Ήδη, βέβαια, το ράλι στις τιμές εντείνει την πίεση για νέες παρεμβάσεις, που ωστόσο είναι μια δύσκολη υπόθεση.
“Αναζητούμε δημοσιονομικό χώρο για νέα μέτρα στήριξης από τον Ιούλιο» υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στο Open και την εκπομπή «Τώρα ό,τι συμβαίνει» το περασμένο Σάββατο, ενώ εστιάζοντας στα καύσιμα ξεκαθάρισε: «Το θέμα καυσίμων θα το δουμε μελλοντικά, δεν θα αφορά μείωση στους φόρους» είπε χαρακτηριστικά.
“Μέσα στον Ιούνιο θα ξέρουμε αν θα μπορούμε να κάνουμε νέες παρεμβάσεις στα καύσιμα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομικών, ενώ για το ότι απορρίπτεται η μείωση φόρων καυσίμων είπε πως "Αν πάμε και μειώσουμε τον φόρο 20 λεπτά, το κόστος για το κράτος είναι 1,5 δισ. ευρώ, άρα θα πρέπει να βρούμε αυτά τα χρήματα".
Το δίλημμα
Πάντως ο Φραγκίσκος Κουτεντάκης, επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή σε συνέντευξη στην εκπομπή στον Realfm 97,8, την περασμένη εβδομάδα σημείωσε ότι η υπόθεση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα και του ΦΠΑ είναι ένα θέμα που συζητείται. Το αν είναι εφικτό ή όχι νομίζω ότι πρέπει να το δει κανείς λαμβάνοντας υπόψιν τη συνολική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας. Για να έχουμε μια αίσθηση μεγεθών το σύνολο των ειδικών φόρων κατανάλωσης είναι γύρω στα 4 δισ. ετησίως” περιέγραψε.
Πρόταγμα το ρεύμα
“Το δεύτερο είναι κατά πόσο είναι προτεραιότητα τα καύσιμα σε σχέση με το ηλεκτρικό ρεύμα. Η γνώμη η δικιά μου είναι ότι το ηλεκτρικό ρεύμα είναι ένα αγαθό πρώτης ανάγκης για το σύνολο των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων σε αντίθεση με τα καύσιμα, που παραμένει αγαθό πρώτης ανάγκης για όσους χρησιμοποιούν αυτοκίνητο για να μετακινούνται, αλλά δεν θα το έβαζα στην ίδια κατηγορία προτεραιοτήτων σε σχέση με το ρεύμα. Πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι οι παρεμβάσεις που έγιναν μέχρι τώρα για την κάλυψη του ενεργειακού κόστους αφορούν κατά κύριο λόγο σχεδόν στο σύνολό τους το θέμα του ηλεκτρικού ρεύματος” τόνισε ο κ. Κουτεντάκης.
Οι τιμές
Πάντως ο Μάιος έκλεισε με μείωση στην τιμή χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και με μείωση της τιμής του φυσικού αερίου. Στο μεν ηλεκτρικό ρεύμα η τιμή χονδρικής υποχώρησε περίπου στα 225 ευρώ η μεγαβατώρα, ενώ στο φυσικό αέριο υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση.
Στον αντίποδα ο “μαύρος χρυσός” συνεχίζει την ανοδική του πορεία συμπαρασύροντας τις τιμές των καυσίμων. Ήδη, η μέση τιμή Πανελλαδικά έφτασε στα 2,35 ευρώ, ενώ στα νησιά, όπου μεταφέρεται ένα μεγάλο ποσοστό κατανάλωσης λόγω τουρισμού οι τιμές είναι σχεδόν 30 λεπτά παραπάνω.
Μέτρα και συσκέψεις
Πάντως σε αυτό το σκηνικό το οικονομικό επιτελείο καλείται να βρει λύσεις έχοντας ωστόσο “κατά νου” ότι τα κόστη δανεισμού έχουν πάρει την ανιούσα όντας πέντε φορές πιο πάνω σε σχέση με πέρυσι το καλοκαίρι αλλά και το ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει την Πέμπτη και βέβαια αναμένεται να δώσει σήματα για την πολιτική παροχής ρευστότητας στις οικονομίες με αγορές ομολόγων αλλά και τη σχεδιαζόμενη αύξηση των επιτοκίων.
Πάντως αναμένεται στο φόντο ανακοινώσεων του πληθωρισμού και νεα ευρεία κυβερνητική σύσκεψη για το νέο “μενού” μέτρων.
Τα σενάρια
Με βάση πληροφορίες το επικρατέστερο σενάριο είναι να υπάρξει μια συνέχιση της επιδότησης αν και πληθαίνουν οι φωνές για να μπουν αυστηρά κριτήρια ώστε η όποια ανακούφιση να πάει σε πιο αδύναμα νοικοκυριά. Παράλληλα στο τραπέζι είναι και η συνέχιση της επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης, καθώς συνδέεται με το κόστος παραγωγής και μεταφορών.
Βέβαια οι όποιες κινήσεις θα ανακοινωθούν όπως έχει αναφέρει και ο υπουργός Οικονομικών στα τέλη του μήνα και βέβαια μετά από μια στάθμιση του τι έχει γίνει στα κόστη των επιχειρήσεων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr