Όπως επισημαίνουν οι κ.κ. Φιλ. Σαχινίδης, Γ. Κουτσούκος, Χρ. Πρωτόπαπας και Γ. Κουτρουμάνης, "κατά την τελευταία πενταετία έχουν ψηφιστεί φορολογικές ρυθμίσεις που ως κύριο στόχο είχαν την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης και την διαμόρφωση του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος.
Με την σταδιακή αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας κρίνουμε ότι ο προσανατολισμός του φορολογικού πλαισίου θα πρέπει πλέον να υπηρετεί, πέραν των άλλων, και αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους".
Το ΠΑΣΟΚ καλεί την κυβέρνηση, "να προχωρήσει σε έναν ειλικρινή και οργανωμένο διάλογο με τα κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους, όπου θα κατατεθούν θέσεις και προτάσεις για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα, με προσθήκη διατάξεων αναπτυξιακών φορολογικών κινήτρων, ώστε να διευκολύνει και το μετασχηματισμό του παραγωγικού προτύπου".
Οι προτάσεις είναι οι εξής:
Α) ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ - ΠΑΤΑΞΗ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Α1. Πρόβλημα
Η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, είχε ως στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου και την αύξηση των δημοσιονομικών εσόδων.
Η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από 21 Ευρώ/1000 λίτρα (μέχρι τις 30/04/11), αρχικά στα 60 Ευρώ /1000 λίτρα και στην συνέχεια στα 330 Ευρώ/1000 λίτρα και η εξίσωση με τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, απέτυχε στα δύο χρόνια εφαρμογής, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και απαιτείται επανεξέταση του μέτρου της εξίσωσης των συντελεστών ΕΦΚ.
Α2. Επιπτώσεις
Είναι δεδομένο, ότι η ενοποίηση του συντελεστή φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης δεν απέδωσε και ως μέτρο απέτυχε, αφού τα δημόσια έσοδα όχι μόνο δεν αυξήθηκαν αλλά μειώθηκαν κατά 100 εκ.
Επιπλέον, οδήγησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε μη χρήση πετρελαίου, με άσχημα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής εξαιτίας της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που προκάλεσε η χρήση άλλων πηγών ενέργειας.
Όπως δεν είναι κατανοητό να έχουμε έναν ίδιο συντελεστή φορολογίας στο ΦΠΑ π.χ. στα φάρμακα και στο ουίσκι, το ίδιο δεν είναι κατανοητό και αποδείχθηκε στην πράξη, να έχουμε ίδιο συντελεστή στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης. Η εμπειρία αυτή απέδειξε, ότι δεν είναι λύση η ενοποίηση των συντελεστών και εκείνο που προέχει είναι, η δυνατότητα των πολιτών να έχουν φθηνή θέρμανση και να διασφαλίζονται τα δημόσια έσοδα.
Α3. ΕΙΔΙΚΑ για τον ΕΦΚ και το ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ:
Βαθμιαία μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και διατήρηση της επιδόματος θέρμανσης.
Τα έσοδα δεν θα επηρεαστούν αρνητικά. Αντίθετα, λόγω της κατανάλωσης θα αυξηθούν, και οι πολίτες στο σύνολό τους θα εξασφαλίσουν θέρμανση με χαμηλότερο κόστος.
Α4. ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Η πολιτεία δεν έχει ανταποκριθεί επαρκώς στο στόχο για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας. Αυτό, δυστυχώς, επιβεβαιώνεται από τα μερικά βήματα και όχι από τις ολοκληρωμένες κινήσεις, όπως για παράδειγμα από την πρόσφατη απόφαση επέκτασης εγκατάστασης συστημάτων εισροών-εκροών, η οποία όμως έγινε, χωρίς τεχνικές προδιαγραφές στις εγκαταστάσεις όλων των διακινητών πετρελαίου θέρμανσης.
Προτείνουμε το σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών να επεκταθεί και στα διυλιστήρια.
Επισημαίνουμε, επίσης, τη συνεχή αναβολή εφαρμογής τοποθέτησης GPS στα βυτιοφόρα και τα σκάφη ανεφοδιασμού (σλέπια), ενώ καθυστέρησε η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών για τα πρατήρια καυσίμων της υπόλοιπης χώρας μέχρι και τον Αύγουστο 2014.
Εκκρεμεί, 16 μήνες τώρα, η έκδοση αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, συγκεκριμένα : Πρόκειται για τις αποφάσεις της υποχρεωτικής σήμανσης των βυτιοφόρων, της υποχρεωτικής σήμανσης των πλωτών μέσων (σλέπια) στα ναυτιλιακά καύσιμα καθώς και εκείνη, για την τοποθέτηση του συστήματος εισροών-εκροών στις εγκαταστάσεις των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Αναφέρονται ενδεικτικά: Κ.Υ.Α. 2/95309/0022, ΦΕΚ 3052/02.12.13, Κ.Υ.Α. 48941/3564/16-11-12.
Β) ΑΜΕΣΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Β1. Υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων.
Ο νέος τρόπος και ο χρόνος υποβολής (τριμηνιαίος) των συγκεντρωτικών καταστάσεων επιβαρύνουν υπερβολικά όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς ανάλογη ωφέλεια για το Δημόσιο. Αυξάνουν τη γραφειοκρατία και το κόστος υποβολής, ενώ ζητούμενο είναι η συστηματική διασταύρωση στοιχείων, η οποία μπορεί να γίνεται αποτελεσματικά σε ετήσια βάση.
Προτείνουμε, να υποβάλλονται αλλά και να διασταυρώνονται από την ΓΓΠΣ τα στοιχεία στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών όλων των επιχειρήσεων σε ετήσια βάση από όριο δαπάνης άνω των 300 ευρώ, όπως ίσχυε κατά πάγια πρακτική.
Β2. ΠΟΙΝΕΣ - ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ - ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ
Προτείνουμε, να προχωρήσει άμεσα ο εξορθολογισμός των ποινών.
Οι ποινές - πρόστιμα πρέπει να έχουν σκοπό τη συμμόρφωση, να λαμβάνεται ταυτόχρονα υπ' όψιν η βαρύτητα της παράβασης και να υπάρχει αναλογικότητα και συνάρτηση παράβασης – ποινής.
Να μην τιμωρούνται τυπικές παραβάσεις και οι - με πρωτοβουλία του φορολογουμένου - διορθωτικές αλλαγές που έχουν μηδενικό ή πιστωτικό αποτέλεσμα σε φόρο, διατηρώντας το δικαίωμα ελέγχου της φορολογικής διοίκησης, κατά περίπτωση.
Σήμερα, οι ανείσπρακτες οφειλές ανέρχονται στα 66 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 25 δις ευρώ προέρχονται μόνο από τα πρόστιμα.
Το ποσοστό της εισπραξιμότητας των προστίμων κυμαίνεται κάτω από 1% και για αυτό επιβάλλεται άμεσα η αναθεώρηση όλης της λογικής επιβολής των ποινών.
Παρατηρείται συνεχής αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, επειδή οι φορολογούμενοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Οι αιτίες είναι πολλές, μία βασική όμως είναι οι υπερβολικές προσαυξήσεις (120%) για τα παλαιά ανέλεγκτα έτη και οι οποίες πρέπει να μειωθούν δραστικά στο (30%), με ανάλογη προσαρμογή της μηνιαίας προσαύξησης.
Να επανεξεταστούν και τα υπερβολικά πρόστιμα για όλα έτη.
Β3. ΔΟΣΕΙΣ
Πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα προσωποποιημένο αυτόματο μοριακό σύστημα υπολογισμού των δόσεων που να φθάνει μέχρι 100 δόσεις ώστε και οι οφειλέτες να μπορούν να ανταποκριθούν στην εξόφληση των οφειλών τους αλλά και το Δημόσιο να εισπράξει σταδιακά τα φορολογικά έσοδα.
Οι συσσωρευμένες οφειλές από πρόστιμα και προσαυξήσεις λειτουργούν σε βάρος της εισπραξιμότητας των τρεχουσών οφειλών και πρέπει να επανεξεταστούν.
Είναι αναγκαία η ΑΜΕΣΗ αναζήτηση λύσης ως προς το ζήτημα αυτό.
Β4. ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ
Να αναθεωρήσει το Υπουργείο την πολιτική στο θέμα συλλογής αποδείξεων, με την οποία εξαιρούνται από τη συλλογή όλοι οι μη μισθωτοί.
Να καθιερωθεί σταθερό σύστημα για όλους με αναθεώρηση των όρων και προϋποθέσεων.
Είμαστε υπέρ της καθολικής υποχρέωσης συλλογής αποδείξεων, γιατί έχει αποδειχθεί ένα αποτελεσματικό εργαλείο στο κυνήγι της φοροδιαφυγής, το οποίο έχει αποδεχθεί η κοινωνία και αποδίδει.
Β5. ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ
Προτείνουμε να εξεταστεί η δυνατότητα κατάργησης υποχρέωσης τέλους επιτηδεύματος, όταν ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει μηδενικά έσοδα.
Β6. ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Οι ιατρικές δαπάνες για έκπτωση φόρου από τα εισοδήματα κάθε πηγής του φορολογούμενου, πρέπει να ισχύσουν με χαμηλότερο από το ισχύον ποσοστό, γιατί και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής συμβάλλουν αλλά είναι και υποχρέωση της πολιτείας να αναγνωρίζει τις δαπάνες υγείας.
Β7. ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Να υπάρξει η δυνατότητα παράτασης υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης διακοπής άσκησης δραστηριότητας επιχειρήσεων έως την 30/12/2014.
Β8. ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2014
Να υπάρξει πρόβλεψη για την μη επιβολή προστίμου και προσαυξήσεων για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις εισοδήματος φυσικών προσώπων οικονομικού έτους 2014, που υποβλήθηκαν έως και μια εβδομάδα μετά την έναρξη υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων και χωρίς να εξαιρεθούν της εκκαθάρισης οι αποδείξεις δαπανών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr