Οι κυριότερες αλλαγές που εισηγείται ο κ. Καστανίδης είναι:
α) η εξίσωση του χρόνου παραγραφής των αδικημάτων των υπουργών και υφυπουργών, με εκείνη που ισχύει για τους απλούς πολίτες
β) ο υπολογισμός του χρόνου παραγραφής, από την ώρα που το αδίκημα παρήγαγε αποτελέσματα σε βάρος του Δημοσίου και όχι από την ώρα της τέλεσής του.
γ) ο προσδιορισμός των αδικημάτων που σχετίζονται με την τέλεση των καθηκόντων του εκάστοτε υπουργού και εκείνων που εμπίπτουν στις διατάξεις του κοινού ποινικού και αστικού δικαίου.
δ) η πρόβλεψη για τη σύνταξη συμβουλευτικού πορίσματος προς τη Βουλή για την κάθε υπόθεση, από δικαστικό συμβούλιο
Τα παραπάνω, σημαίνουν στην πράξη σημαντική επιμήκυνση του χρόνου παραγραφής των αδικημάτων των υπουργών και υφυπουργών, φέρνοντας μάλιστα τους τελευταίους σε δυσμενέστερη θέση έναντι εκείνης των πολιτών, των οποίων τα πλημμελήματα παραγράφονται ύστερα από 5 χρόνια και τα κακουργήματα μετά από 15-20 χρόνια. Πάντως, ο υπουργός διευκρίνισε ότι ο νέος νόμος είναι αδύνατον νομικά να λειτουργήσει αναδρομικά, δεν αφορά δηλαδή τις τρέχουσες εξεταστικές επιτροπές.
Οι επιφυλάξεις των βουλευτών εστιάζονται σε δύο σημεία: πρώτον, αν οι παραπάνω προτάσεις είναι συμβατές με το άρθρο 86 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει ειδικές διαδικασίες για την άσκηση δίωξης σε υπουργούς – και, δεύτερον, αν το πραγματικό εμπόδιο για την απόδοση δικαιοσύνης είναι το νομικό πλαίσιο, ή η έλλειψη πολιτικής βούλησης από πλευράς της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας
Siemens και Βατοπαίδι
Σχετικά με το δεύτερο σημείο πάντως, η πορεία των εξεταστικών επιτροπών για την υπόθεση της Siemens και της Ι.Μ. Βατοπαιδίου αναδεικνύει τα προβλήματα που προκύπτουν από τα σφικτά χρονοδιαγράμματα που προβλέπονται σήμερα για την απόδοση ποινικών ευθυνών σε διατελέσαντες υπουργούς. Κι αυτό διότι η μεν πρώτη φαίνεται να έχει «κολλήσει», παρά την πρόταση που διατυπώθηκε για τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης όσων υπουργών υπέγραψαν συμβάσεις με τη Γερμανική εταιρεία, ενώ για τη δεύτερη, η πλειοψηφία φέρεται να έχει καταλήξει στην πρόταση για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για πέντε πρώην υπουργούς και υφυπουργούς , για αδικήματα όμως, τα οποία έχουν πιθανότατα παραγραφεί.
Υπόθεση Άγονων Αερογραμμών
Στο μεταξύ, αντιδράσεις προκαλεί η «αμελλητί» αποστολή στη Βουλή της δικογραφίας που σχηματίστηκε για την υπόθεση των άγονων γραμμών της αεροπλοΐας, έπειτα από έρευνα του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος Παρασκευά Αδάμη, προκειμένου να διερευνηθεί αν στην υπόθεση προκύπτει το ενδεχόμενο ποινικών ευθυνών του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα. Ο κ. Αδάμης διενήργησε προκαταρκτική εξέταση με αφορμή καταγγελίες, στις οποίες είχε προβεί τον περασμένο Νοέμβριο ο επιχειρηματίας Ανδρέας Βγενόπουλος, σύμφωνα με τον οποίο, ενώ η Olympic Air είχε καταθέσει -ενόψει του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές- συμφέρουσα πρόταση για 16 από τις συνολικά 24, τελικώς οι 15 δόθηκαν σε άλλες εταιρίες, χωρίς να ληφθούν -σύμφωνα με τον καταγγέλοντα- υπόψη ποιοτικά κριτήρια και άλλες προδιαγραφές. Ο κ. Βγενόπουλος υποστηρίζει ότι το δημόσιο ζημιώθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση με το ποσό των 2,2 εκατ. Ευρώ, καθώς η Ολυμπιακή είχε προσφερθεί να εκτελέσει τα συγκεκριμένα δρομολόγια χωρίς αντιστάθισμα, σε αντίθεση με τις εταιρείες Athens Airways και Sky Express, στις οποίες εντέλει κατακυρώθηκε η σύμβαση. Ωστόσο, η προσφορά του κ Βγενόπουλου ίσχυε υπό την αίρεση ότι η Ολυμπιακή θα αναλάμβανε και την εκτέλεση των δρομολογίων στις υπόλοιπες 10 άγονες γραμμές, με αντιστάθισμα 5,9 εκατ. Ευρώ. Τόσο η ΥΠΑ, όσο και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών είχαν αποφανθεί τότε η προσφορά «υπό αίρεση» δεν προβλεπόταν από το σχετικό διαγωνισμό.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr