Ως “κίνητρο” για τη βιομηχανία, αναμένεται να αναδειχθεί η αύξηση της ζήτησης που καταγράφεται στις αλυσίδες λιανικής λόγω της “άτυπης καμπάνιας” με κρατική σφραγίδα, που γίνεται από το Υπ. Ανάπτυξης, με το Καλάθι του νοικοκυριού. Όσο κι αν με βάση τους κανόνες της αγοράς μια τέτοια πρακτική “ελέγχεται” αφού “πριμοδοτεί” μεγάλες αλυσίδες, εκτιμάται ότι μπορεί να αποδώσει σημαντικά.
Άλλωστε η κίνηση στα σούπερ μάρκετ είναι αυξημένη σε σχέση με τους όγκους των προϊόντων που διακινούνται και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνονται οι στόχοι πωλήσεων. Στόχοι που είναι πρόκριμα για την ενεργοποίηση των προσφορών που κάνουν οι βιομηχανίες-προμηθευτές στις αλυσίδες και στη συνέχεια περνούν στο ράφι.
Ωστόσο οι βιομηχανίες τροφίμων και εν γένει οι προμηθευτές των αλυσίδων λιανικής εκφράζουν ενστάσεις για πρακτικές πχ με πιστωτικά τιμολόγια αλλά και το πως μεταφέρονται οι εκπτώσεις στους καταναλωτές και γι’ αυτό και ζητούν ένα γενικότερο ορθό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς.
Πάντως, μια εβδομάδα μετά την εκκίνηση του “καλαθιού” του νοικοκυριού και νέες παράμετροι μπαίνουν στο ρυθμιστικό πλαίσιο ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματική η πρωτοβουλία. Καλύτερες σημάνσεις, ιστορικό τιμών είναι μεταξύ άλλων αυτά που θα περιλαμβάνει το “νέο καλάθι” και η εφαρμογή e- katanalotis.
Όπως είπε πριν λίγες μέρες ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης θα υπάρξει τροποποίηση στην σήμανση, ώστε να είναι πιο εμφανή τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι» κάθε αλυσίδας,ενώ θα υπάρχει σήμανση με όλα τα προϊόντα του «καλαθιού» στην είσοδο κάθε καταστήματος.
Ακόμη, σημείωσε πως θα υπάρξει «καλάθι» με προϊόντα για άτομα με ειδικές ανάγκες, όπως ανέφερε, ενώ υποστήριξε πως πλέον στα «καλάθια» κάθε αλυσίδας, τα προϊόντα είναι μοιρασμένα 50%-50% σε ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμα αγαθά\, αν και τα τελευταία ακόμη υστερούν σε αριθμούς,
Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι εκτός από τα 13 σούπερ μάρκετ που υποχρεωτικά συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού, η εταιρεία efood (το efood market) , παρουσιάζει ήδη το δικό της καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο μπήκε στην πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης, e- katanalotis.
Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας την Τρίτη στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ και στην εκπομπή «Αταίριαστοι», λέγοντας «γιατί να μην συμμετέχει αφού και αυτή διαθέτει τα προϊίοντα των σούπερ μάρκετς;», συμπληρώνοντας ότι ενθαρρύνει τέτοιες πρωτοβουλίες.
«Θέλω οι αλυσίδες που είπαν ότι θα βάλουν πλάτη με το καλάθι να το κάνουν στα αλήθεια και να έχουν εμφανή ταμπελάκια για να βλέπει ο κόσμος τι ψωνίζει» σημείωσε και πρόσθεσε: «Οι αλυσίδες, η βιομηχανία και όλοι θα κριθούν στο “καλάθι του νοικοκυριού” αν θα ρίξουν τις τιμές τους και αν θα βοηθήσουν τον κόσμο να μπορέσει να βγάλει αυτόν τον δύσκολο χειμώνα. Τα αστεία τελειώσανε».
Με βάση πάντως τη δεύτερη ανάρτηση τιμών από τις αλυσίδες στο “καλάθι’ οι καταναλωτές μπορούν να επιχειρήσουν μια σύγκριση, τόσο με τις προηγούμενες τιμές όσο και μεταξύ των αλυσίδων. Βέβαια υπάρχουν διαφοροποιήσεις προϊόντων (άλλα μπαίνουν άλλα βγαίνουν) καθιστώντας μεθοδολογικά δύσκολες τις συγκρίσεις. Σύμφωνα, πάντως, με μια πρώτη εικόνα, η πρόταση καλαθιού της αλυσίδας MyMarket εκτιμάται ως η ακριβότερη (180,82 ευρώ), ελαφρώς μειωμένη από την προηγούμενη εβδομάδα (-2,32 ευρώ), ωστόσο είναι και εκείνη που συμπεριλαμβάνει στην πλειονότητα του καλαθιού επώνυμα προϊόντα, καθώς τα ιδιωτικής ετικέτας συμμετέχουν μόνον κατά 14% (12% την προηγούμενη εβδομάδα).
Επίσης, σημαντικές μειώσεις τιμών σε μια σειρά από προϊόντα φαίνεται ότι έφερε το “καλάθι” σύμφωνα με τον Γιάννη Δοξαρά, υπεύθυνο της πλατφόρμας e-katanalotis και με βάση όσα είπε το Σαββατοκύριακό στην εκπομπή Τώρα Μαζί του Open TV.
"Το e-katanalotis υπάρχει τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Μαζεύουμε καθημερινά τις τιμές από 1300 είδη από 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ καθημερινά. Το e-katanalotis δεν υπάρχει σε άλλη χώρα της Ευρώπης, εκιναι το πρώτο παρατηρητήριο αγοράς" σημείωσε ο Γιάννης Δοξαράς.
Ερωτώμενος αν υπάρχουν ενδείξεις ώστε να περιοριστεί η ακρίβεια, απάντησε ότι "Ξεκίνησε το καλάθι με 850 προϊόντα και τώρα έχει πέσει στα 700, οπότε το καλάθι τι έκανε; Κανονικοποίησε τις λίστες, ξεκίνησε λίστες με πολύ μεγάλη ποσόστωση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ τώρα έχει περιοριστεί η ποσόστωση στο 60%, τα σούπερ μάρκετ έκαναν αλλαγές στη λίστα και είχαμε πολύ μεγάλη μείωση τιμών. Η λίστα θα είναι σταθερή, κάθε Τετάρτη καταθέτουν τη λίστα, τα προϊόντα δεν πρέπει να αλλάζουν, και τα σούπερ μάρκετ έχουν μόνο τη δυνατότητα να μειώνουν τιμές. Έχουμε πάρει μειώσεις τιμών σε περισσότερα από 100 προϊόντα μέσα σε τρεις ημέρες".
Η εικόνα της δεύτερης ανάρτησης
Το πιο φθηνό καλάθι αυτή την εβδομάδα παρουσίασε η Μασούτης στα 120,01 ευρώ (μείωση κατά 10,14 ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), ενώ τη μεγαλύτερη μείωση στο καλάθι της εμφάνισε η αλυσίδα Bazaar (-17,86 ευρώ) στα 132,82 ευρώ, αυξάνοντας ωστόσο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο «μίγμα» της από 35% σε 41%.
Τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία αύξηση εμφάνισε το καλάθι της αλυσίδας Γαλαξίας (+25,01 ευρώ) φθάνοντας στα 163,35 ευρώ, με συμμετοχή όμως μόλις 10% των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Η αντιπολίτευση
Στο μεταξύ η αντιπολίτευση θεωρεί πως το καλάθι δεν αρκεί. «Από φιέστα σε φιάσκο εξελίσσεται το καλάθι του νοικοκυριού», σχολιάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Αλέξης Χαρίτσης.
Ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία υποστηρίζει πως ούτε μία εβδομάδα εφαρμογής και ήδη η κυβέρνηση προαναγγέλλει «διορθωτικές κινήσεις» στο καλάθι του νοικοκυριού.
«Η ακρίβεια απαιτεί μέτρα ουσίας για στήριξη εισοδήματος, ελάφρυνση υποχρεώσεων κι έλεγχο και ρύθμιση αγοράς», υπογραμμίζει ο βουλευτής Μεσσηνίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr