Η παραπάνω απόφαση, σε συνδυασμό με το νέο «άλμα» του πληθωρισμού στη χώρα μας -αυξήθηκε στο 12% το Σεπτέμβριο- έχουν δημιουργήσει ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ σε μία κρίσιμη περίοδο, καθώς σύντομα θα αρχίσουν οι παραγγελίες για πετρέλαιο θέρμανσης λόγω της μείωσης της θερμοκρασίας που… κοντοζυγώνει. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργο Ασμάτογλου, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ενδέχεται να ξεπεράσει το 1,55 ευρώ ανά λίτρο, υπογραμμίζοντας ότι «δεν είναι γνωστό τι θα επικρατήσει στη διαμόρφωση της τελικής τιμής του διυλισμένου προϊόντος η οποία μας έρχεται απ’ έξω». Τα νοικοκυριά θα πρέπει να βάλουν «βαθιά» το χέρι στην τσέπη για να προμηθευτούν το πετρέλαιο, με το υπέρογκο ποσό να καλύπτεται σε δεύτερη φάση από το επίδομα θέρμανσης που θα δώσει και φέτος η κυβέρνηση.
Όπως αποτυπώθηκε από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, στο σκέλος της ενέργειας, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στο φυσικό αέριο το οποίο «εκτινάχθηκε» κατά 332%. Ακολουθούν το πετρέλαιο θέρμανσης με αύξηση της τάξεως του 65,1%, ο ηλεκτρισμός (+30,5%) και τα καύσιμα (+17,7%). Εξίσου σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν στις μεταφορές, καθώς στις μετακινήσεις με αεροπλάνο καταγράφηκαν αυξήσεις 58,7%, με ταξί 32,9% και με πλοίο 25,4%. Μάλιστα, η «εκτόξευση» των τιμών στην ενέργεια παρασύρει προς τα πάνω όλο και περισσότερο τις τιμές σε αγαθά και υπηρεσίες, συντηρώντας έναν «φαύλο κύκλο» ακρίβειας από τον οποίο είναι αδύνατο να ξεφύγουν οι καταναλωτές.
Ακριβότερο το diesel από την αμόλυβδη
Μέσα στον πανικό των ανατιμήσεων ήρθε να προστεθεί και ένα παράδοξο για τον κλάδο των καυσίμων, καθώς το πετρέλαιο κίνησης ξεπέρασε την αμόλυβδη και πλέον είναι το ακριβότερο καύσιμο και με τη «βούλα». Για του λόγου το αληθές, με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων την περασμένη Κυριακή (9/10) η αμόλυβδη κατά μέσο όρο και σε πανελλαδική κλίμακα κινήθηκε στα 2,01 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το diesel κινήθηκε υψηλότερα στα 2,024 ευρώ ανά λίτρο. Σύμφωνα, δε, με τις εκτιμήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) από σήμερα (11/10) στις παραδόσεις στα πρατήρια θα επικρατήσουν έντονα ανοδικές τάσεις στη χονδρική τιμή της βενζίνης, του υγραερίου και του diesel.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές ζητούν μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις που σημειώνονται το τελευταίο διάστημα. Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών - Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, τόνισε «ότι ήδη υπάρχει μια ανοδική πορεία των τιμών των καυσίμων. Βλέπω ότι σχεδόν όλα τα πρατήρια πωλούν πάνω από 2 ευρώ. Η αμόλυβδη βενζίνη είναι φθηνότερη από τη diesel. Εμείς ήδη λειτουργούσαμε οριακά μέχρι τώρα που πουλιόταν το πετρέλαιο στο 1,85. Σήμερα αντιλαμβάνεστε ότι είναι σχεδόν αδύνατον να υπάρχει συνέχεια».
Πάντως, οι γεωπολιτικές αναταράξεις, οι φόβοι των επενδυτών για παγκόσμια ύφεση και το ενδεχόμενο πλήγμα στη ζήτηση για καύσιμα λειτούργησαν ως φορείς αποκλιμάκωσης των τιμών του «μαύρου χρυσού». Και οι δύο τύποι πετρελαίου έκλεισαν χθες (10/10) με απώλειες άνω του 1%, με το αμερικανικό αργό τύπου West Texas Intermediate (WTI) να κλείνει στα 91,13 δολάρια το βαρέλι και το μπρεντ να ολοκληρώνει τη συνεδρίαση στα 96,96 δολάρια το βαρέλι.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr