Στο φόντο του συνεχιζόμενου κύκλου ανατιμήσεων αλλά και εν όψει πιέσεων στην αγορά ενέργειας η κυβέρνηση, ουσιαστικά, αναζητεί τα μέσα εκείνα για να ενισχύσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Το φυσικό αέριο
Να σημειωθεί ότι η ανοδική τάση των τιμών φυσικού αερίου έχει φέρει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο που έχει βασίσει τον προϋπολογισμό σε σενάριο τιμών για το φυσικό αέριο με έναν μέσο όρο τα 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Ήδη, όμως, σε μηνιαία βάση το “κλείσιμο” στον δείκτη TTF παραπέμπει σε άνοδο της τάξης του 16% περίπου με τιμές κοντά στα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Εάν, δε, αυτή είναι μια μέση τιμή για το επόμενο έτος τότε εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν σημαντικά ποσά για επιδοτήσεις στο ρεύμα κι ενδεχομένως να μην φανεί αρκετός ο “κουμπαράς” 1 δισεκ, που έχει προβλεφθεί.
Υπενθυμίζεται, δε, ότι με βάση εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών κάθε 10 ευρώ πάνω από το βασικό σενάριο των 120 ευρώ, ισοδυναμεί με 300 εκ ευρώ επιπλέον ανάγκη επιδότησης σε ετήσια βάση.
Έτσι, με δεδομένες και τις ανάγκες για δημοσιονομική ισορροπία αλλά και την “τροφοδοσία” των επιδοτήσεων από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης που είναι εκτός προϋπολογισμού και με βάση (μόνο ο μηχανισμός παρακράτησης των υπερεσόδων, με βάση τη ΡΑΕ έχει δώσει μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου, 2.659.272.502,38 ευρώ) αναζητείται έξτρα δημοσιονομικός χώρος από τις έκτακτες φορολογίες στις ενεργειακές εταιρείες. Έτσι, προβάλλεται, ότι θα καλυφθεί μια ενδεχόμενη νέα γενιά μέτρων τόσο για την ενέργεια όσο και για την ακρίβεια, , χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο ο στρατηγικός στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος άρα και της επενδυτικής βαθμίδας.
Τα διυλιστήρια
Κεντρικός πυλώνας σε αυτήν τη διαδικασία αναμένεται να είναι τα διυλιστήρια, όπου σύμφωνα με το σχετικό Κανονισμό 1854/2022, που έχει δημοσιευθεί από τις 7 Οκτωβρίου στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προβλέπεται να επιβληθεί έκτακτη εισφορά. “Τα κράτη μέλη θεσπίζουν και δημοσιεύουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 μέτρα που εφαρμόζουν την υποχρεωτική προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης” αναφέρεται σχετικά και βέβαια αναμένονται κια οι σχετικές εξειδικεύσεις το επόμενο διάστημα και δη κατά τη διαδικασία ψήφισης του Προϋπολογισμού.
Όπως προβλέπει ο Κανονισμός, η εισφορά υπολογίζεται επί των φορολογητέων κερδών- όπως αυτά καθορίζονται βάσει των εθνικών φορολογικών κανόνων (δηλαδή όπως υπολογίζεται ο εθνικός φόρος εισοδήματος)- τα οποία υπερβαίνουν κατά 20% το μέσο όρο των φορολογητέων κερδών της τετραετίας 2018- 2021. Όσο για το συντελεστή της εισφοράς, με τα έως τώρα δεδομένα, δεν αναμένεται να ξεπεράσει τον ελάχιστο του 33% που προβλέπει ο Κανονισμός.
Με δεδομένο ότι το 2020 η διεθνής τιμή του πετρελαίου βρισκόταν σε επίπεδα” μεταξύ 20- 40 δολαρίων και στο α’ εξάμηνο του 2021 δεν ξεπέρασε τα 75 δολάρια εκτιμάται ότι η εισφορά μπορεί να αποδώσει ως και 600 εκ ευρώ, κάτι που όμως θα αποσαφηνιστεί όταν ανακοινωθούν τα Οικονομικά Αποτελέσματα Έτους, δηλαδή γύρω στον Απρίλιο.
Βέβαια τα όποια έξτρα έσοδα θα πρέπει να αξιοποιηθούν -με βάση τον Κανονισμό- σε επιδοτήσεις ρεύματος ή σε επενδύσεις σε ΑΠΕ. Βέβαια μένει να φανεί το τι θα επιλεγεί να γίνει, εάν δηλαδή θα στηρίξουν νέες επιταγές ακρίβειας ή άλλες επιδοτήσεις για καύσιμα.
Επιπλέον η επιπρόσθετη φορολόγηση τόσο του κλάδου παραγωγής ενέργειας μέσα από το ειδικό τέλος που επιβάλλεται στις μονάδες που έχουν φυσικό αέριο ή τον έκτακτο φόρο που μπαίνει στους παρόχους ενέργειες δημιουργεί επιπλέον χώρο που θα στηρίξει κυρία τις επιδοτήσεις ρεύματος.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr