Στην εγκύκλιο, συγκεκριμένα, δίνονται οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές για τις δαπάνες αλλά και τα έσοδα τόσο για το έτος 2025 αλλά και για τα επόμενα με στόχο την ακριβέστερη προσέγγιση του τελικού δημοσιονομικού αποτελέσματος καθώς θα αποτελέσουν τη βάση για την κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος της περιόδου 2025 – 2028 που θα σταλεί έως τις 20 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Στο πλαίσιο αυτό οι κρατικές πρωτογενείς δαπάνες θα πρέπει να είναι “μαζεμένες” καθώς έτσι μόνο θα τηρηθούν οι εκπεφρασμένοι στόχοι για πλεόνασμα.
Έτσι, με βάση το νέο στρατηγικό κανόνα για τις δαπάνες που δίνει περιθώριο αύξησης μόνο 3%, η χώρα δεν μπορεί να υπερβεί το 2025 τα 115 δισ. ευρώ από περίπου 111,6 δισ. ευρώ φέτος ενώ μέσα σε αυτό το όριο θα πρέπει να ενταχθούν όλα τα μέτρα κοινωνικής πολιτικής: από τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τα επιδόματα κοινωνικής αλληλεγγύης μέχρι τις αυξήσεις στις συντάξεις και τις νέες προσλήψεις στο δημόσιο.
Τα έσοδα
Σε σχέση με τα φορολογικά έσοδα, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, όπως καταγράφεται στην εγκύκλιο, θα πρέπει να κάνουν προβλέψεις για την εισπραξιμότητα των φόρων αλλά και της απόδοσης των νομοθετικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο των 11 διαφορετικών δράσεων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ( τεκμαρτό εισόδημα ελεύθερων επαγγελματιών, Mydata στις δαπάνες, προσυμπληρωμένος ΦΠΑ, υποχρεωτικό POS, απαγόρευση χρήσης μετρητών για αγορά ακινήτων, μέτρα για το λαθρεμπόριο, κ.ά). Σημειώνεται ότι ο στόχος είναι η “πάταξη της φοροδιαφυγής” με τα εν λόγω μέτρα, να αποφέρει έσοδα ύψους 2,5 δισ. ευρώ ετησίως που θα ανοίξουν το δρόμο για νέες μειώσεις φόρων.
“Εφόσον υπάρχει πληροφόρηση για επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων αυτών, προσαρμόζονται αντίστοιχα οι εκτιμήσεις των ταμειακών εσόδων. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση της απόδοσης συγκεκριμένης παρέμβασης από την αρχικώς εκτιμηθείσα, παρακαλούνται οι αρμόδιοι φορείς να παρέχουν επαρκή αιτιολόγηση (π.χ. καθυστέρηση στην έκδοση κανονιστικών πράξεων απαραίτητων για την εφαρμογή του μέτρου, μεταβολή της βάσης υπολογισμού κ.λπ.)”, αναφέρει η εγκύκλιος Πετραλιά.
Το δημοσιονομικό πλαίσιο
Συνολικά ο “καμβάς” πάνω στον οποίο θα πρέπει να κινηθεί η κατάρτιση του νέου προϋπολογισμού, είναι πιο “σφιχτός”, λόγω των υψηλών στόχων που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που περιλαμβάνει τις δημοσιονομικές προβλέψεις των ετών 2024-2025.
Ειδικότερα, προβλέπονται πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% τα έτη 2024 και 2025 και σημαντική αποκλιμάκωση δημοσίου χρέους. Ο λόγος χρέους ως προς το ΑΕΠ, από 172,7% το 2022 και 161,9% το 2023, θα πρέπει να περιοριστεί σε 152,7% το 2024 και 146,3% το 2025 «δίνοντας θετικό σήμα στις αγορές και τους οίκους αξιολόγησης ώστε να η ελληνική οικονομία να κάνει νέα πρόοδο στην επενδυτική βαθμίδα.
Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις, εκτιμάται σε 2,5% για το τρέχον έτος και 2,6% για το 2025. Ο πληθωρισμός το 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,6% και να πέσει στο 2% τον επόμενο χρόνο.
Στην κατάρτιση του προσχεδίου του προϋπολογισμού θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι παρεμβάσεις κοινωνικής πολιτικής ύψους 880 εκατ. ευρώ για τις οποίες έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση, όπως η νέα αύξηση των συντάξεων με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό, με κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ, μείωση κατά 0,5% των ασφαλιστικών εισφορών με κόστος 225 εκατ. ευρώ, κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος με κόστος 120 εκατ. ευρώ, μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο με νέα μέθοδο, με εκτιμώμενο κόστος περί τα 100 εκατ. ευρώ, παράταση της αναστολής του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές με κόστος 20 εκατ. ευρώ, αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος με κόστος 15 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr