Πιο συγκεκριμένα παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που αξιοποίησαν τις διατάξεις της τότε φορολογικής νομοθεσίας και προέβησαν σε σχηματισμό αφορολογήτων αποθεματικών από τα κέρδη των χρήσεων 2003 - 2004 να εξοφλήσουν σε τέσσερις δόσεις, τον φόρο για το ύψος αυτών των αποθεματικών και μάλιστα εντόκως.
Μεταξύ των επιχειρήσεων που καλούνται να ευθυγραμμιστούν με την τελική απόφαση της Κομισιόν, περιλαμβάνονται: Τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) η 3-Έψιλον, η Ιντρακόμ, ο Καρέλιας, τα ΚΑΕ, η Σέξφορμ, ο Τιτάνας, ο Σαράντης, ο Μπήτρος, κ.α.
Πρόκειται για ένα κονδύλι το οποίο αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο ότι έχει ήδη υπολογίσει η κυβέρνηση προς εξυπηρέτηση του δύσκολου στόχου των εσόδων του νέου προϋπολογισμού.
Την έντοκη επιστροφή αυτών των ποσών προβλέπει σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει ήδη κοινοποιηθεί στο γραφείο του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη, κρίνοντας κοινοτικά παράνομο τον σχηματισμό των εν λόγω αποθεματικών.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στην απόφαση επισημαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει στην ανάκτηση αυτών των ενισχύσεων με τους ανάλογους τόκους και τις προσαυξήσεις από εταιρίες, με το αιτιολογικό ότι :
* Το μέτρο, το οποίο επέτρεπε στις επιχειρήσεις να σχηματίσουν αφορολόγητο αποθεματικό έως το 35% των κερδών τους για την διετία 2003 - 2004, δεν κοινοποιήθηκε ποτέ στην Επιτροπή και συνεπώς είναι παράνομο.
*Η ενίσχυση αυτή προς τις επιχειρήσεις είναι ασυμβίβαστη με τους κανόνες της συνθήκης ΕΚ για τις κρατικές ενισχύσεις (άρθρο 87) διότι στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και τις συναλλαγές μεταξύ των κρατών μελών.
* Το μέτρο αφορά κρατικούς πόρους, δεδομένου ότι διαφεύγουν από το ελληνικό κράτος φορολογικά έσοδα που του ανήκουν.
Να σημειωθεί ότι το συνολικό ύψος των αφορολόγητων αποθεματικών που σχηματίστηκαν από το σύνολο των επιχειρήσεων από τα κέρδη των χρήσεων 2003 και 2004, με βάση τα στοιχεία που κοινοποιήθηκαν στην Κομισιόν υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ ενώ το σύνολο των επιχειρήσεων που επωφελήθηκαν ανήλθαν σε 3.635.
Στις 20 Οκτωβρίου 2005 η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας κατά των αφορολόγητων αποθεματικών ζητώντας επιπλέον πληροφορίες ώστε να μπορέσει να εκτιμήσει τη συμβατότητα του μέτρου ενίσχυσης με την κοινή αγορά. Απαίτησε παράλληλα, όπως ήταν φυσικό, την αναστολή του μέτρου, μέχρι την οριστική απόφασή της.
Από τότε μέχρι και σήμερα αυτό που κατάφερε η κυβέρνηση ήταν με μια ειδική τροπολογία που έγινε αποδεκτή από την ΕΕ, να απαλλάξει από οποιαδήποτε υποχρέωση περίπου το 80% των επιχειρήσεων, που ήταν κυρίως μικρομεσαίες, οι οποίες είχαν δημιουργήσει αποθεματικά έως 100.000 ευρώ. Το ίδιο δεν συνέβη και για 325 επιχειρήσεις οι οποίες κάνοντας χρήση της τότε νομοθεσίας δημιούργησαν μεγαλύτερου ύψους αποθεματικά.
Τι προέβλεπε ο νόμος
Η αρχική ρύθμιση είχε θεσμοθετηθεί επί υπουργίας κ. Ν. Χριστοδουλάκη και αφορούσε τη δυνατότητα των εταιρειών να κρατούν ποσοστό έως και 35% από τα κέρδη τους ως αφορολόγητο αποθεματικό για επενδύσεις. Το μέτρο εφαρμόστηκε κανονικά τα έτη 2003 και 2004 για να καταργηθεί από τον νυν υπουργό Οικονομίας κ. Γ. Αλογοσκούφη, από τη χρήση του 2005 και μετά, παράλληλα με την αναθεώρηση του Αναπτυξιακού Νόμου.
Το άρθρο 2 του νόμου 3220/2004 επέτρεπε σε εταιρείες που δραστηριοποιούνταν σε τομείς όπως η παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και βασικών μετάλλων, η μεταποίηση, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι εξορυκτικές δραστηριότητες, η εντατική γεωργία και αλιεία και ορισμένες τουριστικές δραστηριότητες να αφαιρούν ποσοστό μέχρι 35% των κερδών του 2003 και 2004 από τη φορολογική τους βάση.
Οι εταιρείες ήταν υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν τα απαλλασσόμενα από το φόρο έσοδά τους για τη χρηματοδότηση δαπανών όπως αγοράς, κατασκευής και επέκτασης μονάδων παραγωγής, κτιρίων και εξοπλισμού, αγοράς οχημάτων, μετεγκατάστασης, χρηματοδοτικής μίσθωσης, μελετών, επαγγελματικής κατάρτισης και πολλών άλλων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr