Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από την ευρωπαϊκή εταιρεία fintech Blackcatcard και τον διεθνή όμιλο ανάλυσης δεδομένων YouGov ρίχνει φως στις βασικές συμπεριφορές των καταναλωτών και τις τάσεις των δαπανών στην Ελλάδα κατά την επερχόμενη εορταστική περίοδο.
Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά το διάστημα 17-19 Σεπτεμβρίου 2024 και συμπεριλάμβανε περίπου 500 ερωτηθέντες ανά χώρα, με συνολικά πάνω από 5.500 συμμετέχοντες σε Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ισπανία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία και Πορτογαλία. Το δείγμα ήταν αντιπροσωπευτικό του ενήλικου πληθυσμού σε κάθε χώρα ανά ηλικία, φύλο και περιοχή, ενώ περιλάμβανε απαντήσεις από άτομα που γιορτάζουν τα Χριστούγεννα.
Ανάμεσα στα άλλα, η έρευνα, δείχνει το πόσα χρήματα έχουν σκοπό να ξοδέψουν: Με 190 ευρώ που δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν κατά μέσο όρο μπαίνουν στη μεσαία κατηγορία των ευρωπαϊκών κρατών με πιο γενναιόδωροι να εμφανίζονται οι Μαλτέζοι (331 ευρώ) και οι Γάλλοι (330 ευρώ). Πιο αναλυτικά, περίπου ένας στους τρεις Έλληνες (32%) προτίθεται να δαπανήσει λιγότερα από 100 ευρώ σε δώρα, ενώ το 38% σκοπεύει να διαθέσει ποσό που κυμαίνεται συνολικά από 100 έως 250 ευρώ. Μόλις το 1% των Ελλήνων αναμένεται να κάνει αγορές που υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ.
Ο προγραμματισμός δεν αποτελεί, πάντως, προτεραιότητα για τους Έλληνες αφού κανένας από τους ερωτηθέντες δεν ανέφερε ότι αρχίζει να σκέφτεται τι θα προσφέρει στους οικείους του τα Χριστούγεννα πριν από τον Νοέμβριο και με τους περισσότερους την εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα να αναζητούν το κατάλληλο δώρο για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, ενώ στη Γερμανία και τη Γαλλία το 9% των ερωτηθέντων κάνει τις χριστουγεννιάτικες αγορές του ήδη από τον Οκτώβριο.
Μάλιστα, ένα 11% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα συνεχίζει να αγοράζει δώρα ακόμη και μετά τα Χριστούγεννα. Αντιθέτως, η Γαλλία προηγείται όχι μόνο στους υψηλότερους προϋπολογισμούς (μαζί με τη Μάλτα), αλλά και στην έγκαιρη προετοιμασία για τις γιορτές, με μεγάλο ποσοστό Γάλλων καταναλωτών (55%) να ολοκληρώνει τις αντίστοιχες αγορές έως τις αρχές Δεκεμβρίου, αφήνοντας πίσω τους κατοίκους χωρών όπως η Ιταλία και η Πορτογαλία.
Ποια είναι τα περισσότερο επιθυμητά δώρα
Τα ταξίδια είναι το αγαπημένο, όπως φαίνεται δώρο που επιθυμούν για τους ίδιους οι Έλληνες καταναλωτές, αφού στην ερώτηση «τι είδους δώρα θα θέλατε να σας κάνουν τα Χριστούγεννα», σχεδόν οι μισοί Έλληνες (σε ποσοστό 48%) ανέφεραν τα ταξιδιωτικά πακέτα. Βέβαια, τα ταξίδια αποτελούν ένα πολύ δημοφιλές δώρο ανά την Ευρώπη μιας και το επέλεξαν επίσης οι μισοί από τους ερωτηθέντες στη Λετονία και τη Λιθουανία. Περίπου ένας στους τρεις ερωτηθέντες σε Εσθονία, Μάλτα, Γαλλία και Ιταλία δήλωσε την ίδια προτίμηση. Αυτό, ωστόσο, δεν ισχύει στην περίπτωση της Γερμανίας και της Πολωνίας.
Το δεύτερο πλέον επιθυμητό δώρο στην Ελλάδα είναι ένα νέο smartphone (39%), το οποίο μάλιστα φιγουράρει στο top-5 σε πολλές άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Μάλτας (38%) και της Ισπανίας (32%). Το τρίτο σε σειρά δώρο που θα τύχει της δέουσας εκτίμησης από τους Έλληνες είναι ένα είδος μόδας (33%), όπως τα ενδύματα, τα υποδήματα ή τα αξεσουάρ.
Τα εισιτήρια εκδηλώσεων είναι επίσης μία ιδιαίτερα αγαπητή κατηγορία χριστουγεννιάτικων δώρων στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες: το 43% των Λιθουανών και τον Λετονών, το 37% των Εσθονών, το 27% των Ισπανών, το 25% των Γάλλων, το 24% των Γερμανών και Πορτογάλων, το 23% των Πολωνών προσδοκούν να λάβουν ένα αντίστοιχο δώρο. Ωστόσο, τα εισιτήρια εκδηλώσεων δεν μπήκαν καν στο top-5 της γιορτινής wishlist στη Μάλτα, την Ιταλία, αλλά και στη χώρα μας.
Στον αντίποδα, στα λιγότερο αγαπημένα δώρα, σχεδόν σε κάθε χώρα οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες αναφέρθηκαν στα gaming gadgets: από το 30% στη Γερμανία έως το 46% στη Λετονία δεν τα βρίσκουν καλή ιδέα. Οι Έλληνες μοιάζουν να συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό αφού το 40% των ερωτηθέντων θα αισθανόταν απογοήτευση αν λάμβανε ένα τέτοιο δώρο. Τα παιχνίδια ακολουθούν ως το δεύτερο λιγότερο δημοφιλές δώρο για τους Ευρωπαίους.
Τι γίνεται με την κοινωνική προσφορά;
Όσον αφορά την κοινωνική προσφορά, ως έναν έμπρακτο τρόπο εκδήλωσης του χριστουγεννιάτικου πνεύματος, περίπου 3 στα 10 άτομα σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα επιθυμούν να κάνουν δωρεές για φιλανθρωπικό σκοπό ή να συμμετάσχουν σε κοινωφελείς δράσεις φέτος τα Χριστούγεννα, ενώ στη Μάλτα διπλασιάζονται, αγγίζοντας τους 7 στους 10. Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, το 26% των Ελλήνων και των Γάλλων εξέφρασε αυτή την ευγενική πρόθεση προς τους συνανθρώπους τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr