Ειδικότερα, η ανάλυσης της INESIS αποδεικνύει ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» εξακολουθεί να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη συγκράτηση των τιμών των προϊόντων.
Ωστόσο, τις τελευταίες δύο εβδομάδες σημειώνει ότι αν και η πλειονότητα των αλυσίδων εργάζεται συστηματικά στη δημιουργία φθηνών καλαθιών, η γενικότερη αύξηση που παρατηρείται στην αγορά στις τιμές των προϊόντων φαίνεται ότι θα παρασύρει και την τιμές αυτών του καλαθιού.
«Οι ανατιμήσεις που παρατηρούνται στις τιμές των προϊόντων στην ευρύτερη αγορά, φαίνεται να μην επηρεάζουν σημαντικά το κόστος του καλαθιού μέχρι σήμερα. Η σταθερότητα όμως που παρατηρείται στο ελάχιστο κόστος του καλαθιού των μεγάλων αλυσίδων ενδεχομένως να είναι και προάγγελος μελλοντικών αυξήσεων» προσθέτει.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Βάσει της τιμής πώλησης, από το σύνολο των 17 αλυσίδων οι οποίες ανέβασαν τα στοιχεία τους στο e-katanalotis, διαπιστώνεται ότι στο 41.2% των αλυσίδων (7/17) το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώθηκε μεταξύ 11ης και 12ης εβδομάδας, σε 2 αλυσίδες παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο και στις υπόλοιπες 8 αλυσίδες (ποσοστό 47.1%) αυξήθηκε.
«Στο σημείο αυτό βέβαια είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι αυξομειώσεις που καταγράφονται στις εβδομαδιαίες μεταβολές του μέσου ελάχιστου κόστος του καλαθιού δεν ξεπερνούν το 0.05%.
Κοινώς η αύξηση ή/και μείωση στην αξία των καλαθιών σε πολλές περιπτώσεις είναι πάρα πολύ μικρή (μικρότερη από 30 λεπτά). Αν θεωρήσουμε ότι αυξομειώσεις της τάξης του +0.05% υποδηλώνουν ένα αμετάβλητο καλάθι ως προς το ελάχιστο κόστος ανά μονάδα, τότε η εικόνα είναι ελαφρώς διαφορετική. Πιο συγκεκριμένα, το 41.7% των αλυσίδων προσφέρει ένα καλάθι όπου το κόστος του παραμένει σταθερό (τιμή ανά μονάδα προϊόντος), για το 29,4% το κόστος αυξάνει, και μόλις το 23.5% προσφέρει καλάθι μειωμένου κόστους.
Εξετάζοντας, την μεταβολή που παρατηρείται μεταξύ 11ης και 12ης εβδομάδας, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι σε 2 από τις αλυσίδες οι οποίες μείωσαν το κόστος του καλαθιού, ο δείκτης «βάρους» αυξήθηκε. Με άλλα λόγια πρόσφεραν ένα πιο «συμφέρον» καλάθι (βαρύτερο καλάθι με χαμηλότερο κόστος)» συμπληρώνει η INESIS.
Ποιες αλυσίδες προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία στα προϊόντα
Σύμφωνα με την INESIS, σε σχέση με το καλάθι της 12ης εβδομάδας, μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων φαίνεται να προσφέρει ο Γαλαξίας (109 προϊόντα), ενώ το καλάθι με το μικρότερο κόστος (τιμή πώλησης) το προσφέρει και αυτή την βδομάδα ο Σκλαβενίτης με ελάχιστο κόστος 109.71, και ακολουθεί το καλάθι του BAZAAR με 111.64, και του Κρητικού με 111.92 €.
Λαμβάνοντας υπόψη την τιμή ανά μονάδα προϊόντος τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Ο Κρητικός με 176.19 € προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί το LIDL (191.01 €), και το SΥΝΚΑ με ελάχιστο κόστος καλαθιού ανά μονάδα τα 191.1 €. Παράλληλα το SΥΝΚΑ τις τελευταίες δύο βδομάδες φαίνεται να προσφέρει το «βαρύτερο» καλάθι, ενώ ακολουθούν το καλάθι του Μασούτη και του Κρητικού.
Αν ο καταναλωτής είχε την δυνατότητα να επιλέξει τα προϊόντα με την ελάχιστη τιμή από κάθε αλυσίδα, τότε το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος θα ήταν της τάξης των 127.06 € την 12η εβδομάδα.
Σε σχέση με την 4η εβδομάδα, όταν η εταιρεία ξεκίνησε να μελετά το καλάθι, φαίνεται ότι το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος έχει μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 18%. Επίσης, αν συγκριθεί το μέσο ελάχιστο κόστος του καλαθιού των τριών εβδομάδων του Ιανουαρίου σε σχέση με την προηγούμενο έτος, καταγράφεται μείωση της τάξης του 12.7%.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr