Η δέσμη παραβάσεων Απριλίου περιλαμβάνει τις παρακάτω διαδικασίες κατά τις Ελλάδας:
· Περιβαλλοντικός θόρυβος: Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να εγκρίνει στρατηγικούς χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης
· Θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός: Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΤΑΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ και τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια και να της διαβιβάζουν σχετικά αντίγραφα
· Αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων: Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες
· Καθυστερήσεις πληρωμών: Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, την ΕΛΛΑΔΑ και την ΙΤΑΛΙΑ να διασφαλίσουν την έγκαιρη πληρωμή για την παράδοση εμπορευμάτων ή υπηρεσιών
· Εποχικοί εργαζόμενοι τρίτων χωρών: Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΕΣΘΟΝΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΤΑΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ, τη ΛΕΤΟΝΙΑ, τη ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ και το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό δίκαιο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους
· Ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής: Η Επιτροπή καλεί 11 κράτη μέλη να μεταφέρουν πλήρως τους ενωσιακούς κανόνες για την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους γονείς και τους φροντιστές
Επισκόπηση ανά τομέα πολιτικής
Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει 135 υποθέσεις, στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.
1. Περιβάλλον και αλιεία
Περιβαλλοντικός θόρυβος: Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να εγκρίνει στρατηγικούς χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης
Χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα [
INFR(2017)2150], επειδή δεν συμμορφώνεται με τους ενωσιακούς κανόνες για τον περιβαλλοντικό θόρυβο (
οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η εν λόγω οδηγία ορίζει κοινή προσέγγιση με σκοπό την αποφυγή, την πρόληψη ή τη μείωση των επιβλαβών επιπτώσεων από την έκθεση στον περιβαλλοντικό θόρυβο. Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να εγκρίνουν χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης και να τα αναθεωρούν σε περιοδική βάση. Θα πρέπει να καταρτιστούν στρατηγικοί χάρτες θορύβου για ορισμένα πολεοδομικά συγκροτήματα και μεγάλους οδικούς άξονες, σιδηρόδρομους και αεροδρόμια. Τα σχέδια δράσης θα πρέπει να ανταποκρίνονται στις προτεραιότητες για τις εν λόγω περιοχές που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και θα πρέπει να καταρτίζονται από τις αρμόδιες αρχές σε διαβούλευση με το κοινό. Η Ελλάδα δεν έχει εγκρίνει ούτε επανεξετάσει αρκετούς χάρτες θορύβου και σχέδια δράσης για διάφορα πολεοδομικά συγκροτήματα και οδικούς άξονες. Επιπλέον, ορισμένοι χάρτες και σχέδια έχουν εγκριθεί χωρίς να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην οδηγία και χωρίς δέουσα διαβούλευση με το κοινό. Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Δεκέμβριο του 2017 και στη συνέχεια, τον Οκτώβριο του 2020, απέστειλε συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή. Έκτοτε, διατηρούνται όλες οι αιτιάσεις εκτός από εκείνη που αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αλιεία και θαλάσσιες υποθέσεις
Αιτιολογημένες γνώμες
Θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός: Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΤΑΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ και τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια και να της διαβιβάζουν σχετικά αντίγραφα
Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία [
INFR(2022)2025]
, στην Ελλάδα [
INFR(2021)2226], στην Ιταλία [
INFR(2021)2223], στην Κύπρο [
INFR(2021)2227] και στην Ρουμανία [
INFR(2021)2224]
, επειδή δεν εξασφάλισαν την ορθή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της
οδηγίας 2014/89/ΕΕ περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. Η οδηγία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ' αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και βιοποικιλότητας. Η μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων αυτών στο πλαίσιο της
Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να υποβάλουν αντίγραφα των σχεδίων στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η Βουλγαρία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Κύπρος και η Ρουμανία εξακολουθούν να μην έχουν καταρτίσει θαλάσσια χωροταξικά σχέδια και να μην της έχουν διαβιβάσει σχετικά αντίγραφα. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στα εν λόγω κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για να άρουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2. Εσωτερική αγορά, βιομηχανία, επιχειρηματικότητα και ΜΜΕ
Προειδοποιητικές επιστολές και αιτιολογημένες γνώμες
Αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων: Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [
INFR(2023)4003] λόγω μη συμμόρφωσης των εθνικών της κανόνων με την ενωσιακή νομοθεσία για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Οι εν λόγω ενωσιακοί κανόνες έχουν συμβάλει στη δημιουργία σύγχρονου συστήματος για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και της επαγγελματικής πείρας σε ολόκληρη την ΕΕ. Διευκολύνουν τους επαγγελματίες να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε διάφορα κράτη μέλη, διασφαλίζοντας παράλληλα βελτιωμένο επίπεδο προστασίας για τους καταναλωτές και τους πολίτες. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι ελληνικοί κανόνες δεν συμμορφώνονται με την
οδηγία 2005/36/ΕΚ για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, Ειδικότερα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι επαγγελματίες που έχουν αποκτήσει προσόντα συμβούλων σταδιοδρομίας σε άλλα κράτη μέλη πρέπει να αποκτήσουν ακαδημαϊκή και όχι επαγγελματική αναγνώριση των τίτλων τους προκειμένου να είναι σε θέση να εργαστούν στην Ελλάδα.
Για μια άλλη υπόθεση [
INFR(2022)4078], η οποία αφορά τη μη συμμόρφωση της ελληνικής νομοθεσίας με την
οδηγία 2005/36/ΕΚ, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι επαγγελματίες που έχουν αποκτήσει προσόντα διευθυντή σχολείου και λοιπών στελεχών εκπαίδευσης σε άλλα κράτη μέλη πρέπει να αποκτήσουν ακαδημαϊκή και όχι επαγγελματική αναγνώριση των τίτλων τους προκειμένου να είναι σε θέση να εργαστούν στην Ελλάδα.
Σε αμφότερες τις υποθέσεις, η ελληνική νομοθεσία αντιβαίνει στους ενωσιακούς κανόνες, οι οποίοι προβλέπουν ότι πρέπει να εφαρμόζεται διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων. Δεδομένου ότι η διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης είναι πιο επαχθής από τη διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης που προβλέπει η οδηγία, η πρόσβαση των εν λόγω επαγγελματιών στην ελληνική αγορά εργασίας καθίσταται δυσκολότερη. Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί, για την πρώτη περίπτωση, να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα ή, για τη δεύτερη περίπτωση, να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε αμφότερες τις υποθέσεις, η ελληνική νομοθεσία αντιβαίνει στους ενωσιακούς κανόνες, οι οποίοι προβλέπουν ότι πρέπει να εφαρμόζεται διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων. Δεδομένου ότι η διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης είναι πιο επαχθής από τη διαδικασία επαγγελματικής αναγνώρισης που προβλέπει η οδηγία, η πρόσβαση των εν λόγω επαγγελματιών στην ελληνική αγορά εργασίας καθίσταται δυσκολότερη. Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί, για την πρώτη περίπτωση, να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα ή, για τη δεύτερη περίπτωση, να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Καθυστερήσεις πληρωμών: Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, την ΕΛΛΑΔΑ και την ΙΤΑΛΙΑ να διασφαλίσουν την έγκαιρη πληρωμή για την παράδοση εμπορευμάτων ή υπηρεσιών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [
INFR(2023)2027 και
INFR(2023)4000] και στην Ιταλία [
INFR(2023)4001] λόγω πλημμελούς εφαρμογής των κανόνων που θεσπίζονται στην οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών (
οδηγία 2011/7/ΕΕ). Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στο Βέλγιο [
INFR(2019)2299], στην Ελλάδα [
INFR(2019)2298] και στην Ιταλία [
INFR(2021)4037], επειδή δεν εφαρμόζουν ορθά τους κανόνες που προβλέπονται στην οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.
Οι καθυστερήσεις πληρωμών επηρεάζουν αρνητικά τις επιχειρήσεις, καθώς μειώνουν τη ρευστότητά τους, αποτρέπουν την ανάπτυξή τους, παρεμποδίζουν την ανθεκτικότητά τους και ενδεχομένως αλλοιώνουν την προσπάθειά τους να γίνουν πιο πράσινες και πιο ψηφιακές. Στο σημερινό οικονομικό πλαίσιο, οι επιχειρήσεις και ιδίως οι ΜΜΕ βασίζονται στις τακτικές πληρωμές για να διασφαλίζουν τη λειτουργία και το προσωπικό τους. Η οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών υποχρεώνει τις δημόσιες αρχές να εξοφλούν τα τιμολόγιά τους εντός 30 ημερών (ή 60 ημερών, αν πρόκειται για δημόσια νοσοκομεία). Οι δημόσιες αρχές, τηρώντας τις εν λόγω προθεσμίες πληρωμής, δίνουν το καλό παράδειγμα για την καταπολέμηση της νοοτροπίας των καθυστερημένων πληρωμών στο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει δύο προειδοποιητικές επιστολές στην Ελλάδα. Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή αφορούσε καθυστερημένες πληρωμές σε δικηγόρους στο πλαίσιο εθνικού κρατικά χρηματοδοτούμενου προγράμματος νομικής συνδρομής που αποσκοπεί στην παροχή βοήθειας στο πλαίσιο δικαστικών διαδικασιών σε πολίτες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η πρακτική της ελληνικής αρχής που είναι αρμόδια για το εν λόγω πρόγραμμα δυσχεραίνει την πληρωμή των δικηγόρων για τις συγκεκριμένες νομικές υπηρεσίες εντός της προθεσμίας που ορίζεται στην οδηγία. Η δεύτερη προειδοποιητική επιστολή αφορούσε εθνικό κανόνα που προβλέπει την άμεση πληρωμή μακροχρόνιων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων προς τους ιδιώτες προμηθευτές τους υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω προμηθευτές παραιτούνται από τα δικαιώματά τους σε τόκους, αποζημιώσεις και ένδικα μέσα. Η πρακτική αυτή συνιστά παράβαση των ενωσιακών κανόνων για τις καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές, όπως έχουν ερμηνευθεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει στην Ελλάδα αιτιολογημένη γνώμη, επειδή δεν σημειώθηκε βελτίωση στις υπερβολικές καθυστερήσεις πληρωμών από δημόσια και στρατιωτικά νοσοκομεία.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ιταλία δεν διασφαλίζει τη συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών στον τομέα της υγείας στην περιφέρεια της Καλαβρίας. Η ιταλική νομοθεσία συνιστά παράβαση της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών, καθώς παρατείνει την προθεσμία πληρωμής των οφειλών των δημόσιων αρχών πέραν των προθεσμιών που ορίζονται στην οδηγία. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στην Ιταλία προειδοποιητική επιστολή.
Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ιταλία, επειδή δεν συμπεριέλαβε στον ορισμό των εμπορικών συναλλαγών στην εθνική νομοθεσία της την ενοικίαση εξοπλισμού για την παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων στο πλαίσιο ποινικών ερευνών. Ο αποκλεισμός των εν λόγω συναλλαγών από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών έχει ως αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να μην μπορούν να επωφεληθούν από τα εχέγγυα που παρέχει η οδηγία.
Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στο Βέλγιο λόγω υπερβολικών καθυστερήσεων πληρωμών στον δημόσιο τομέα, αφού το Βέλγιο δεν ήταν σε θέση να παράσχει σφαιρικά στοιχεία και να διαβεβαιώσει ότι λαμβάνονται επαρκή μέτρα για την τροποποίηση της εθνικής του νομοθεσίας.
Το Βέλγιο, η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα και στην Ιταλία και να αποφασίσει να παραπέμψει το Βέλγιο, την Ελλάδα και την Ιταλία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι καθυστερήσεις πληρωμών επηρεάζουν αρνητικά τις επιχειρήσεις, καθώς μειώνουν τη ρευστότητά τους, αποτρέπουν την ανάπτυξή τους, παρεμποδίζουν την ανθεκτικότητά τους και ενδεχομένως αλλοιώνουν την προσπάθειά τους να γίνουν πιο πράσινες και πιο ψηφιακές. Στο σημερινό οικονομικό πλαίσιο, οι επιχειρήσεις και ιδίως οι ΜΜΕ βασίζονται στις τακτικές πληρωμές για να διασφαλίζουν τη λειτουργία και το προσωπικό τους. Η οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών υποχρεώνει τις δημόσιες αρχές να εξοφλούν τα τιμολόγιά τους εντός 30 ημερών (ή 60 ημερών, αν πρόκειται για δημόσια νοσοκομεία). Οι δημόσιες αρχές, τηρώντας τις εν λόγω προθεσμίες πληρωμής, δίνουν το καλό παράδειγμα για την καταπολέμηση της νοοτροπίας των καθυστερημένων πληρωμών στο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει δύο προειδοποιητικές επιστολές στην Ελλάδα. Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή αφορούσε καθυστερημένες πληρωμές σε δικηγόρους στο πλαίσιο εθνικού κρατικά χρηματοδοτούμενου προγράμματος νομικής συνδρομής που αποσκοπεί στην παροχή βοήθειας στο πλαίσιο δικαστικών διαδικασιών σε πολίτες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η πρακτική της ελληνικής αρχής που είναι αρμόδια για το εν λόγω πρόγραμμα δυσχεραίνει την πληρωμή των δικηγόρων για τις συγκεκριμένες νομικές υπηρεσίες εντός της προθεσμίας που ορίζεται στην οδηγία. Η δεύτερη προειδοποιητική επιστολή αφορούσε εθνικό κανόνα που προβλέπει την άμεση πληρωμή μακροχρόνιων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων προς τους ιδιώτες προμηθευτές τους υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω προμηθευτές παραιτούνται από τα δικαιώματά τους σε τόκους, αποζημιώσεις και ένδικα μέσα. Η πρακτική αυτή συνιστά παράβαση των ενωσιακών κανόνων για τις καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές, όπως έχουν ερμηνευθεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει στην Ελλάδα αιτιολογημένη γνώμη, επειδή δεν σημειώθηκε βελτίωση στις υπερβολικές καθυστερήσεις πληρωμών από δημόσια και στρατιωτικά νοσοκομεία.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ιταλία δεν διασφαλίζει τη συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών στον τομέα της υγείας στην περιφέρεια της Καλαβρίας. Η ιταλική νομοθεσία συνιστά παράβαση της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών, καθώς παρατείνει την προθεσμία πληρωμής των οφειλών των δημόσιων αρχών πέραν των προθεσμιών που ορίζονται στην οδηγία. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στην Ιταλία προειδοποιητική επιστολή.
Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ιταλία, επειδή δεν συμπεριέλαβε στον ορισμό των εμπορικών συναλλαγών στην εθνική νομοθεσία της την ενοικίαση εξοπλισμού για την παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων στο πλαίσιο ποινικών ερευνών. Ο αποκλεισμός των εν λόγω συναλλαγών από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών έχει ως αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να μην μπορούν να επωφεληθούν από τα εχέγγυα που παρέχει η οδηγία.
Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στο Βέλγιο λόγω υπερβολικών καθυστερήσεων πληρωμών στον δημόσιο τομέα, αφού το Βέλγιο δεν ήταν σε θέση να παράσχει σφαιρικά στοιχεία και να διαβεβαιώσει ότι λαμβάνονται επαρκή μέτρα για την τροποποίηση της εθνικής του νομοθεσίας.
Το Βέλγιο, η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα και στην Ιταλία και να αποφασίσει να παραπέμψει το Βέλγιο, την Ελλάδα και την Ιταλία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παραπομπές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Επιτροπή αποφασίζει να παραπέμψει την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ και τη ΣΛΟΒΑΚΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω μη έγκαιρης πληρωμής για την παράδοση εμπορευμάτων ή υπηρεσιών
Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Πορτογαλία [
INFR(2017)2037] και τη Σλοβακία [
INFR(2016)4131] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω πλημμελούς εφαρμογής των κανόνων που θεσπίζονται στην οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών (
οδηγία 2011/7/ΕΕ). Η Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Σλοβακίας το 2017 λόγω υπερβολικών καθυστερήσεων πληρωμών από τα δημόσια νοσοκομεία στους προμηθευτές τους. Οι εν λόγω καθυστερήσεις παρεμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της υγείας, ιδίως των ΜΜΕ, καθώς συχνά στερούνται ρευστότητας. Κατά την κρίση της COVID-19, οι επιχειρήσεις αυτές συνέβαλαν καθοριστικά στη διατήρηση της λειτουργίας των νοσοκομείων. Οι καθυστερήσεις πληρωμών μπορούν να μειώσουν την ικανότητα των επιχειρήσεων να λειτουργούν, να προσλαμβάνουν περισσότερο προσωπικό ή να πραγματοποιούν τις αναγκαίες επενδύσεις για την ανάπτυξή τους. Στην περίπτωση της Πορτογαλίας, η υπόθεση αφορά καθυστερημένες πληρωμές από διάφορα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης. Μετά την κίνηση της διαδικασίας το 2017, η Επιτροπή παρακολουθούσε στενά την κατάσταση. Ωστόσο, διαπιστώνει ότι η βελτίωση ήταν ανεπαρκής, ιδίως στις δύο αυτόνομες περιοχές των Αζορών και της Μαδέρας. Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο
εδώ.
3. Μετανάστευση, εσωτερικές υποθέσεις και Ένωση Ασφάλειας
Εποχικοί εργαζόμενοι τρίτων χωρών: Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΕΣΘΟΝΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΤΑΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ, τη ΛΕΤΟΝΙΑ, τη ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ και το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό δίκαιο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στο Βέλγιο [
INFR(2023)2016], στη Βουλγαρία [
INFR(2023)2017]
, στη Γερμανία [
INFR(2023)2019], στην Εσθονία [
INFR(2023)2020], στην Ελλάδα [
INFR(2023)2021], στην Ιταλία [
INFR(2023)2022], στην Κύπρο [
INFR(2023)2018], στη Λετονία [
INFR(2023)2025], στη Λιθουανία [
INFR(2023)2023] και στο Λουξεμβούργο [
INFR(2023)2024], επειδή δεν μετέφεραν με πλήρως σύμμορφο τρόπο στο εθνικό δίκαιο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους (
οδηγία 2014/36/ΕΕ). Η οδηγία αποσκοπεί στη διασφάλιση δίκαιων και διαφανών κανόνων για την εισδοχή εποχικών εργαζομένων από τρίτες χώρες στην ΕΕ. Σκοπός της είναι επίσης η παροχή αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και διαβίωσης, ίσων δικαιωμάτων και επαρκούς προστασίας από την εκμετάλλευση. Η εξασφάλιση της πλήρους τήρησης της οδηγίας για τους εποχικούς εργαζομένους αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την προσέλκυση του αναγκαίου εποχικού εργατικού δυναμικού στην ΕΕ και δυνητικό παράγοντα για τη μείωση της παράτυπης μετανάστευσης. Η Επιτροπή παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο όλα τα κράτη μέλη έχουν μεταφέρει την εν λόγω νομοθεσία στο εθνικό τους δίκαιο. Η Επιτροπή θεωρεί ότι τα εν λόγω κράτη μέλη έχουν μεταφέρει και/ή εφαρμόσει πλημμελώς ορισμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από την οδηγία. Τα οικεία κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Αιτιολογημένες γνώμες
Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ να συμμορφωθεί με τον κανονισμό για την καθιέρωση αδειών διαμονής ενιαίου τύπου για τους υπηκόους τρίτων χωρών
Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία [
INFR(2021)2127]
, επειδή δεν εξέδωσε άδειες διαμονής σύμφωνα με τη νέα έκδοση του ενιαίου τύπου, που έπρεπε να είχε εφαρμοστεί έως τις 10 Ιουλίου 2020. Ο
κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1030/2002 τροποποιήθηκε το 2017 [
κανονισμός (ΕΕ) 2017/1954] με σκοπό την εισαγωγή νέου τύπου δελτίου για τις άδειες διαμονής, με αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας και νέο ασφαλέστερο σχεδιασμό. Η μη εφαρμογή του ασφαλέστερου τύπου της άδειας διαμονής μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των περιπτώσεων πλαστογράφησης. Η Βουλγαρία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Η Επιτροπή, αν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Καταπολέμηση της τρομοκρατίας: Η Επιτροπή καλεί τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΚΡΟΑΤΙΑ, τη ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ, το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και τη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ να μεριμνήσουν για την ορθή μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των ενωσιακών κανόνων για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Γερμανία [INFR(2021)2045], στην Κροατία [INFR(2021)2120], στη Λιθουανία [INFR(2021)2087], στο Λουξεμβούργο [INFR(2021)2124], στην Πολωνία [INFR(2021)2046] και στη Φινλανδία [INFR(2021)2126], προκειμένου να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό δίκαιο ορισμένα στοιχεία των ενωσιακών κανόνων για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας [οδηγία (ΕΕ) 2017/541]. Η οδηγία για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του θεματολογίου της ΕΕ για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Περιλαμβάνει διατάξεις που ποινικοποιούν και τιμωρούν με κυρώσεις αδικήματα που σχετίζονται με την τρομοκρατία, όπως τα ταξίδια στο εξωτερικό με σκοπό την τέλεση τρομοκρατικού εγκλήματος, την επιστροφή στην ΕΕ ή την πραγματοποίηση ταξιδιών εντός της ΕΕ για την τέλεση τέτοιων δραστηριοτήτων, την εκπαίδευση για τρομοκρατικούς σκοπούς και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Οι κανόνες αυτοί προβλέπουν επίσης ειδικές διατάξεις για τα θύματα της τρομοκρατίας, ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβασή τους σε αξιόπιστες πληροφορίες, καθώς και σε επαγγελματικές και εξειδικευμένες υπηρεσίες υποστήριξης. Τα κράτη μέλη όφειλαν να μεταφέρουν την εν λόγω οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2018. Η Επιτροπή, αφού εξέτασε την εθνική νομοθεσία μεταφοράς, απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές μεταξύ Ιουνίου και Σεπτεμβρίου 2021 στα εν λόγω κράτη μέλη, καλώντας τα να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση των ελλείψεων που εντόπισε όσον αφορά τη μεταφορά της εν λόγω οδηγίας στο εθνικό δίκαιο. Οι απαντήσεις των έξι κρατών μελών δεν έκαμψαν επαρκώς τις ανησυχίες της Επιτροπής. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να τους αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. Τα οικεία κράτη μέλη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Η Επιτροπή, αν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.