Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Όπως σημειώνει, το μακροοικονομικό σενάριο του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023 (ΚΠ 2023) αναθεωρεί σημαντικά τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-25 (ΠΣ 2022-25) για τη μεγέθυνση του πραγματικού ΑΕΠ το 2022 προς πάνω, από 3.1% σε 5.3%, και το 2023 προς τα κάτω, από 4.8% σε 2.05%. Η κατεύθυνση των αναθεωρήσεων είναι ίδια, αλλά τα μεγέθη μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα της πιο πρόσφατης αναθεώρησης των προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ: Summer Economic Forecasts 2022) για το 2022 (4.0% από 3.5% για το 2022 και 2.4% από 3.1% για το 2023).
Αναφορικά με τον πληθωρισμό, το σενάριο του ΚΠ 2023 ακολουθεί στενότερα την εκτίμηση της ΕΕ για το 2022 αναθεωρώντας την αύξηση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕΔΤΚ) σε 8.8% (από 5.6% στο ΠΣ 2022-25, ενώ αποκλιμακώνει πιο γρήγορα από τις εκτιμήσεις της ΕΕ την πορεία του για το 2023 προβλέποντας αύξηση 3.0% (έναντι 3.4%). Ωστόσο, παρά την προβλεπόμενη μείωση του πληθωρισμού, αναγνωρίζεται η πιθανότητα επιμονής του το 2023 σε σχεδόν διπλάσιο μέγεθος από αυτό του προηγούμενου χρονικά σεναρίου (ΠΣ 2022-25,1.6%) στο οποίο είχε βασιστεί και ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός σχεδιασμός της χώρας.
Για τη διετία 2022 – 2023, οι ετήσιες προβλέψεις για το ΑΕΠ αναθεωρούν προς το χειρότερο, τη πραγματική μεγέθυνση σε σχέση με το ΠΣ 2022-25. Αυτό συμβαίνει παρά την υψηλή επίδοση του ΑΕΠ το πρώτο εξάμηνο του 2022 (7.8% σε ετήσια βάση με εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία, Πίνακας 2), αποτυπώνοντας επιφυλάξεις για την επερχόμενη περίοδο και κυρίως για την επίπτωση στην ελληνική οικονομία της κλιμάκωσης του πληθωρισμού και της συνέχισης των διεθνών γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την ενεργειακή κρίση.
Για το τρέχον έτος, η κατεύθυνση της προς τα πάνω αναθεώρησης συμβαδίζει με την υψηλότερη από την αναμενόμενη στο ΠΣ 2022-25 μεγέθυνση του ΑΕΠ το πρώτο εξάμηνο σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα τριμηνιαία στοιχεία εθνικών λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ. Το εύρος της αναθεώρησης υπόκειται, ωστόσο, σε μια σειρά από αβεβαιότητες ως προς την πορεία του υπόλοιπου έτους: Με βάση τα εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου εξαμήνου, το σενάριο του ΚΠ 2023 υποθέτει ότι η επίδοση του πρώτου εξαμήνου θα επαναληφθεί εν γένει και το δεύτερο, κάτι που δεν απορρίπτεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία. Χωρίς εποχική προσαρμογή, ωστόσο, οι επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου μειώνονται και η απόσταση για την πραγματοποίηση των αναθεωρημένων ετήσιων προβλέψεων αυξάνεται, ιδιαίτερα ως προς την πορεία των επενδύσεων και των εξαγωγών. Αυτό δημιουργεί αβεβαιότητα όχι μόνο ως προς το αν η τουριστική περίοδος θα δώσει την αναμενόμενη ώθηση στην οικονομία κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, αλλά κυρίως για το κατά πόσο η επίδοση αυτή θα είναι ικανή για να υπερ- αντισταθμίσει την εποχική πτώση που παρατηρείται διαχρονικά το τέταρτο τρίμηνο στην ελληνική οικονομία και αναμένεται να δυσχεράνει η παρατεταμένη διεθνής ενεργειακή κρίση και η κλιμάκωση του πληθωρισμού.
Για το έτος 2023, οι κίνδυνοι πραγματοποίησης του σεναρίου σχετίζονται, μέσω αποτελεσμάτων βάσης (base) και μεταφοράς (carry over) με τους κινδύνους για το 2022. Στο σύνολο της διετίας το σενάριο αναθεωρεί προς τα κάτω την πρόβλεψη του ΠΣ 2022- 25 για την μεγέθυνση του ΑΕΠ, διατηρώντας τις ίδιες εν γένει εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης (ΕΣΑΑ) στην οικονομία. Επιβράδυνση μεγέθυνσης της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων και διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος είναι τα βασικά στοιχεία της αναθεώρησης. Όπως και για το 2022, βασικό στοιχείο αβεβαιότητας των προβλέψεων αποτελεί η πορεία της ενεργειακής κρίσης. Η μικρότερη προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεων για τους αποπληθωριστές εισαγωγών και εξαγωγών για το 2023 (σε σχέση με το μέγεθος της προς τα πάνω αναθεώρησής τους για το 2022) αντανακλά την υπόθεση ότι οι διεθνείς τιμές θα ανέλθουν σε υψηλότερα επίπεδα. Αυτό με το σειρά του συντηρεί την αβεβαιότητα ως προς την ανθεκτικότητα της οικονομικής δραστηριότητας νοικοκυριών και επιχειρήσεων καθώς και της αποτελεσματικότητας των μέτρων οικονομικής πολιτικής, που ενσωματώνονται στο σενάριο.
Σύνοψη – Συμπέρασμα
Το βασικό στοιχείο αβεβαιότητας του σεναρίου του Προσχεδίου για το τρέχον έτος συνίσταται στο μέγεθος της επιβάρυνσης στη δυναμική ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας από την πανδημία, η οποία παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, υπό τις ιδιαίτερες τρέχουσες συνθήκες κλιμακούμενου πληθωρισμού και επιπέδου τιμών, οι οποίες αναμένεται να επιταχύνουν τις δυσμενείς επιδράσεις τους σε ιδιωτική κατανάλωση, επενδύσεις και εξωτερικό τομέα. Εκτός της πορείας του τουρισμού, παράγοντες στήριξης του μακροοικονομικού σεναρίου για το 2022 αποτελεί, η ανθεκτικότητα της ιδιωτικής κατανάλωσης, η επίδραση του ΕΣΑΑ, η καλή πορεία της απασχόλησης και τα οικονομικά μέτρα στήριξης της κυβέρνησης.
Για το 2023, το σενάριο του Προσχεδίου αναθεωρεί τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας προς τα κάτω ενσωματώνοντας εκτιμήσεις για τις δυσμενείς επιπτώσεις του περιβάλλοντος αυξημένης αβεβαιότητας και ενεργειακής κρίσης στην οικονομία, τα οποία που τροφοδοτούνται από την παρατεταμένη διεθνή γεωπολιτική ένταση. Η αναθεώρηση ενδεχομένως να αποδειχθεί συντηρητική στην περίπτωση που οι πληθωριστικές πιέσεις διατηρηθούν ή ενταθούν (ιδίως στα ενεργειακά αγαθά και τα τρόφιμα), οπότε θα σημειωθεί περαιτέρω η επιβάρυνση στα πραγματικά εισοδήματα των νοικοκυριών και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Δυσμενή σενάρια ενδεχόμενης ύφεσης στην Ευρωζώνη, καθώς και αυξημένων κινδύνων διασφάλισης ενεργειακής επάρκειας, προβλέπεται να ασκήσουν περαιτέρω αρνητικές πιέσεις στη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας.
Αναφορικά με τις επιπτώσεις από την ασκούμενη οικονομική πολιτική σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, το σενάριο περιλαμβάνει αναθεώρηση προς τα κάτω της μεγέθυνσης των ιδιωτικών επενδύσεων, ενσωματώνοντας αρνητικές επιδράσεις από την αύξηση των επιτοκίων και την συνεχιζόμενη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής από την ΕΚΤ. Ακόμη περιλαμβάνει επιδράσεις από τη μείωση της δημόσιας κατανάλωσης (που αναθεωρείται προς τα κάτω σε σχέση με το ΠΣ 2022-25) και των δημόσιων επενδύσεων (που αναθεωρείται προς τα πάνω), ενώ προβλέπει μείωση του ποσοστού καθαρής φορολόγησης παραγωγής και εισαγωγών μετά από την εκτιμώμενη εκτίναξή του το τρέχον έτος, λόγω του αυξημένου κόστους εισαγωγών. Το σενάριο εκτιμά, ακόμη, σημαντική στήριξη της μεγέθυνσης της οικονομίας από την εισροή κοινοτικών πόρων, μέσω της απρόσκοπτης εκτέλεσης του ΕΣΑΑ. Πρόκληση ως προς την πραγματοποίηση του σεναρίου για το 2023 και τη συντήρηση ενός ελάχιστου ύψους μεγέθυνσης για την ελληνική οικονομία σε πραγματικούς όρους, αποτελεί η ορθή στόχευση των σχεδιαζόμενων οικονομικών μέτρων ώστε να παρέχουν ουσιαστική στήριξη σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά χωρίς να ανατροφοδοτούν τον αυξημένο πληθωρισμό. Προκλήσεις επίσης εντοπίζονται και ως προς την δυνατότητα χρηματοδότησης ενδεχόμενων πρόσθετων δημοσιονομικών παρεμβάσεων σε περιβάλλον αναμενόμενης διεύρυνσης του εμπορικού ισοζυγίου και αύξησης του κόστους εξωτερικού δανεισμού του δημοσίου.
Σχετικά με τη διαπίστωση εκ μέρους του ΕΔΣ της συμμόρφωσης του Προσχεδίου με τα όρια που προβλέπονται στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Ν. 4270 (αρ. 58, παρ. 2), σημειώνεται ότι δεν έχουν υποβληθεί προς αξιολόγηση στο ΕΔΣ οι δημοσιονομικές προβλέψεις και οι στόχοι που αναμένεται να περιληφθούν στο Προσχέδιο του ΚΠ 2023 και ως εκ τούτου η διαπίστωση δεν είναι εφικτή. Ωστόσο, σημειώνεται ότι η διατήρηση ενεργοποιημένης και για το έτος 2023 της γενικής ρήτρας διαφυγής από τους δημοσιονομικούς κανόνες του αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλα τα κράτη μέλη, συνιστά αναγνώριση των εξαιρετικών περιστάσεων που συνεχίζει να βιώνει και η ελληνική οικονομία. Με αυτή την έννοια και υπό την προϋπόθεση ότι η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα της χώρας δεν τίθεται σε κίνδυνο, το ΕΔΣ αναγνωρίζει την δυνατότητα προσωρινής απόκλισης από τον εθνικό κανόνα δημοσιονομικής θέσης (Ν.4270, Αρ. 35, Παρ. 5) ή τον εθνικό κανόνα πορείας προσαρμογής (Ν.4270, Αρ. 47, Παρ. 3) προς το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο, ο οποίος θα πρέπει να είναι σύμφωνος με τα όρια του Δημοσιονομικού Συμφώνου.
Υπό το πρίσμα της ανωτέρω ανάλυσης, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο υιοθετεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις επί των οποίων βασίζεται το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2023.