Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γέφυρα των Σερβίων στην Κοζάνη, στην οποία πριν από δύο περίπου μήνες επεβλήθη απαγόρευση κυκλοφορίας, καθώς προέκυψαν σοβαρά ζητήματα ασφαλείας. Οι εργασίες αποκατάστασης σε ένα μέρος της συνεχίζονται, ενώ παράλληλα, οι δήμοι Σερβίων και Βελβεντού είναι στο στάδιο της αναμονής για χρηματοδότηση ύψους 2.500.000 ευρώ της συνολικής μελέτης από το υπουργείο, έτσι ώστε να ξεκινήσει η δημοπρασία της.
Η τακτική και σωστή συντήρηση των υποδομών, σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, τις ενδεδειγμένες τεχνικές προδιαγραφές και με την αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία είναι ένα ζήτημα που δεν πρέπει να απασχολεί μόνο επιστήμονες και ειδικούς, αλλά και τους ιθύνοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κυβέρνησης.
Σ’ αυτήν την κατεύθυνση, όπως επισημαίνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, έχει ιδιαίτερη σημασία η δέσμευση κονδυλίων κι η ύπαρξη ενός αποκλειστικά καθορισμένου προϋπολογισμού για τη συντήρηση των κρίσιμων υποδομών. Πρόκειται για μια μείζονα πρόκληση που συνδέεται άμεσα με τη δημόσια ασφάλεια, αλλά και την οικονομική ανάπτυξη, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με έργα που αποτελούν μέρος της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων και εταιρειών και ενώνουν τη μία άκρη της χώρας με την άλλη, όπως είναι για παράδειγμα τα τρένα, οι αυτοκινητόδρομοι, οι μεγάλες γέφυρες. Απαιτείται ,δηλαδή, ρεαλιστικό και κοστολογημένο σχέδιο συντήρησης, από τον όποιο διαχειριστή, παραχωρησιούχο ή το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα οδηγεί στην σταθερή υλοποίηση των απαιτούμενων εργασιών με αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα με έναρξη την ημέρα παράδοσής τους στην κυκλοφορία. Μέρος των διοδίων άλλωστε θα πρέπει να κατευθύνεται στη συντήρηση και διατήρηση των υποδομών σε άριστη κατάσταση.
€7,4 εκ σε έργα συντήρησης τη διετία 2023-24 η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου
Τούτων δοθέντων έχει ιδιαίτερη σημασία να καταγραφεί το πώς εξελίσσεται η συντήρηση ενός από τα έργα “σημαίες” της χώρας, η γέφυρα Ρίου -Αντιρρίου, που έχει υψηλές απαιτήσεις και βέβαια σύνθετες διαδικασίες συντήρησης. Όπως αναφέρεται, η παραχωρησιούχος εταιρεία της ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου, εκτελεί ένα πρόγραμμα επιθεωρήσεων και συντήρησης που δεν συναντάται συχνά στις υποδομές στην Ελλάδα. Φυσικά, με βάση όσα τονίζονται, υπαγορεύεται από την πολυπλοκότητα της κατασκευής του, αφού λόγω των ιδιαιτεροτήτων της απαιτείται υψηλά εξειδικευμένο προσωπικό, μηχανικοί, συνεργεία, ακόμα και δύτες για τις υποθαλάσσιες επιθεωρήσεις και εναερίτες για την επιθεώρηση των καλωδίων, αλλά αξιοποιείται και η τεχνογνωσία των απαιτητικών Γάλλων της VINCI Highways, μίας από τις κορυφαίες εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων υπό παραχώρηση παγκοσμίως.
Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση, για τη διετία 2023-2024, η εκτίμηση των ιθυνόντων είναι ότι θα διατεθούν €7,4 εκ. σε βελτιώσεις, επισκευές, ενόργανη δομική παρακολούθηση και εργασίες συντήρησης. Μάλιστα, από την έναρξη λειτουργίας της γέφυρας το 2004, έχουν επενδυθεί περίπου €50 εκ. για αντίστοιχες εργασίες, συμπεριλαμβανομένου και του συστήματος αντικεραυνικής προστασίας που ενισχύθηκε μόλις λίγα χρόνια από την απόδοσή της γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου σε κυκλοφορία. Αυτή τη στιγμή, μάλιστα, όποιος χρησιμοποιεί τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου βλέπει να πραγματοποιούνται από την εργασίες αντιοξειδωτικής προστασίας των μεταλλικών επιφανειών των προσβάσεων, οι οποίες σύμφωνα με την παραχωρησιούχο εντάσσονται στον τακτικό κύκλο συντήρησης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr