Όπως, πάντως, ανέφερε, την Παρασκευή το μεσημέρι, μιλώντας σε δημοσιογράφους, στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa o επικεφαλής του ομίλου της Metro, αλλά και Πρέοδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Αριστοτέλης Παντελιάδης “σε αναλογία κωδικών υπολογίζεται ότι μία στις πέντε εταιρείες πήρε πίσω τις ανατιμήσεις που δρομολογούσε”, ενώ πρόσθεσε ότι σε ανάκληση ανατιμήσεων προκειμένου να μη πέσουν σε καθεστώς απαγόρευσης προσφορών επί τρεις μήνες έχουν προχωρήσει οκτώ με δέκα προμηθευτές σούπερ μάρκετ.
Οι προμηθευτές αυτοί ακύρωσαν τιμοκαταλόγους που είχαν αποστείλει και οι οποίοι προέβλεπαν ανατιμήσεις αλλά δεν είχαν περάσει ακόμα στις τελικές τιμές. Ενδεικτικά ο ίδιος ανέφερε τις εταιρείες: Βίκος, ΙΟΝ, Ολυμπιακή Ζυθοποιία, Δωδώνη, καθώς και αρκετές μικρομεσαίες
Βέβαια, όπως φαίνεται, το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης με το αυτόματο “μπλόκο” στη δυνατότητα προσφορών και προωθητικών ενεργειών, για ένα τρίμηνο, σε όσους κάνουν ανατιμήσεις, (μέτρο που προτάχθηκε ως ένα από τα βασικά για την αντιμετώπιση της ακρίβειας), οδήγησε, με βάση τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Παντελιάδης, σε ανάκληση μόλις του 20% των αυξήσεων.
Ετσι, σε επίπεδο κωδικών, το 80% εξ αυτών, που είχαν ανακοινωθεί με αυξημένες τιμές από τους προμηθευτές, για να ισχύσουν σε μεταγενέστερο χρόνο από τη 10η Ιανουαρίου, οπότε και τέθηκε σε ισχύ το μέτρο, θα συνεχίσουν σε τροχιά ανόδου στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
“Πολύ περισσότερες ανατιμήσεις συνεχίζουν να είναι σε ισχύ και είναι λογικό” ανέφερε σχετικά o επικεφαλής του ομίλου Metro και πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ.
Προφανώς, τα λειτουργικά κόστη και το “ζύγισμα” τιμών - κερδοφορίας έφερε τις συγκεκριμένες αποφάσεις.
Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού
Με βάση, πάντως, όσα ανέφερε, ο κ. Παντελιάδης προβλέπεται μείωση του ρυθμού ανατιμήσεων. Το ζητούμενο είναι να σταματήσουν οι αυξήσεις, όπως είπε, ενώ αναφέρθηκε και στο παράδοξο, ο πληθωρισμός των τροφίμων που καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ να είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που μετράνε εσωτερικά στα Μy Market.
“Με τη δική μας μεθοδολογία και τη σύγκριση τιμών στο σύνολο των κωδικών, που έχουμε στα καταστήματά μας, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο αποτυπώσαμε πληθωρισμό 2%-2,5%” τόνισε.
Επίσης, ο κ. Παντελιάδης σχολιάζοντας το μέτρο του περιορισμού των προσφορών σε 12 κατηγορίες προϊόντων είπε ότι ως φιλοσοφία του είναι σωστή.
“Ειδικά σε κατηγορίες όπως τα απορρυπαντικά και τα σαμπουάν είχαμε φτάσει να έχουμε 12 μήνες προσφορές, διαφορετική κάθε μήνα, κάτι που δημιουργεί τεράστιο κόστος και προβλήματα και στη δική μας την εφοδιαστική αλυσίδα γιατί αυτά τα προϊόντα τι τα κάνεις μετά στο τέλος του μήνα, αφού έχει βγει η καινούργια προσφορά. Όλο αυτό είναι ένα τεράστιο κόστος, το οποίο τελικά θα το πληρώσει ο καταναλωτής” σημείωσε ο κ. Παντελιάδης, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται εξορθολογισμός, όχι για να μην υπάρχουν προσφορές, αλλά για να επικρτήσει μια λογική διαδικασία, έτσι ώστε στο τέλος να υπάρξει όφελος όλων.
Εν αναμονή τιμοκαταλόγων
Στο πλαίσιο αυτό οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναμένουν νέους τιμοκαταλόγους, ειδικά, για τα προϊόντα για τα οποία αλλάζει το καθεστώς των προσφορών, πολλά από τα οποία, διακινούνταν, ως επί το πλείστον, με προσφορές.
Σε σχέση με το συνολικό πλαίσιο ο κ. Παντελιάδης επισήμανε ότι προσθέτειι κόστος στις αλυσίδες. Π.χ., όπως ανέφερε η ειδική σήμανση για τις μειώσεις του “5%” απαιτεί νέες κατασκευές και άρα δαπάνες, ενώ καταγράφονται διοικητικές δυσκολίες, όπως π.χ. στη διαδικασία ελέγχου κάθε κωδικού εάν έχει ανατιμηθεί προκειμένου να μη γίνουν προσφορές. “Πρόκειται για ένα επιπλέον διοικητικό κόστος, καθώς το μέγεθος των κωδικών είναι μεγάλο”, σημείωσε, ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν, όπως π.χ. τι θα συμβεί με τα αποθέματα.
Υπάρχουν αρκετές ποσότητες και είναι με τις παλαιότερες τιμές είπε ο κ. Παντελιάδης τονίζοντας, ότι είναι θέμα διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές για το αν θα καλυφθεί η διαφορά.
“Το τι θα γίνει με τα στοκ όταν πρόκειται μάλιστα για ακριβά προϊόντα όπως αυτά που συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες που εμπίπτουν στον περιορισμό των προσφορών, είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης του κάθε προμηθευτή με την κάθε αλυσίδα” σημείωσε.
Σε σχέση με την πολιτική των αλυσίδων να προχωρούν σε μείωση τιμής σε προϊόντα, που λήγουν, μια και θεωρητικά αποτελεί ένα είδος προσφοράς, το οποίο, ωστόσο, γίνεται από τα σούπερ μάρκετ και όχι από τους προμηθευτές, προκειμένου να μην υπάρξει μεγάλο αδιάθετο και σπατάλη τροφίμων, σημείωσε ότι απαιτείται διασαφήνιση.
“Είναι ένα από τα θέματα που συζητάμε με τον κ. Σκρέκα. Βάζουμε στα προϊόντα που λήγουν ένα αυτοκόλλητο -30% ή -50%. Αυτό δεν είναι προσφορά. Με το γράμμα του νόμου όμως είναι προσφορά οπότε αν ανατιμηθεί το γάλα δεν θα μπορούμε να το κάνουμε” τόνισε ο κ. Παντελιάδης.
Ο τζίρος
Στο μεταξύ, στα 11,8 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 1,077 δισ. ευρώ ή +10%, έκλεισε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, με τον όγκο των πωλήσεων να παρουσιάζει αύξηση στο 2,5% συγκριτικά με το 2022. Όπως φαίνεται η ζήτηση δεν επλήγη σημαντικά, με βάση τα δεδομένα των όγκων.
Ειδικότερα, για τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην αξία πωλήσεων το 2023 κατέγραψε η κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ά.) στο +9,5%. Στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,3% και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 8,6%.
Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 2,6%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 2% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά 0,9%.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr