Το “μενού”
Στο φόντο αυτό με βάση πληροφορίες, εξεταζεται:
1. Επέκταση και διεύρυνση του fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα δίμηνο ακόμα ενώ θα ανοίξει περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Πιθανόν να αυξηθεί και το ποσό της επιδότησης των 30-50 ευρώ στα 40-60 ευρώ. Σήμερα το επίδομα καυσίμων δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ, που εξετάζεται να διευρυνθεί στην περιοχή των 40.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι αύριο κλείνει η πλατφόρμα μέσω της οποίας οι δικαιούχοι μπορούν να λάβουν την επιδότηση καυσίμων για το τρίμηνο Απριλίου - Ιουνίου.
2. Μοντέλο ντίζελ για τη βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή στη βενζίνη καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
3. Παράταση επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο κίνησης (12 λεπτά ανά λίτρο, χωρίς τον ΦΠΑ) θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και ενδεχομένως να αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης.
4. Επιταγή ακρίβειας Νο2: Επιδοματική ενίσχυση 200 ευρώ αντίστοιχη με αυτή που δόθηκε το Πάσχα, βρίσκεται υπό εξέταση για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Για να δοθεί μια νέα επιταγή ακρίβειας απαιτείται δημοσιονομικός χώρος 250-300 εκατ. ευρώ.
Οι ισοτιμίες
Να σημειωθεί ότι το σπιράλ ανόδου των τιμών των καυσίμων τροφοδοτείται περαιτέρω και από την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου καθώς η συνεχής διολίσθηση του ευρώ ενισχύσει την εκτόξευση της τιμής του “μαύρου χρυσού” που τιμολογείται πάντα σε δολάρια. Άρα απαιτούνται περισσότερα ευρώ για την αγορά ενός βαρελιού πετρελαίου, καθώς μάλιστα η ισοτιμία πάει σταδιακά προς το 1-1.
Την ίδια στιγμή οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης έχουν φτάσει στα ύψη στις αντλιες των πρατηρίων καυσίμων, με τις καταναλώσεις παρά την καλοκαιρινή σεζόν και τον τουρισμό να συμπιέζονται. Να σημειωθεί ότι στις αρχές του έτους η τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,78 ανά λίτρο, ενώ σήμερα η μέση τιμή είναι στα 2,37 ευρώ το λίτρο με αποτέλεσμα το γέμισμα τους ρεζερβουάρ των 50 λίτρων από τα 90 ευρώ περίπου να έχει πάει στα 120 ευρώ.
Η πλατφόρμα
Στο μεταξύ μεθαύριο Πέμπτη ανοίγει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις αιτήσεις χορήγησης του επιδόματος από 18 έως 600 ευρώ στα νοικοκυριά για την κάλυψη του αυξημένου κόστους στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος για τη κύρια κατοικία και τη φοιτητική στέγη, που έχουν εκδοθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2022.
Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 30 Ιουνίου 2022. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει ο έλεγχος και η επεξεργασία των στοιχείων έτσι ώστε εντός του Ιουλίου να πιστωθούν τα ποσά της αποζημίωσης στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων.
Ο νέος μηχανισμός
Παράλληλα, η ανακατεύθυνση κοινοτικών πόρων ύψους περίπου 8 δισεκ ευρώ, μέσα από το πρόγραμμα RepowerEU για την ενεργειακή θωράκιση της χώρας, ο νέος μηχανισμός με τα πλαφόν τιμών στη χονδρική αγορά ενέργειας αλλά και τα θέματα των ενεργειακών υποδομών στα Βαλκάνια και ο Κανονισμός Αποθήκευσης Φυσικού Αερίου αναμένεται να τεθεί επί τάπητος στη συνάντηση που θα έχουν σήμερα υ Υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστας Σκρέκας και η γενική διευθύντρια Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ditte Juul -Joergensen. Ήδη, από χτες υπήρξε μια πρώτη ατυπη ανταλλαγή απόψεων καθώς ο ο υπουργός παρέθεσε δείπνο στην αξιωματούχο της Κομισιόν.
Στο μεταξύ η συνάντηση σήμερα αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση και να επιλύσει εκκρεμότητες για το νέο μηχανισμό για την διαμόρφωση των τιμών στη χονδρική αγορά, τον οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει άμεσα να νομοθετήσει.
Υπενθυμίζεται ότι μιλώντας στο Regional Growth Conference της Πάτρας η ΓΓ Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αλεξάνδρα Σδούκου εμφανίστηκε σίγουρη πως η κυβέρνηση θα καταφέρει από πρώτη Ιουλίου με νομοθετική ρύθμιση -και με την ανοχή των Βρυξελλών- να επαναφέρει τις τιμές ενέργειας στα επίπεδα του Σεπτέμβρη.
Η ίδια είπε πως η πολιτική του αρμόδιου υπουργείου κινείται σε τρεις άξονες. Πρώτον στο Κόστος Ενέργειας, με τη ΓΓ να λέει πως η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στις επιδοτήσεις αναλογικά με τα οικονομικά της δεδομένα. Δεύτερος άξονας είναι το ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και τρίτος η πολιτική απανθρακοποίησης με έργα ΑΠΕ.
Πάντως το όλο σχέδιο υπουργικής απόφασης για το νέο μηχανισμό αναμένεται να σταλεί στην Κομισιόν ώστε να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία και να γίνει η σχετική νομοθέτηση.
Έξοδος από τη μεταμνημονιακή εποπτεία
Πάντως στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας η κυβέρνηση ποντάρει και στις αποφάσεις την Πέμπτη του Eurogroup, όπου ένα από τα θέματα είναι και συζήτηση της 14ης και τελευταίας Έκθεσης Αξιολόγησης με την οποία ανοίγει η πόρτα της εξόδου της χώρας από την Ενισχυμένη Εποπτεία.
Ουσιαστικά η χώρα πέρα από την ανάκτηση μιας σχετικής κανονικότητας αναμένει και την έγκριση για την εκταμίευση μιας ακόμη δόσης ύψους 748 εκατ. ευρώ που θα ενισχύσει τη ρευστότητα του δημοσίου.
Στο φόντο αυτό, λοιπόν, συναντάται σήμερα ο Χ. Σταϊκούρας με το Γερμανό ομόλογό του Κ. Λίντνερ, σε μια συζήτηση με μενού μεταξύ άλλων και το κουαρτέτο των κινδύνων, που ναρκοθετούν την όλη πορεία της οικονομίας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr