Ειδικά, δε, όταν “δείκτης” πολιτικής φθοράς της κυβέρνησης είναι υψηλός, είναι προφανές ότι το επόμενο διάστημα είναι γεμάτο προκλήσεις. Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν και στην πληγείσα περιοχή, υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα, που αναμένεται να “αποκαλύψουν” χρόνια κενά στον πολεοδομικό σχεδιασμό, στην “άμυνα” για ζητήματα πολιτικής προστασίας περιαστικών δασών κτλ.
Για παράδειγμα υπάρχουν ενστάσεις σε σχέση με την προετοιμασία περιαστικών δήμων για τέτοιου είδους απειλές, προβληματισμοί για τις χρόνιες παθογένειες με τα ιδιοκτησιακά σε δασικές περιοχές (π.χ. ενστάσεις για δασικούς χάρτες πολιτών, που δεν έχουν συζητηθεί, όπως στην περιοχή Κρασσά των Βριλησσίων κτλ), ενώ βέβαια υπάρχουν και θέματα πολεοδομικής υφής με αυθαίρετα, αλλά και με αδειοδοτήσεις εγκαταστάσεων που αναμένεται να δώσουν “καύσιμο” στο δημόσιο διάλογο και στην αντιπαράθεση.
Δημοσιονομικά βάρη
Σε κάθε περίπτωση, η πυρκαγιά στην Αν. Αττική, που στοίχισε τη ζωή σε μια 60χρονη φέρνει νέες ανάγκες για δαπάνες την ώρα που, όπως έχει καταδείξει η εμπειρία, τα ρίσκα ακόμη παραμένουν διαρκή, καθώς το καλοκαίρι αλλά και η περίοδος των έντονων, ενδεχόμενα, βροχοπτώσεων είναι μπροστά.
Με δεδομένο, δε, ότι το εγγεγραμμένο κονδύλι στον προϋπολογισμό του 2024 για Φυσικές Καταστροφές ανέρχεται μόλις σε 1 δισ. ευρώ, το μείζον ερώτημα είναι εάν αυτό θα είναι αρκετό, συνδυαστικά με τις καλύψεις από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες σε περιουσιακά στοιχεία της περιοχής. Ειδικά στο θέμα των κατοικιών, των αγροτοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων και των επιχειρήσεων μένει να φανεί από την καταγραφή, εάν το συνολικό ύψος των απαιτούμενων αποζημιώσεων αλλά και το μέγεθος της κάλυψης που υπάρχει από τον ιδιωτικό τομέα θα μπορέσουν να στηρίξουν την ανάταξη των περιοχών.
Πάντως, η εμπειρία μέχρι τώρα δείχνει ότι τα “βάρη” από τέτοιες καταστάσεις καταστροφών είναι μεγάλα. Από πέρυσι άλλωστε τρέχουν τα «βάρη» των 3 δισεκ από Θεσσαλία & Έβρο. Επίσης, σύμφωνα με τα τμήματα αναλύσεων και πιστωτικού κινδύνου των τραπεζών, ήδη από το 2021, για την εκτίμηση των κινδύνων και του κόστους, με δεδομένα τα στοιχεία από τις πυρκαγιές του 2007 και των επιπτώσεων που εκδηλώθηκαν το 2008, το συνολικό άμεσο κόστος, τότε, υπολογιζόντα σε 1 δισ. ευρώ, ενώ το πραγματικό (με τις άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις σε κλάδους και νοικοκυριά) ανερχόταν σε 3 δισ.
Αυτά με τους υπολογισμούς του 2021, οπότε και η καταστροφική πυρκαγιά στη Βαρυμπόμπη και την Β. Αττική, που κατέκαψε πάνω από 85.000 στρέμματα, την ώρα που η αντίστοιχη της ΒΑ Αττικής εκτιμάται ότι κατέκαψε περίπου 100.000 στρέμματα.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση στις 10 Αυγούστου του 2021 ανακοίνωσε μέτρα ύψους 500 εκατ. ευρώ (0,3% του ονομαστικού ΑΕΠ) για αποζημίωση, αποκατάσταση και ανοικοδόμηση για τους πυρόπληκτους. Με βάση, δε, τότε ανάλυση της Moody’s οι καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 - οι χειρότερες στην πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας- προκάλεσαν εκτιμώμενη συνολική ζημιά κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ (1,3% του ονομαστικού ΑΕΠ). Εκτός από την άμεση δημοσιονομική στήριξη, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Moody’s η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυρκαγιές, συμπεριλαμβανομένων διακοπών ρεύματος και νερού, η κακή ποιότητα του αέρα και το κλείσιμο των δρόμων είναι επίσης πιθανό να επηρεάσουν τον τουρισμό, που είναι πιστωτικά αρνητικό, επισημαίνει ο οίκος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr