Σο πλαίσιο αυτό καθ΄ όλη τη διάρκεια της Πέμπτης, υπουργοί, αλλά κι ο Άδωνης Γεωργιάδης παρέλασαν από το Πρωθυπουργικό γραφείο. Οι παρατηρήσεις του Πρωθυπουργού, πέρα από την ανάγκη επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου, είχαν να κάνουν και με την προσπάθεια διευθέτησης αρμοδιοτήτων και ισορροπιών.
Άλλωστε η συσσώρευση υπουργών, που εκλέγονται στην ίδια περιφέρεια ή σε όμορες, (χαρακτηριστικό παράδειγμα το υπουργείο Ανάπτυξης) δημιουργεί εκρηκτικό μίγμα. Πρώην και νυν π.χ. στο ΥΠΑΝ παλεύουν για μια θέση στον ήλιο, καθώς οι κκ Δένδιας, Γαικουμάτος, Χατζηδάκης, Σκορδάς κι από κοντά ο κ. Μηταράκης στην Α', εφόσον αποφασίσουν να κατέβουν, θα πρέπει να παλέψουν σκληρά στο γήπεδο της μεγαλύτερης περιφέρειας της χώρας, όπου βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ προελαύνει.
Το κλίμα αυτό δημιουργεί σειρά πονοκεφάλων στον Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος προσπαθεί να κλείνει μέτωπα. Στο πλαίσιο αυτό με μια δήλωση κι ένα κάλεσμα στράτευσης έφερε και πάλι τον αρχικώς ... πικραμένο Άδωνι στην πρώτη γραμμή μάχης.
Παράλληλα, με το αίτημα της μείωσης φορολογικών συντελεστών, της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και της παραμονής του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%, αναμένεται να εισέλθει το φθινόπωρο η Κυβέρνηση στο σκληρό παζάρι με την Τρόικα. Με αυτή την ατζέντα δίνει επιχειρήματα στα στελέχη της ενόψει των δύσκολων μαχών του καλοκαιριού
Ειδικότερα, η Κυβέρνηση αρχίζει να θέτει εκ νέου το θέμα της αναθεώρησης της φορολογικής πολιτικής όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, παρότι όπως επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών είναι νωρίς ακόμα να πούμε ότι θα υπάρξει μείωση. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δείχνουν ότι κατά την περίοδο διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης 2012-2013 η κατανάλωση μειώθηκε 71% και τα έσοδα από ειδικό φόρο κατανάλωσης αυξήθηκαν 59,2%, ενώ στη διάρκεια της περσινής περιόδου τα έσοδα από ΕΦΚ αυξήθηκαν 12,84% και η κατανάλωση σε σχέση με πρόπερσι αυξήθηκε 12,94%.
Έτσι, βγαίνει το συμπέρασμα ότι τη χειμερινή περίοδο 2013-2014 βρεθήκαμε στο 1/3 της προπέρσινης κατανάλωσης, με τα έσοδα από ΕΦΚ την τελευταία τριετία να διαμορφώνονται από τα 185,5 εκατ. σε 295,3 εκατ. ευρώ πέρυσι και 333,2 φέτος, τα οποία όμως είναι ανεπαρκή για να καλύψουν τη χασούρα που υπήρξε στο μεσοδιάστημα από ΦΠΑ, λόγω πτώσης της κατανάλωσης.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι την περίοδο 2012-2013, το Δημόσιο είχε μείωση στα έσοδα στο πετρέλαιο θέρμανσης κοντά στα 300 εκατ. ευρώ. "Είναι ένα θέμα το οποίο το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να αξιολογήσει στο πλαίσιο της γενικότερης συζήτησης για τους φορολογικούς συντελεστές", τόνισε υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου.
Στην πραγματικότητα, παρά την αύξηση των εσόδων από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, η μείωση εισπράξεων του ΦΠΑ και τις δύο χρονιές είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο αποκλίσεις έναντι των στόχων, αλλά και απώλειες εσόδων. Με αυτό ακριβώς το επιχείρημα, το υπουργείο Οικονομικών θα διαπραγματευθεί το Φθινόπωρο τη μείωση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης, αν και όπως σημειώνουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, για να έχει θετική κατάληξη το ελληνικό αίτημα, θα πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και του λαθρεμπορίου καυσίμων.
Τα καμπανάκια της ΤτΕ
Την ίδια ώρα, οι επισημάνσεις της ΤτΕ αποτελούν καμπανάκια για την κυβέρνηση. Η Κεντρική Τράπεζα σημειώνει ότι η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η ενίσχυση της φορολογικής διοίκησης και η πάταξη της φοροδιαφυγής είναι τα "κλειδιά" για τη σταδιακή μείωση των ανώτατων φορολογικών συντελεστών στα επιχειρηματικά κέρδη, στις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Αυτά στην Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος που δόθηκε την Πέμπτη στη δημοσιότητα.
Ειδικότερα, η ΤτΕ τονίζει ότι απαιτείται αποτελεσματικός Δημόσιος Τομέας και "σταθερό φορολογικό πλαίσιο με σαφή προσανατολισμό προς τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων". Από την άλλη πλευρά, διαμηνύει ότι "η δημοσιονομική προσαρμογή επιβάλλεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια", δίδοντας έμφαση την επόμενη πενταετία κυρίως στην πλευρά των δαπανών, ενώ προειδοποιεί ότι οποιαδήποτε οπισθοδρόμηση ή ανατροπή των εφαρμοζόμενων πολιτικών θα οδηγούσε σε νέο αποκλεισμό από τις αγορές και θα επανέφερε τη χώρα σε περίοδο οικονομικής αστάθειας.
Η έκθεση αναφέρει ότι πρέπει να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα των κοινωνικών δαπανών, ενώ είναι αναγκαία η μετάβαση σε ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης, που θα μεταθέτει το κέντρο βάρους από την παραγωγή μη διεθνώς εμπορεύσιμων στην παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών, από την κατανάλωση στην αποταμίευση και την επένδυση.
Ενίσχυση φορολογικής Διοίκησης
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της φορολογικής διοίκησης, η κεντρική τράπεζα ζητάει, μεταξύ άλλων:
- ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου και σύγχρονων τεχνικών ελέγχου,
- βελτίωση των επιδόσεων στην είσπραξη βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών,
- εντατικοποίηση στοχευμένων φορολογικών ελέγχων σε μεγάλες επιχειρήσεις αυτοαπασχολούμενους, άτομα μεγάλου πλούτου, offshore εταιρίες και περιπτώσεις μεγάλων εμβασμάτων στο εξωτερικό,
- αναμόρφωση του πλαισίου για τον ΦΠΑ, για να απλοποιηθεί το φορολογικό Δίκαιο, σε συνδυασμό με αύξηση των ελέγχων.
Επισημάνσεις της ΤτΕ για Ανάπτυξη, Δημόσιο, Εργασιακό
- Ανάπτυξη από φέτος: Το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί φέτος κατά 0,5%. Η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης θα συμβάλει στην αύξηση των φορολογικών εσόδων. Ειδικότερα για τον ΦΠΑ σημειώνεται ότι με τους ισχύοντες συντελεστές την περίοδο 2014-2016 και με βάση τις προβλέψεις για ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας, τα έσοδα από ΦΠΑ μπορούν να εμφανίσουν σωρευτική αύξηση κατά περίπου 1,4 δισ. ευρώ (0,8% του ΑΕΠ), χωρίς να συνυπολογίζονται τυχόν οφέλη από τη βελτίωση της αποδοτικότητας του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
- Ανασυγκρότηση του Δημόσιου Τομέα: Χρειάζεται να περιλαμβάνει την αναμόρφωση του συστήματος δημόσιων συμβάσεων, τη μείωση του λειτουργικού κόστους της Δημόσιας Διοίκησης, την ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα λειτουργιών που δεν έχουν επιτελικό ή ρυθμιστικό χαρακτήρα (σχετική υπόδειξη έκανε και το ΔΝΤ), τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών ταμείων και την εύρυθμη λειτουργία της Δικαιοσύνης.
- Εργασιακό κόστος: Οι μέσες αποδοχές στο σύνολο της οικονομίας μειώθηκαν κατά 6,5% το 2013 και 6,6% το 2012. Το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος περιορίστηκε κατά 7,3% στο σύνολο της οικονομίας και κατά 8,1% στον επιχειρηματικό τομέα. Για φέτος αναμένεται νέα μείωση αποδοχών της τάξεως του 1,5% στο σύνολο της οικονομίας και 2% στον επιχειρηματικό τομέα, αλλά, λόγω της μείωσης των εργοδοτικών εισφορών, το μέσο κόστος εργασίας ανά μισθωτό στον επιχειρηματικό τομέα θα μειωθεί κατά 3%. Οι μέσες καθαρές αποδοχές των μισθωτών στον επιχειρηματικό τομέα θα μειωθούν κατά 1,4% φέτος. Το 2015 αναμένεται σταθεροποίηση των μέσων ακαθάριστων αποδοχών (+0,1%) στο σύνολο της οικονομίας και στον επιχειρηματικό τομέα.
- Ακίνητα: Διαπιστώνεται σταδιακή αποκλιμάκωση του ρυθμού μείωσης των τιμών στην αγορά κατοικιών από τις αρχές του 2013. Οι τιμές των διαμερισμάτων υποχώρησαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,3% το 2013 έναντι 11,7% το 2012. "Οι πτωτικές τάσεις στις τιμές των κατοικιών είναι πιθανό να συνεχιστούν και τα επόμενα τρίμηνα, αλλά με σχετικά πιο συγκρατημένους ρυθμούς". Ταχύτερη ανάκαμψη αναμένει η ΤτΕ στην αγορά επαγγελματικών ακινήτων.
- Τράπεζες: "Το τραπεζικό σύστημα θα πρέπει να στηρίξει τη μετάβαση στο νέο πρότυπο ανάπτυξης, με τον προσανατολισμό των τραπεζικών πιστώσεων προς την ενίσχυση βιώσιμων επιχειρήσεων". Σύμφωνα με την ΤτΕ, η αξιοπιστία της άσκησης κεφαλαιακής επάρκειας των εγχώριων τραπεζών και η εμπιστοσύνη των αγορών στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών "τεκμαίρονται από την επιτυχία των αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου συνολικού ύψους 8,3 δισ. ευρώ που διενήργησαν οι τέσσερις συστημικές τράπεζες".
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr