμφυλιακή Ελλάδα οικονομικής κρίσης, η οποία έχει πολλαπλασιάσει τον αριθμό των ασθενών που απευθύνονται στη δημόσιο σύστημα υγείας. Οι οικονομολόγοι της υγείας κρούουν των κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιούν ότι περαιτέρω μειώσεις στις δημόσιες υγειονομικές και φαρμακευτικές δαπάνες δεν θα είναι μονό αναποτελεσματικές, διογκώνοντας μεσοπρόθεσμα τελικώς τη συνολική δαπάνη, αλλά και επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία.
Ανάγκη ανακατανομής της φαρμακευτικής δαπάνης
Ξεκαθαρίζουν, εντούτοις, ότι όσον αφορά στη φαρμακευτική δαπάνη, υπάρχουν ορισμένα περιθώρια. Η ανακατανομή του υφιστάμενου προϋπολογισμού, εξηγούν, θα προσφέρει τη δυνατότητα εξοικονόμησης πόρων, οι οποίοι θα μπορούσαν να διατεθούν όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη, με στόχο τη διατήρηση τουλάχιστον του υφιστάμενου επιπέδου υγείας, αν όχι την αναβάθμισή του με τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, χωρίς την αύξηση του οικείου προϋπολογισμού.
Ακριβά μου γενόσημα
Τα τελευταία χρόνια η ακολουθούμενη πολιτική μείωσης της φαρμακευτικής δαπάνης που υιοθέτησε το υπουργείο Υγείας εκφράστηκε μέσω της σημαντικότατης μείωσης των προστατευμένων από πατέντα φαρμάκων (on-patent) στο μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών στην ΕΕ και των off-patent φαρμάκων στο μισό της on-patent τιμής. Τα γενόσημα, όμως, όπως υποστηρίζουν οικονομολόγοι της υγείας εξαιρέθηκαν από τους υπουργούς Υγείας της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ρίχνοντας το μπαλάκι στον σημερινό υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή. Παράλληλα, σύμφωνα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις ο στόχος κατανάλωσης των γενόσημων έχει τεθεί στο 60%. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής επιλογής ήταν να καταλήξουμε να αγοράζουμε, και συνεπώς ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει περισσότερα γενόσημα, σε πολύ ακριβότερη τιμή σε σχέση με άλλες χώρες μέλη της ΕΕ. Η τιμή των γενόσημων σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνάει ακόμα και την τιμή των πρωτότυπων φαρμάκων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ειδικοί επιστήμονες.
Στην περίπτωση που υιοθετηθεί η ίδια λογική τιμολόγησης και στα γενόσημα, όπως στα on-patent και καθοριστεί η τιμή τους στο μ.ο. των 3 χαμηλότερων τιμών στην ευρωζώνη ή, όπως είχε εκφραστεί η πρόθεση της κυβέρνησης στην τελευταία πρότασή της στους θεσμούς, στο 32,5% της on-patent τιμής, οι πόροι που θα εξοικονομηθούν, θα μπορούσαν να διοχετευτούν για την κάλυψη άλλων επειγουσών αναγκών υγείας.
Γ. Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr