Η ανάπτυξη, όπως αναφέρει στηρίζεται στην κατανάλωση, λόγω της αύξησης των πραγματικών μισθών και της ισχυρής τουριστικής κίνησης. Αν και είναι πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης, το 2% για το 2024 είναι πάντως αρκετά χαμηλότερο από το 2,5% που προβλέπεται στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΟ.
Η αύξηση των μισθών έφτασε το 5,5% στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 σε ετήσια βάση, σημειώνει ο ΟΟΣΑ, με τον κατώτατο μισθό να αυξάνεται κατά 9,4% τον Απρίλιο του 2023 και περαιτέρω κατά 6,4% τον Απρίλιο του 2024. Η απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η συνεχής βελτίωση της ευρωστίας των τραπεζών θα στηρίξει τις επενδύσεις, παρά τις σφιχτές χρηματοπιστωτικές συνθήκες, προσθέτει η έκθεση, με τις επενδύσεις να προβλέπεται να αυξηθούν 9% το 2025.
Ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να μειώνεται, με βραδύτερο όμως ρυθμό και προβλέπεται να υποχωρήσει στο 2,1% στο τελευταίο τρίμηνο του 2025.
Η πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ εφέτος και 2,1% το 2025 είναι ενδεδειγμένη, λόγω του υψηλού δημόσιου χρέους αναφέρει η έκθεση, το οποίο εκτιμάται ότι θα μειωθεί στο 151% του ΑΕΠ το 2025 από το 161% το 2023. Η ανάπτυξη της οικονομίας και η περαιτέρω πρόοδος στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα.
Η έκθεση αναφέρει ότι το κόστος δανεισμού του ελληνικού δημοσίου με 10ετή ομόλογα μειώθηκε κατά 100 μονάδες βάσης (μία ποσοστιαία μονάδα) τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με ένα χρόνο πριν και η διαφορά στην απόδοση των ελληνικών 10ετών ομολόγων με των αντίστοιχων γερμανικών μειώθηκε στο μισό καθώς η Ελλάδα ανέκτησε την επενδυτική βαθμίδα.
Χρέος
Ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι το χρέος ως προς το ΑΕΠ θα συνεχίσει να μειώνεται, θυμίζοντας ότι το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,2% του ΑΕΠ για το 2023 και προβλέπεται να φθάσει στο 1,8% το 2024 και στο 2,1% το 2025. Η ανάπτυξη της οικονομίας και η περαιτέρω πρόοδος στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν τα έσοδα.
Kίνδυνοι
Οι καθυστερήσεις στην εκταμίευση των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τις επενδύσεις, ενώ η ασθενέστερη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη θα μπορούσε να μειώσει την τουριστική ζήτηση, σημειώνει ο ΟΟΣΑ. Η υπερβολικά υψηλή αύξηση των μισθών –μεγαλύτερη από την αύξηση της παραγωγικότητας– θα υπονόμευε την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ανταγωνιστικότητα, μειώνοντας τις προοπτικές εξαγωγών.
Βασικές προκλήσεις η ενίσχυση της παραγωγικότητας και η δημοσιονομική εξυγίανση
Η δημοσιονομική εξυγίανση παραμένει προτεραιότητα, καθώς το υψηλό επίπεδο χρέους εκθέτει την Ελλάδα σε κινδύνους, επισημαίνεται. Ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι θα χρειαστεί διαρκής ισχυρή ανάπτυξη για να μειωθεί το χρέος, εν όψει των υψηλών αναγκών για δαπάνες.
Σε ό,τι αφορά την παραγωγικότητα, αυτή παραμένει κατά ένα τρίτο χαμηλότερη από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος, η μείωση των ρυθμιστικών βαρών για το λιανικό εμπόριο και τις επαγγελματικές υπηρεσίες και η παροχή περισσότερης και καλύτερης ποιότητας κατάρτισης σε ενήλικες θα μπορούσαν να ενισχύσουν την παραγωγικότητα των ιδιωτικών επενδύσεων.
Μεγάλο μέρος των δημόσιων επενδύσεων που απαιτούνται για τη στήριξη της ανάπτυξης θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από τον προϋπολογισμό μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης το 2026, κυρίως μέσω του περιορισμό των δαπανών για μισθούς, της μείωση του κατακερματισμού στις δημόσιες προμήθειες, της περαιτέρω ψηφιοποίησης και απλούστευσης του δημόσιου τομέα και της διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Παγκόσμια Οικονομία
Να σημειωθεί τέλος πως για την παγκόσμια οικονομία, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα ανέλθει εφέτος στο 3,1%, όσο δηλαδή και πέρυσι, ενώ το 2025 θα αυξηθεί ελαφρά στο 3,2%, με στήριξης από τα ισχυρότερα πραγματικά εισοδήματα καθώς θα μειώνεται ο πληθωρισμός και τη μείωση των επιτοκίων. Για την Ευρωζώνη η ανάπτυξη θα είναι και εφέτος αναιμική – 0,7% έναντι 0,5% το 2023 – για να ενισχυθεί το 2025 στο 1,5%, ενώ για τις ΗΠΑ προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,6% εφέτος και 1,8% το 2025.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr