2.α.Μέτρα για τον έλεγχο των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές
-Ανανέωση στόλου οχημάτων
Η ανανέωση του στόλου οχημάτων είναι αναγκαία και αυτό δείχνουν όλες οι μελέτες, ειδικά για τα αυτοκίνητα παλαιότητας άνω των 15 ετών.
Ο εκσυγχρονισμός του στόλου οχημάτων μπορεί να επιταχυνθεί εφόσον δοθούν και οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας. Το θέμα αυτό, όμως, δεν αφορά μόνο το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά και άλλα Υπουργεία, και όπως αναφέρεται, κυρίως το Υπουργείο Οικονομικών, γιατί είναι ένα σοβαρό θέμα, με μεγάλες οικονομικές διαστάσεις. Για αυτό το λόγο χρειάζεται μελέτη από το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι το αρμόδιο για να αποφασιστεί το πώς, το πότε και το με ποια κίνητρα θα γίνει ο εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων.
Πάντως, το κράτος θα πρέπει να δώσει το καλό παράδειγμα και από τώρα όταν πρόκειται να κάνει προμήθειες οχημάτων, να επιλέγει αυτοκίνητα υβριδικά και χαμηλών εκπομπών. Το ΥΠΕΧΩΔΕ το εφαρμόζει ήδη.
-Περιβαλλοντικά Τέλη Κυκλοφορίας
Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, που δεν θα γίνεται όπως σήμερα με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, αλλά ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων. Η διαδικασία για τα νέα «περιβαλλοντικά» τέλη κυκλοφορίας θα πραγματοποιείται όπως και σήμερα στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (π.χ. τράπεζες) με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.
Τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας θα ισχύουν για όλες τις κατηγορίες οχημάτων (Ι.Χ., δίκυκλα, φορτηγά κτλ.).
Η μελέτη προβλέπει τη διάθρωση των χρεώσεων των περιβαλλοντικών τελών για Ι.Χ. και ελαφρά φορτηγά σε τέσσερις κατηγορίες κλάσεις, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων. Συγκεκριμένα, οχήματα με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές Κλάση Α - δεν θα πληρώνουν τέλη. Θα υπάρχουν τρεις ακόμα Κλάσεις, για τα οχήματα με μέτριες, υψηλές και πολύ υψηλές εκπομπές, με αντίστοιχη κλιμάκωση των τελών.
Ανάλογα με την Κλάση θα διαφοροποιείται και το χρώμα του σήματος των τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή των μέτρων.
-Περιβαλλοντικοί Περιορισμοί Κυκλοφορίας (Πράσινος Δακτύλιος)
Σε όσους Δήμους το κρίνουν απαραίτητο, εισαγωγή συστήματος περιορισμού εισόδου των οχημάτων σε κεντρικές περιοχές τους, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα τους.
Το ίδιο μελετάται από το ΥΠΕΧΩΔΕ και για την Αθήνα, ενδεχομένως και με τη χρήση νέων ορίων για τον πράσινο δακτύλιο. Το μέτρο του πράσινου δακτυλίου στην Αθήνα θα μπορούσε να εφαρμοστεί εντός του 2010, παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος του σήματος των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή του μέτρου.
Για τα Ι.Χ. και τα ημιφορτηγά η μελέτη προβλέπει την εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου ως εξής:
-Τα αυτοκίνητα των Κλάσεων Β και Γ που προανέφερα και τα καταλυτικά (μετά το 1993) θα συνεχίσουν να κινούνται στον πράσινο δακτύλιο με το σύστημα «μονά ζυγά».
-Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων δηλαδή τα οχήματα της Κλάσης Δ που σας προανέφερα και τα συμβατικά αυτοκίνητα (προ του 1993) θα μπορούν να εισέρχονται στον πράσινο δακτύλιο μόνο τα Σαββατοκύριακα.
-Για τα αυτοκίνητα της Κλάσης Α, δηλαδή χαμηλών εκπομπών, η είσοδος στον πράσινο δακτύλιο θα είναι ελεύθερη.
Επίσης, η μελέτη προτείνει ότι αν κάποιος Δήμος κρίνει απαραίτητη την επιβολή συστήματος χρέωσης εισόδου των οχημάτων σε κεντρικές περιοχές του, αυτό να γίνεται ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα του οχήματος.
2.β. Μέτρα για τη βιομηχανία
Τα κυριότερα μέτρα αφορούν την εφαρμογή των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών και φυσικά τους συνεχείς ελέγχους από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ. με σκοπό τον έλεγχο της εφαρμογής των περιβαλλοντικών όρων των βιομηχανικών/βιοτεχνικών εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι ήδη η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει επι
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr