Ειδικά στις τιμές των φρέσκων προϊόντων, λόγω και της κλιματικής συγκυρίας, αναμένεται να καταγραφούν αυξήσεις, τόσο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, όσο και σε σχέση με τον περσινό, όπου βέβαια ο πήχης ήταν ψηλά (με 14% “έτρεχαν” τα τρόφιμα τον Οκτώβριο 2022). Άλλωστε, στα οπωροκηπευτικά και τα φρούτα, σε επίπεδο χονδρικής, με βάση το δελτίο τιμών του ΟΚΑΑ, ήδη από χθες καταγράφονται ανατιμήσεις που ξεκινούν από το 15%.
Η κλιματική αλλαγή
Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι με βάση τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ ο κλιματικός παράγων επηρεάζει τις τιμές καθοριστικά. Όπως αναφέρεται, το 82% του κοινού δηλώνει ότι οι φυσικές καταστροφές επηρεάζουν γενικά τις τιμές των προϊόντων με μόνο το 2% να διαφωνεί. Μάλιστα το 39% θεωρεί ότι η επίδραση είναι μεγάλη. Αυτό δείχνει ότι όχι μόνο βασικά προϊόντα όπως νωπά τρόφιμα, αλλά εν γένει τα προϊόντα επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή.
Οι τιμές των προϊόντων είναι η κύρια περιοχή στην οποία εντοπίζονται τα προβλήματα, αλλά όχι μόνο. Συγκεκριμένα στο ερώτημα κατά πόσο οι πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία θα επηρεάσουν διάφορους παράγοντες σε σχέση με την τροφοδοσία της αγοράς:
• Το 97% θεωρεί ότι οι πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία θα επηρεάσουν τις τιμές των προϊόντων (το 73% πολύ).
• Το 95% θεωρεί ότι θα επηρεάσουν τα κόστη των παραγωγών τροφίμων (το 68% θεωρεί πολύ).
• Το 80% θεωρεί ότι θα επηρεάσουν τους χρόνους τροφοδοσίας της αγοράς (το 32% πολύ). Βέβαια θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι μέχρι τώρα δεν επιβεβαιώνονται οι φόβοι ούτε σε σχέση με τις τιμές, ούτε σε σχέση με την τροφοδοσία της αγοράς, καθώς είτε από την παραγωγή της υπόλοιπης χώρας, είτε με άλλα εργαλεία έχει διατηρηθεί, τόσο η επάρκεια όσο και οι τιμές των προϊόντων στα επίπεδα του καλοκαιριού 2023.
Πρόστιμα και μειώσεις
Στο μεταξύ με πρόστιμα και έμφαση στην πρωτοβουλία για “μόνιμη μείωσης τιμής” προσπαθεί η κυβέρνηση να “αμυνθεί” ώστε να διαχειριστεί πολιτικά και οικονομικά το όλο ζήτημα. Στην πρωτοβουλία έχουν ενταχθεί 650 προϊόντα από 53 εταιρίες Ο επόμενος στόχος είναι τα 1.000 προϊόντα που καλύπτουν βασικές ανάγκες ενός νοικοκυριού.
Αυτό σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστας Σκρέκας κατά την χθεσινή επίσκεψή του σε κατάστημα σούπερ μάρκετ στο Γαλατσι.
Ο υπουργός υπογράμμισε πως έχουν τοποθετηθεί τα καρτελάκια μόνιμη μείωσης τιμής είναι εκείνα που υποδηλώνουν πως το αντίστοιχο προϊόν ανήκει στο πρόγραμμα και έχει μειώσει την τιμή του τουλάχιστον 5% και για τουλάχιστον 6 μήνες.
Παράλληλα ο κ. Σκρέκας πρόσθεσε πως “η μάχη για τη μείωση των τιμών συνεχίζεται σε τρεις άξονες:
-
Συνεχείς και εντατικοί έλεγχοι στην αγορά, σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας για αποτροπή φαινομένου αισχροκέρδειας
-
Πρωτοβουλία “μόνιμης μείωσης τιμής”, όπου ζητάμε από τους προμηθευτές να μειώσουν σταθερά και μόνιμα της τιμή των προϊόντων τους
-
και το “καλάθι του νοικοκυριού” που συνεχίζει και ο καταναλωτής μπορεί να βρει προϊόντα με τις χαμηλότερες τιμές ώστε να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες”.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr