Στην «καρδιά», βέβαια, όλων αυτών των φαινομένων κοινωνικης αναστάτωσης, έστω και ήπιας, είναι το θέμα της επιδείνωσης της οικονομικής θέσης πολλών κοινωνικών στρωμάτων, που βλέπουν το «αφήγημα» για success story, που αναπαράγεται κυρίαρχα, να μην «κουμπώνει» απόλυτα με την καθημερινότητα που βιώνουν. Προφανώς, η ακρίβεια είναι ο μοχλός που «πυροδοτεί» τη δυσαρέσκεια, που παρά την άνοδο των μισθών δεν φαίνεται να έχει αντίδοτο, την ώρα μάλιστα που τα «κέρδη απληστίας» για πολλές εταρείες βασικών ειδών καλά κρατούν.
Στο φόντο αυτό η κυβέρνηση προτάσσοντας τα μέτρα για τη λειτουργία της αγοράς, την πτώση των τιμολογίων ρεύματος και της χονδρικής τιμής στην Αγορά Επόμενης Μέρας, αλλά και τις επικείμενες αυξήσεις στους κατώτατους μισθούς επιχειρεί να βρει «αντίδοτα» και να πάει με «ούριο» άνεμο στις ευρωεκλογές.
Πρώτος στόχος είναι η ονομαστική αποτύπωση των όποιων μειώσεων τιμών, έστω κι αν αυτές, βέβαια, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν «κατοχυρώσει» δυσθεώρητα επίπεδα, αστα επίπεδα δεικτών του πληθωρισμού. Να σημειωθεί ότι την Παρασκευή ανακοινώνονται από την ΕΛΣΤΑΤ τα στοιχεία για τον πληθωρισμού Φεβρουαρίου που πιθανόν να είναι κοντά στις εκτιμήσεις της Eurostat που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και οι οποίες έδειξαν αύξηση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή με ρυθμό 3,2%.
Στο επίκεντρο βρίσκονται για άλλη μια φορά τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης, οι τιμές των οποίων τρέχουν με υψηλότερες ταχύτητες σε σχέση με τον γενικό πληθωρισμό. Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, τον Φεβρουάριο η χώρα μας παρουσίασε για έναν ακόμη μήνα τον δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων στην Ευρωζώνη, πίσω μόνο από την Μάλτα. Τον Ιανουάριο ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,1% με τον Δείκτη Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να αυξάνεται κατά 8,3%.
Ο Πρωθυπουργός
‘Ηδη, χθες (5/3) ο Πρωθυπουργός έστειλε το μήνυμα Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του σε σούπερ μάρκετ στο κέντρο της Αθήνας. Συγκεκριμένα, ο Πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τον Υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, ενημερώθηκε για την πορεία εφαρμογής των τεσσάρων διαρθρωτικών μέτρων κατά των ανατιμήσεων που τέθηκαν σε ισχύ την 1η Μαρτίου και για τη συνδυαστική επίδρασή τους μαζί με άλλες κυβερνητικές πρωτοβουλίες, όπως η μόνιμη μείωση τιμής.
«Είχαμε την ευκαιρία σήμερα, μαζί με τον Υπουργό, να κάνουμε μία επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ στο κέντρο της Αθήνας για να διαπιστώσουμε στην πράξη την αποδοτικότητα των πρόσφατων μέτρων που ρύθμισε η κυβέρνηση σχετικά με τη μείωση των τιμών σε μια σειρά από κωδικούς, περί τους 4.000, καταναλωτικά προϊόντα, απορρυπαντικά. Ήδη οι πολίτες μπορούν να τα βλέπουν σε χαμηλότερες τιμές στο ράφι. Προφανώς και δεν έχουμε αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ακρίβειας. Είναι μία συνεχιζόμενη μάχη, όπως έχουμε πει πολλές φορές, αλλά πιστεύω ότι είναι ένα σημαντικό βήμα, διαρθρωτικό βήμα, το οποίο αφορά την ίδια τη λειτουργία της αγοράς, το οποίο τελικά θα έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα -αυτό ελπίζουμε- με μειωμένες τιμές για τον καταναλωτή σε μια σειρά από σημαντικά προϊόντα.
Στο μεταξύ, βέβαια, ερώτημα παραμένει το πότε και εάν θα “κουρευτούν” οι τιμές στο ράφι και τελικά με τον περιορισμό των προσφορών, εάν οι πολίτες θα οφεληθούν. Καταρχάς είναι πολύ νωρίς για να έχουμε την πλήρη επίδραση που θα έχουν τα μέτρα εν τέλει στις τελικές τιμές και συνολικά στην δαπάνη του καταναλωτή, είπε στο ΕΡΤNEWS ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.
«Σίγουρα τα μέτρα δεν αφορούν τόσο τις λιανικές τιμές. Ειδικά το ένα από τα μέτρα αφορά κυρίως τις τιμές χονδρικής. Αφορά δηλαδή την μείωση των παροχών που υπάρχουν ανάμεσα στις εμπορικές εταιρείες και τις εταιρείες της βιομηχανίας» ανέφερε και προσέθεσε:
«Αυτό σίγουρα έχει επηρεάσει, έχει φανεί δηλαδή ότι υπάρχει μια διαφορά στο τιμοκαταλόγους της χονδρικής, έχει αλλάξει και υπάρχει μια σαφής μείωση τιμής και αυτό σίγουρα επηρεάζει και τις αρχικές τιμές των προϊόντων. Δηλαδή υπάρχει μια μείωση στις αρχικές τιμές των προϊόντων όπου υπάρχουν προϊόντα που εντάσσονται στις κατηγορίες.
Από εκεί και πέρα όμως, οι τελικές τιμές που σκεφτόμαστε ως καταναλωτές είναι κάτι που είναι σαφές ακόμα πως θα επηρεαστεί σε κάποια προϊόντα, σίγουρα θα επηρεαστεί και θα υπάρχει μια μείωση σε κάποια άλλα προϊόντα, επειδή επηρεάζονται πάρα πολύ από τις προωθητικές ενέργειες, από προσφορές και εκπτώσεις οι οποίες λόγω της αλλαγής θα επηρεαστούν και αυτές οι αλλαγές θα επηρεαστούν και οι προσφορές και εκπτώσεις και από αυτό το μέτρο αλλά και από το μέτρο που λέει ότι όποτε υπάρχει ανατίμηση παύουν οι προσφορές και εκπτώσεις για περίπου τρεις μήνες. Πρέπει να περιμένουμε να δούμε ποια θα είναι η τελική επίδραση στο καλάθι, είναι πολύ νωρίς για να πούμε ακόμα, δηλαδή ακόμα δεν μπορούμε να βγάλουμε κάποιο ξεκάθαρο συμπέρασμα.
Η ελπίδα μας είναι ότι τα μέτρα θα έχουν μια θετική επίδραση στο καλάθι της νοικοκυράς, αλλά αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε πριν από ένα δίμηνο ή τρίμηνο να αλλάξει, να γυρίσει το απόθεμα στα καταστήματα λιανικής σε αυτά τα προϊόντα που συζητάμε. Άρα πρέπει να περιμένουμε ένα δίμηνο τουλάχιστον από το Πάσχα», σημείωσε ο Γενικός Δντης του ΙΕΛΚΑ.
Πέρα από τις κινήσεις στο «μέτωπο» του ραφιού η κυβέρνηση προτάσσει και τις μειώσεις τιμών στο ρεύμα, όπως αποτυπώνονται στα “πράσινα” τιμολόγια και αναμένεται να καταγραφούν και στα “μπλε” και τα “κίτρινα” το επόμενο διάστημα. Χαρακτηριστική η αναφορά του Θεόδωρου Σκυλακάκη που προτάσσει το θέμα σε κάθε του εμφάνιση.
«Οι τιμές αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι θα σταθεροποιηθούν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Θα έλεγα σε επίπεδα προ της κρίσης. Αυτό το μήνα, τουλάχιστον τον επόμενο, θα είμαστε σε επίπεδα προ της κρίσης», ανέφερε πάντως μιλώντας πριν λίγα 24ωρα στην ΕΡΤNews και την εκπομπή «PRIME» με τον Ηλία Σιακαντάρη, ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ερωτηθείς για το ποια είναι η εκτίμησή του για την πορεία των τιμών στην ενέργεια.
Ως προς το αν οι τιμές φυσικού αερίου υποχωρούν, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών εντείνεται προς όφελος του καταναλωτή, επισήμανε:
«Παρατηρώ ότι έχει ενταθεί ο ανταγωνισμός. Οι τιμές πέφτουν γιατί μεταφέρεται η πτώση των τιμών και η ένταση του ανταγωνισμού στα τιμολόγια του καταναλωτή. Θα το δούμε αυτό τον Μάρτιο.
Ένα μόνο με παραξενεύει -αλλά και με δικαιώνει με κάποιο τρόπο- είναι ότι έχουν ξεχυθεί οι πάροχοι να κάνουν διαφημίσεις λέγοντας όλοι ότι είναι πάρα πολύ φθηνοί, αλλά κανένας δεν λέει τις τιμές (…)».
Δικαίωση για το “πράσινο” τιμολόγιο
Αποδεικνύεται ότι το να φτιάξουμε το πράσινο τιμολόγιο που ξέρει ο καταναλωτής ήταν κατά τη γνώμη μου μια πάρα πολύ σωστή κίνηση για να μπορέσουμε να έχουμε γνώση του καταναλωτή. Η γνώση είναι δύναμη και οδηγεί σε ανταγωνισμό και καλύτερες τιμές (…)» ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr