Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής συνάντησης το μεσημέρι της Τρίτης. “Κλειδί’ για την περαιτέρω ανάπτυξη, αν και φαίνεται, όπως άλλωστε, ήταν φυσιολογικό, να φρενάρει η “φρενήρης” άνοδος καθώς μέχρι προ διετίας ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της διείσδυσης των καρτών στην καταναλωτική δαπάνη ήταν στο +25%, είναι μια σειρά από παράγοντες.
Πιο συγκεκριμένα το θετικό μακροοικονομικό περιβάλλον με την υποσημείωση όμως της γεωπολιτικής αβεβαιότητας, η αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης του ΑΕΠ και παράλληλα μείωση της ανεργίας, αλλά και η φιλική κυβερνητική πολιτική και τα νέα μέτρα (υποχρεωτική τήρηση POS σε ταξί κτλ), οι προπληρωμένες κάρτες για επιδόματα, αλλά και η “απενοχοποίηση” της χρήσης της κάρτας, ακόμη και για μικροποσά, παίζουν το ρόλο τους.
Η αξία
Πιο συγκεκριμένα, με βάση σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ για το 2023, η συνολική αξία του όγκου ψηφιακών, πληρωμών ανέρχεται στα €62 δις, παρουσιάζοντας ανάπτυξη κατά 15%, ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μέση αξία της συναλλαγής βαίνει μειούμενη, ενδεικτικό της εξοικείωσης καταναλωτών και εμπόρων με τα ψηφιακά μέσα πληρωμών στην καθημερινότητά τους, ανέφερε ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος.
Μάλιστα τόνισε ότι, με βάση τη μελέτη του ΙΟΒΕ, το 2023 οι επιπρόσθετες πληρωμές με κάρτες έχουν δημιουργήσει επιπρόσθετα έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ! “Για κάθε 10 ευρώ επιπλέον συναλλαγών με κάρτα τα 0,68 ήταν αδήλωτα ευρώ, άρα η κάρτα λειτουργεί ως εργαλείο για αντιμετώπιση φοροδιαφυγής” σημείωσε ο κ. Πολύδωρος.
“Ένας δείκτης για να καταλαβαίνουμε πού βρισκόμαστε είναι η διείσδυση καρτών για την κάλυψη της καταναλωτικής δαπάνης. Από εκεί που ήμασταν τελευταίοι στην σχετική ευρωπαϊκή κατάταξη, το 2015, πλέον φθάσαμε στο ευρωπαϊκό μέσο όρο” τόνισε ο επικεφαλής της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. Δηλαδή, συνολικά το 40% των καταναλωτικών δαπανών, πλέον, γίνονται με ψηφιακό τρόπο και πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στην 18η θέση των 27. Άρα είμαστε στον κοινοτικό μέσο όρο, αλλά όχι στο μέσον, που είναι η 13η θέση. Άρα έχουμε καλύψει χώρο αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο. Για να συνεχίσουμε όμως πρέπει να κάνουμε κάτι καλύτερο” τόνισε ο κ. Πολύδωρος, που, συμπλήρωσε ότι το θετικό μακροοικονομικό περιβάλλον, με την αύξηση του ΑΕΠ, τη μείωση της ανεργίας, (με την υποσημείωση, ωστόσο, της γεωπολιτικής αβεβαιότητας), μπορεί να ενισχύσει την περαιτέρω επέκταση των ψηφιακών πληρωμών. Όπως είπε, προβλέπεται μια αύξηση 1,6% της καταναλωτικής δαπάνης για φέτος.
Ο τουρισμός και τα ταξί
Σε σχέση με τα μέτρα πολιτικής ο κ. Πολύδωρος ανέφερε ότι η προώθηση της καθολικής αποδοχής των καρτών στην αγορά, αλλά και η διοχέτευση των κρατικών επιδομάτων με κάρτες έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος. Όπως είπε στη χώρα, ακόμη, σε μεγάλο ποσοστό τα μετρητά έχουν ρόλο. Δεν παρέλειψε να πει, δε, ότι αυτό αποτελεί “τροχοπέδη” ειδικά στον τουρισμό και στην εμπειρία των επισκεπτών. “Το Νο1 παράπονο που υπήρχε πέρυσι, ήταν ότι τα ταξί στην Ελλάδα δεν έπαιρναν κάρτα” σημείωσε και τόνισε ότι όταν μια χώρα έχει το 25% του ΑΕΠ της από τον τουρισμό, “θα πρέπει να προσφέρει ανάλογες υπηρεσίες στον ταξιδιώτη.”
Στο μεταξύ, ο κ. Πολύδωρος προανήγγειλε ένα πρόγραμμα με κίνητρα από την Mastercard για την επέκταση της διαδικασίας ψηφιακών πληρωμών στα ταξί. “Για τα ταξί σχεδιάζουμε πράγματα για να απαλύνουμε … τον πόνο. Φέτος τα ταξί θα ευνοηθούν από εμάς, είτε με καμπάνια με κίνητρα είτε με εκκαθαριστές πληρωμών θα κάνουμε την αποδοχή καρτών λίγο πιο εύπεπτη… Μάλλον θα επιδοτήσουμε κάποια πράγματα στην αποδοχή καρτών και ίσως το τερματικό” ανέφερε ο κ. Πολύδωρος και συμπλήρωσε ότι, άμεσα, εξετάζεται για κάποιο χρονικό διάστημα σε συνεργασία με τις εταιρείες εκκαθάρισης, να μην υπάρχουν προμήθειες, ώστε να υπάρξει μια σχετική εκπαίδευση της αγοράς.
Συνεργασίες
Αναφορικά με τον τουρισμό, τονίστηκε η σημασία του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε πρόσφατα η Mastercard με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), ενώ επισημάνθηκε το ενδιαφέρον της εταιρείας για συνεργασίες με το ευρύτερο οικοσύστημα, με στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Να σημειωθεί, ότι όπως είπε, μέσα στο 2023, όπως είπε, η αύξηση των διασυνοριακών συναλλαγών τόσο στο «φυσικό κόσμο» όσο και στον ηλεκτρονικό έφθασε το 14% έναντι του 2022, περίπου ίδιο ποσοστό με την αύξηση των τουριστικών εισπράξεων συνολικά που πλέον κινούνται στα 20 δισ ευρώ. Κοινώς οι συναλλαγές που έγιναν από κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια του εξωτερικού στη χώρα μας αυξήθηκαν πέρυσι 14%. Σημειωτέον πως το 85% των διασυνοριακών πληρωμών στη χώρα μας έγιναν από χώρες της ΕΕ.
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, το 2023, για πρώτη φορά παρατηρήθηκε μία σαφής μετατόπιση από τις συναλλαγές στο «φυσικό κόσμο» προς τον ηλεκτρονικό. Η εξήγηση του ήταν ότι οι τουρίστες έσπευσαν να προπληρώσουν «πακέτα» υπηρεσιών ή προϊόντα πριν έρθουν στη χώρα μας με αποτέλεσμα να χρησιμοποιεί πλέον την κάρτα του λιγότερο στη χώρα μας. Σε αυτό πιθανότατα παίζει ρόλο και η σημαντική άνοδος του Airbnb.
Η τάση αυτή, όπως είπε ο ίδιος, δείχνει πως αρχίζει πλέον να εμφανίζεται ένας κορεσμός στο τουριστικό προϊόν, καθιστώντας πλέον ανάγκη την εξέταση τρόπων για την επέκταση του τουρισμού στη χώρα μας.
Προμήθειες
Σε σχέση, πάντως, με το ύψος των προμηθειών, που "καίει" τις ΜμΕ, που έχουν κυρίως βάλει στο στόχαστρο τις τράπεζες, αφού είπε ότι “δεν διαμορφώνονται από εμάς” παρέπεμψε σε ένα σύνολο παραγόντων. Συμμετέχουμε σε οικοσύστημα αλλά το κόστος είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Κάποιοι εξ αυτών μάλιστα θεσμοθετημένοι απ’ την ΕΕ και μιλάμε για το interchange (0,2%)” τόνισε σημειώνοντας ότι η εταιρεία του προσπαθεί να συμπιέζει τα κοστολόγιά της και να αποδίδει αξία μέσα απ’ την προσπάθεια για γρηγορότερη, απλούστερη, ασφαλέστερη και καινοτόμα συναλλαγή.
Η “μέση απόδειξη”
Σύμφωνα, πάντως, με τον κ. Πολύδωρο η μέση συναλλαγή διαφέρει στα φυσικά καταστήματα, σε σχέση με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο η συναλλαγή είναι μεγαλύτερη και φθάνει τα 33 ευρώ ενώ στο “φυσικό κόσμο” είναι στα 25 ευρώ. Κάτι όμως που ο ίδιος απέδωσε στο γεγονός πλέον πως η χρήση των καρτών γίνεται και για μικρές αγορές για τις οποίες στο παρελθόν υπήρχε μεγαλύτερη χρήση μετρητών (καφές, νερό κοκ).
Ερωτηθείς για τις πληρωμές που γίνονται μέσω smartphones (apple pay, google pay), ο κ. Πολύδωρος τόνισε πως και στη χώρα μας υπάρχει μία αυξητική τάση στην υιοθέτηση τους, εν τούτοις είναι μόλις στο 15% συνολικά στον φυσικό και ηλεκτρονικό κόσμο, που θεωρείται μικρό ποσοστό σε σχέση με άλλες δυτικές χώρες.
Στο πλαίσιο πάντως του νέου περιβάλλοντος που διαμορφώνεται η Mastercard αναπτύσσει δράση με στόχο να προσφέρει νέες υπηρεσίες. Άλλωστε, στο “χάρτη” έχουν μπει η διευκόλυνση της πρόσβασης στις αναβαλλόμενες πληρωμές, είτε μέσα από τις λύσεις Buy Now Pay Later εταιρειών fintech, είτε μέσω της δημιουργίας νέων και καινοτόμων προϊόντων.
Έτσι η Mastercard επικεντρώνεται τόσο στην ανάπτυξη λύσεων και εργαλείων, όσο και σε σημαντικές συνεργασίες, όπως αυτή με την Ελληνική Αστυνομία και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, η οποία επικεντρώνεται στην ανίχνευση περιστατικών ξεπλύματος μαύρου χρήματος μέσω κρυπτονομισμάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Πολύδωρος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εστίαση της Mastercard στη βιωσιμότητα, η οποία το 2023 επικεντρώθηκε σε πέντε τομείς: στη συνδρομή της εταιρείας στην επισιτιστική ανασφάλεια, στην υποστήριξη της γυναικείας ενδυνάμωσης, στην προώθηση του οικονομικού αλφαβητισμού στη χώρα μας, στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και στην ενίσχυση του βιώσιμου τουρισμού.
Νέες προτεραιότητες
Βασική προτεραιότητα, όπως αναφέρθηκε, παραμένει η αναβάθμιση της εμπειρίας πληρωμών, τόσο για καταναλωτές, όσο και για επιχειρήσεις, μέσα από νέες ψηφιακές λύσεις που αφορούν το online περιβάλλον. Παράλληλα, μέσα από μία σειρά συνεργασιών με εμπόρους και συνεργάτες της, η Mastercard έχει στόχο να αναβαθμίσει την κάρτα από ένα συναλλακτικό μέσο, σε «διαβατήριο» σε ένα κόσμο προνομίων, προσφέροντάς στους κατόχους καρτών Mastercard πρόσθετες ευκαιρίες και αποκλειστικά οφέλη.
Στο ίδιο πλαίσιο, υπογραμμίστηκε ο ρόλος της Mastercard ως καταλύτης καινοτομίας στο ευρύ οικοσύστημα των πληρωμών, καθώς μέσα από στρατηγικές συνεργασίες με μέλη του οικοσυστήματος, εμπόρους και συνεργάτες, προάγονται εργαλεία και λύσεις, που μπορούν να ωφελήσουν καταναλωτές, εμπόρους και οργανισμούς. Παράλληλα, έμφαση δόθηκε και στην προσήλωση της Mastercard στην περαιτέρω ενίσχυση της καινοτομίας, μέσα από τη δημιουργία λύσεων και εφαρμογών που αφορούν στην υποστήριξη και στη βελτιστοποίηση της διαδικασίας των εταιρικών πληρωμών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr