Αναλυτικότερα:
Α) Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ):
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ), το συνολικό μήκος των αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου ανήλθε σε 1.466 χιλιόμετρα. Ειδικότερα, 512 χιλιόμετρα αφορούσαν στον κεντρικό αγωγό μεταφοράς αερίου υψηλής πίεσης και 954 χιλιόμετρα στους αγωγούς τροφοδοσίας των διαφόρων περιοχών της Χώρας. Το μήκος του δικτύου δεν παρουσίασε μεταβολή σε σχέση με το 2022 (πίνακας 1).
Οι δαπάνες συντήρησης των υποδομών μεταφοράς φυσικού αερίου ανήλθαν το 2023 σε 4.857 χιλ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 29,6% σε σχέση με το 2022, όπου οι αντίστοιχες δαπάνες ανήλθαν σε 3.747χιλ. ευρώ. Οι επενδύσεις σε νέες υποδομές ανήλθαν σε 179.393 χιλ. ευρώ το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση
47,6% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες επενδύσεις του 2022, οι οποίες ανήλθαν σε 121.563 χιλ. ευρώ (πίνακας2).
Στον πίνακα 3 παρουσιάζεται η διακίνηση του φυσικού αερίου στην Ελληνική επικράτεια. Αναφορικά με τις συνολικές εισαχθείσες ποσότητες (παραλαβές) φυσικού αερίου στα σημεία εισόδου του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), κατά το έτος 2023 παρατηρήθηκε μείωση 21,4% σε σχέση με το 2022. Ομοίως, μείωση κατά 21,5% παρουσίασαν οι συνολικές εξαχθείσες ποσότητες (παραδόσεις) φυσικού αερίου από τα σημεία εξόδου του ΕΣΦΑ, το 2023 σε σύγκριση με το 2022.
Το μεταφορικό έργο κατά το 2023 ανήλθε σε 588,1 εκατομμύρια τονοχιλιόμετρα (Mtkm), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16,5% σε σχέση με το 2022, που ήταν 504,8 εκατομμύρια τονοχιλιόμετρα (Mtkm).
Στον πίνακα 4 παρουσιάζονται οι εισαχθείσες και εξαχθείσες ποσότητες φυσικού αερίου ως ποσοστά επί της τεχνικής δυναμικότητας των σημείων εισόδου - εξόδου φυσικού αερίου, για τα έτη 2020-2023. Κατά το 2023 σε σύγκριση με το 2022 παρατηρήθηκε μείωση τόσο στο ποσοστό εισαγωγών φυσικού αερίου στα σημεία
εισόδου ως προς την τεχνική δυναμικότητά τους, από 53,2% σε 46,6%, όσο και στο ποσοστό παραδόσεων φυσικού αερίου στα σημεία εξόδου ως προς την τεχνική δυναμικότητά τους, από 27,8% σε 21,6%.
Β) Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ):
Εκτός από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) υφίσταται και το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου το οποίο αποτελείται από τον διασυνδετήριο αγωγό TAP (Trans Adriatic Pipeline) και από τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB). Μέσω του αγωγού TAP μεταφέρεται φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη και το μήκος του στην Ελληνική επικράτεια ανέρχεται σε 550,8 χιλιόμετρα. Η λειτουργία του αγωγού TAP ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2020. Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) έχει μήκος στην Ελληνική επικράτεια 31,6 χιλιόμετρα και η λειτουργία του αγωγού ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2022. Στους πίνακες 5 και 6 καθώς και στο γράφημα 4, παρουσιάζονται στοιχεία για τη λειτουργία και τα χαρακτηριστικά των παραπάνω αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου.
Β) ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Τα ακόλουθα στοιχεία αφορούν στη λειτουργία και τα χαρακτηριστικά των αγωγών του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα.
Β.1 ΔΙΑΔΡΙΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ - TAP (TRANS ADRIATIC PIPELINE)
Στον ακόλουθο πίνακα παρουσιάζονται οι εισαχθείσες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω TAP και οι παραδόσεις φυσικού αερίου από τον TAP στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και στον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB). Επιπλέον παρουσιάζονται στοιχεία σχετικά με την τεχνική δυναμικότητα των σημείων εισόδου και εξόδου του.
Β.2 ΔΙΑΣΥΝΔΕΤΗΡΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ (IGB)
Στον ακόλουθο πίνακα παρουσιάζονται οι εισαχθείσες και εξαχθείσες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω του αγωγού IGB από τον Οκτώβρη του 2022 που ξεκίνησε η λειτουργία του καθώς και η τεχνική δυναμικότητα των σημείων εισόδου και εξόδου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr