Αναλυτικά, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών προϊόντων δείχνει ότι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα: Κατά 21% το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 17% η Γαλλία, κατά 7% η Ιταλία, με μσιθούς πολλαπλάσιους. Η Ισπανία βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, η Πορτογαλία είναι φθηνότερη, κατά 3%.
Ο κ. Σκέρτσος είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να απαντήσει γιατί καταψήφισε την απελευθέρωση του παιδικού γάλακτος από τα φαρμακεία, και προσέθεσε ότι θα ανακοινωθούν ειδικότερες δράσεις και για το θέμα αυτό.«Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος πέραν της διατίμησης, και θα ανακοινωθούν αύριο» είπε. Όσον αφορά το λάδι, είπε ότι αποτελεί μια ειδική περίπτωση γιατί έχει να κάνει με κλιματολογικές συνθήκες και ελλείψεις και σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει κάτι σε αυτή τη φάση. Όπως είπε, ελέγχονται τα περιθώρια κερδοφορίας και επιβάλλονται πρόστιμα όπου χρειάζεται, ενώ η παραβατικότητα μειώθηκε κάτω από το 10% με βάση τους ελέγχους, κάτι που δείχνει πως τα πρόστιμα έχουν αποτέλεσμα.
Επί “τάπητος”
Τούτων δοθέντων η κυβέρνηση παρουσιάζει το “μενού” των νέων παρεμβάσεων, στο επίκεντρο των οποίων είναι προϊόντα με μεγάλες αποκλίσεις με άλλες χώρες της ΕΕ, όπως το βρεφικό γάλα, οι πάνες, τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής.
Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, σε δημόσιες τοποθετήσεις του, στόχος της νέας παρέμβασης είναι ο εξορθολογισμός του καθεστώτος με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Επιδίωξη, δηλαδή, είναι μέρος των εκπτώσεων αυτών να περάσει στην πάγια τιμή και έτσι να αποτυπωθεί και στη μέτρηση που κάνει η ΕΛΣΤΑΤ με πιο καθαρό τρόπο. Ουσιαστικά η κυβέρνηση επιδιώκει, όχι να σταματήσουν οι προσφορές, που αποτελεί “μπούσουλα” καταναλωτικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα, αλλά να υπάρξει μια ευταξία και αποτροπή παραπλάνησης του καταναλωτή. Κυβερνητικές πηγές, μάλιστα, αναφέρουν, ότι με τις προσφορές 1+1, συχνά, αποκρύπτονται ανατιμήσεις, σε σχέση με τη βασική τιμή του προϊόντος. Έτσι, στο “τραπέζι” είναι ένα πιθανό “μπλοκ” σε προσφορές για προϊόντα τα οποία είχε προηγηθεί αύξηση τιμής.
Παράλληλα, εξετάζεται το πώς θα αποκατασταθεί διαφάνεια στην αγορά με αιχμή τα λεγόμενα πιστωτικά σημειώματα που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις λιανικής. Μέσω του “καναλιού” αυτού “θολώνει” η εικόνα με τις πραγματικές “καθαρές” τιμές. Με βάση πάντως και στελέχη του λιανεμπορίου, μια τέτοια κίνηση δεν αντίκειται στις στοχεύσεις του κλάδου, μια και θα διευκολύνει τις λογιστικές του καταγραφές.
Οι έλεγχοι
Παράλληλα, πάντως, συνεχίζονται και οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες με έμφαση στις εταιρείες προμήθειας βρεφικού γάλακτος, που για πολλά νοικοκυριά είναι δυσβάσταχτο.
“Η ΔΙΜΕΑ συνεχίζει τους ελέγχους στην αγορά για τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Βεβαίως, η αγορά δείχνει να έχει συμμορφωθεί και προσαρμοστεί στο ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά όποιος δεν τηρεί τον νόμο, θα του επιβληθεί πρόστιμο”, ανέφερε προχθές ο υπουργός Ανάπτυξης κατά την επίσκεψη του στην Ερμού που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τις χειμερινές εκπτώσεις. “Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να διορθώνουμε τις στρεβλές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ακόμα και αν χρειαστεί να συγκρουστούμε”, συμπλήρωσε.
“Πληθωρισμός απληστίας”
Ωστόσο μια διάσταση στο τι παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν, δίνουν τόσο στοιχεία της ΤτΕ όσο και της εταιρείας ερευνών ICAP. Πιο συγκεκριμένα, με βάση όσα ανέφερε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, στην Ενδιάμεση Εκθεση Νομισματικής Πολιτικής που παρουσίασε στο τέλος του 2023 “οι επιχειρήσεις θα πρέπει να περιορίσουν όπου είναι εφικτό το περιθώριο κέρδους, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο του πληθωρισμού κερδών. Επίσης όπως τονίζει θα πρέπει οι αρμόδιοι ελεγκτικοί μηχανισμοί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας και ολιγοπωλιακές πρακτικές.
Παράλληλα, βέβαια, επισημαίνει και ότι οι μισθολογικές αυξήσεις πρέπει να καλύπτουν μεν την απώλεια αγοραστικής δύναμης, αλλά χωρίς να δημιουργούν σπιράλ αυξήσεων μισθών – τιμών.
Η έκθεση του Διοικητή, επίσης, αξιοποιεί σε μελέτη της ΕΚΤ, όπου επισημαίνεται ότι η αύξηση των κερδών συνέβαλε περισσότερο από την αύξηση του κόστους εργασίας στον πληθωρισμό και αυτό ήταν ιδιαιτέρως έντονο στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων χωρών. Σύμφωνα, δε, με την έκθεση, το μερίδιο κέρδους των ελληνικών επιχειρήσεων ήταν 33,7% το 2021, 33,2% το 2022 και υποχώρησε στο 28% το α΄ τρίμηνο του 2023, παραμένοντας υψηλότερο από το προ πανδημίας επίπεδο (24,9% το 2019), αν και στον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019.
Επίσης, σύμφωνα με έρευνα της ICAP 500 επιχειρήσεις της χώρας το 2022 καταγράφουν κέρδη που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 100%. Στη χρονιά με τον υψηλό πληθωρισμό, οι 500 πιο κερδοφόρες ελληνικές εταιρείες κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά 75% τα οποία διαμορφώθηκαν σε 25.1 δις ευρώ!
Από πλευράς πλήθους εταιρειών οι επιχειρήσεις τροφίμων και αλυσίδων σούπερ μάρκετ περιλαμβάνονται στις top 500 επιχειρήσεις ενώ κυριαρχούν και αυτές που ανήκουν στον τομέα των Λοιπών Υπηρεσιών και στον Βιομηχανικό Τομέα, καλύπτοντας μερίδιο 35.8% και 28.4% αντίστοιχα επί του συνόλου των εταιρειών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr