Παράλληλα, το Υπ. Ανάπτυξης συνεχίζει τις πιέσεις σε αγορά, προμηθευτές και δίκτυα, σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει περαιτέρω τις τιμές, χωρίς ωστόσο, να βάζει στην “ατζέντα” πιθανές άμεσες μειώσεις ΦΠΑ.
Ωστόσο ήδη οι γεωπολιτικές εξελίξεις θέτουν “νάρκες” καθώς δημιουργουν υπόστρωμα αστάθειας στις τιμές ενέργειας και κατ΄επέκταση στην παραγωγή. Ήδη, το φυσικό αέριο από τα 23 ευρώ στις αρχές του φετινού καλοκαιριού, έχει “σκαρφαλώσει” στα 50 ευρώ και άνω/MWh, ενώ το πετρέλαιο είναι σταθερά στα 90 δολάρια/βαρέλι, σε υψηλά των τελευταίων μηνών. Τέλος “γρίφος” είναι το πώς θα διαμορφωθεί το ρεύμα, καθώς πέφτουν “τίτλοι τέλους” στις οριζόντιες ενεργειακές επιδοτήσεις.
Να σημειωθεί ότι η επικεφαλής της ΕΚΤ μετά την ιστορική συνεδρίαση της Κεντρικής Τράπεζας στην Αθήνα δεν θέλησε να προδικάσει κάποιο τέλος της ανοδικής πορείας των επιτοκίων, αποφεύγοντας αναφορές “κορύφωση” του αυξητικού κύκλου. Επιπλέον, τόνισε ότι η κεντρική τράπεζα παίρνει αποφάσεις με βάση τα δεδομένα, τα οποία θα αξιολογούνται σε κάθε συνεδρίαση. Επισήμανε, χαρακτηριστικά, ότι οι τρεις παράγοντες, όπως η πορεία του πληθωρισμού, σύνθετος δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της ευρωζώνης, αλλά και η πορεία της ανάπτυξης καθιρίζουν τις αποφάσεις.
Έσπευσε, δε, να πει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν επιτέλους αρχίσει να αποκλιμακώνονται -οι τιμές καταναλωτή έχουν μειωθεί περισσότερο από το ήμισυ μέσα σε έναν χρόνο-, αλλά και να επισημάνει ότι η οικονομία έχει επιβραδυνθεί σε βαθμό, που ελλοχεύει πλέον η απειλή ύφεσης. Παράλληλα, η Κρ. Λαγκάρντ κατά τη συνέντευξη Τύπου τόνισε ότι η οικονομία της Ευρωζώνης έχει αποδυναμωθεί, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι παρά την αποκλιμάκωση, οι τιμές παραμένουν ισχυρές με κίνδυνο επιδείνωσης εάν η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ωθήσει σε περαιτέρω άνοδο το ενεργειακό κόστος. “Χρειαζόμαστε σταθερότητα. Αυτή είναι και η σημερινή μας απόφαση: διατηρούμε αμετάβλητα τα επιτόκια, όμως η όποια συζήτηση ως προς τη μελλοντική κατεύθυνση των επιτοκίων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης, είναι πρόωρη. Ενίοτε η αδράνεια είναι δράση” τόνισε, συμπληρώνοντας ότι η απόφαση ελήφθη ομόφωνα
Οι διεθνείς τιμές
Βέβαια, στις διεθνείς αγορές, υπάρχει μια ανάσχεση των τιμών βασικών αγαθών, κάτι που μένει να φανεί πώς θα επηρεάσει τις τιμές στο “ράφι”. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ανάλυση της Τραπέζης Πειραιώς για την πορεία τιμών των αγροτικών προϊόντων για το Σεπτέμβριο ο Δείκτης Αγροτικών Προϊόντων, που αποτελείται από μια ομάδα προϊόντων (μελλοντικά συμβόλαια σε σιτάρι, καλαμπόκι, σόγια, καφές, ζάχαρη, κακάο και βαμβάκι) έχει, σε μηνιαία βάση, μια μικρή αποκλιμάκωση της τάξης του 3,56%. Σε ετήσια βάση η μείωση είναι της τάξης του 16.07%. Σε σύγκριση, όμως, με τα επίπεδα του Δείκτη πριν τρία χρόνια η άνοδος είναι της τάξης του 34,05%, δείγμα ότι πλέον οι τιμές έχουν κατοχυρώσει υψηλά επίπεδα.
“Το κλίμα στις αγορές επιβαρύνθηκε περαιτέρω και από τις αποφάσεις των κεντρικών τραπεζών ΕΚΤ και Fed, με το μήνυμα της διατήρησης των επιτοκίων σε υψηλά επίπεδα για μεγαλύτερο από το αναμενόμενο χρονικό διάστημα, να παραμένει στο επίκεντρο. Ταυτόχρονα, σημαντική ενίσχυση κατέγραψαν οι ομολογιακές αποδόσεις της 10ετίας και της 2ετίας των ΗΠΑ, φτάνοντας το 4,61% και 5,14% αντίστοιχα όπως και το δολάριο, επηρεάζοντας, αρνητικά, αξίες που αποτυπώνονται σε δολαριακούς όρους, ενώ εξαίρεση αποτέλεσε η τιμή του πετρελαίου, η οποία ενισχύθηκε, καθώς τα αποθέματα στις ΗΠΑ υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο από την αρχή του χρόνου, ενώ, παράλληλα, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία επιμήκυναν τη σφιχτή πετρελαϊκή παραγωγή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το ζοφερό κλίμα στις μετοχικές αγορές επηρέασε αρνητικά και τον δείκτη των αγροτικών προϊόντων, με τις σημαντικότερες επιβαρύνσεις να καταγράφονται στην τιμή του σιταριού, της σόγιας και του ρυζιού” αναφέρει η Τράπεζα Πειραιώς
Οι ανατιμήσεις το 9μηνο
Παρά το διεθνές κλίμα αυτό, πάντως, με διψήφιο ρυθμό 10,4% έτρεξαν οι ανατιμήσεις στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο του έτους, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Nielsen IQ. Το ίδιο διάστημα, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά +9,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Όπως αναφέρει η έρευνα στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) καταγράφεται παρόμοια αυξητική τάση, στο +9,5%, με την ανάπτυξη ωστόσο να είναι καθαρά πληθωριστική, καθώς οι όγκοι πωλήσεων μειώθηκαν έστω και κατά 0,8%.
Μάλιστα σημειώνεται ότι σε σχέση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος για την ίδια χρονική περίοδο βρίσκεται στο +3,6%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι πολλαπλάσια υψηλότερη, στο +10,4%. Στις επιμέρους κατηγορίες, το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι ανατιμήσεις στα Τρόφιμα & Ποτά άγγιξαν το 10,9%, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 1,5%. Αντίθετα, οι πιο περιορισμένες αυξήσεις τιμών (+4,3%) στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο των πωλούμενων όγκων κατά 4,5%.
Η “μειωμένη τιμή”
Στο “χάρτη” αυτό εγγράφεται η πρωτοβουλία για τη “μειωμένη τιμή”, όπου πέραν των τροφίμων, συμμετέχουν παράλληλα, 46 προϊόντα προσωπικής υγιεινής, 25 προϊόντα καθαριότητας και οικιακής φροντίδας καθώς και 9 προϊόντα της κατηγορίας “βρεφικά και παιδικά είδη”. Σημειώνεται πως για τα συγκεκριμένα προϊόντα οι εταιρείες που τα παράγουν, δεσμεύονται εγγράφως προς το υπουργείο Ανάπτυξης για διατήρηση των μειώσεων τιμών τουλάχιστον κατά 5%, για χρονικό διάστημα κατ΄ ελάχιστον 6 μηνών. Στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, φέρουν το ειδικό ταμπελάκι που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να τα ξεχωρίζουν κατά τη διάρκεια των αγορών τους.
Υπενθυμίζεται ότι για τα συγκεκριμένα προϊόντα οι εταιρείες που τα παράγουν, δεσμεύονται εγγράφως προς το υπουργείο Ανάπτυξης για διατήρηση των μειώσεων τιμών τουλάχιστον κατά 5%, για χρονικό διάστημα κατ΄ ελάχιστον 6 μηνών. Στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, φέρουν το ειδικό ταμπελάκι που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να τα ξεχωρίζουν κατά τη διάρκεια των αγορών τους. Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης οι μειώσεις από πλευράς των εταιρειών ξεκινούν από 5% και φτάνουν έως και 23%. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες έχουν περιθώριο να συμμετάσχουν στο μέτρο έως τις 30 Νοεμβρίου 2023.
Με βάση τα ίδια επίσημα στοιχεία οι εταιρείες που συμμετέχουν στο μέτρο είναι οι εξής: Όλυμπος, Γιώτης, Βιολάντα, Μύλοι Λούλη, ΤΡΙΚΚΗ, Numil Hellas, Παλίρροια-Σουλιώτης, Χαλβατζής Μακεδονική, Καραμολέγκος, MULTI FOAM, EURICOM, MELINDA, ARLA, ΜΑΝΔΡΕΚΑΣ, FLOS, ΝΙΚΑΣ, ΔΕΛΤΑ, Procter & Gamble.
Οι “Αστερίσκοι”
Να σημειωθεί ότι με βάση την εταιρεία ερευνών Circana, στην Ελλάδα κυκλοφορούν περισσότερα από 74.300 προϊόντα σταθερού barcode εκ των οποίων πάνω από 50.000 είναι τρόφιμα, 12.000 είναι προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 10.000 προϊόντα για το σπίτι.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι π.χ. στη λίστα με τις μειώσεις, σε σχέση με γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, όπου οι ανατιμήσεις τον τελευταίο 1,5 χρόνο, ήταν διψήφιες, υπάρχουν 14 κωδικοί γάλακτος, με μέση μείωση κατά 6%, 13 κωδικοί στο γιαούρτι με μέση μείωση επίσης 6% αλλά και 13 κωδικοί στο τυρί.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr