Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι οι δαπάνες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που θα πραγματοποιηθούν από το 2023 και μέχρι το 2025 και θα αφορούν στην πράσινη οικονομία στην ενέργεια και την ψηφιοποίηση θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους προσαυξημένες κατά 100%, με αποτέλεσμα τα περιορίζεται η φορολογική τους επιβάρυνση.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα φορο-μπόνους που φτάνει το 100% για μια τριετία που στόχο έχει να “σπρώξει” τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να τρέξουν και να προλάβουν το “πράσινο” και το “ψηφιακό τραίνο”.
Η διάταξη
Αναλυτικά η διάταξη ορίζει ότι οι δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κατά το χρόνο πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό 100%. Με την έκπτωση των συγκεκριμένων δαπανών κατά 100% από τα έσοδα μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων.
Ήδη βέβαια ισχύει και η συνήθης έκπτωση για τις δαπάνες αυτές με βάση τις υφιστάμενες διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Και έτσι η έκπτωση 100% έχει εφαρμογή και για τη δαπάνη απόσβεσης στοιχείων του ενεργητικού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποκτώνται με σκοπό την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, ενέργειας και ψηφίοποίησης, εφόσον η επιχείρηση δεν εφαρμόζει προσαυξημένη έκπτωση της δαπάνης απόσβεσης σύμφωνα με το άρθρο 24 και τις περ. δ' και ε' του άρθρου 22Β.
Σε περίπτωση πώλησης του πάγιου στοιχείου για το οποίο εφαρμόστηκε το κίνητρο της προσαυξημένης έκπτωσης της δαπάνης απόσβεσης, το κίνητρο αυτό παύει να παρέχεται, δίχως όμως να αίρεται η ήδη χορηγηθείσα προσαυξημένη έκπτωση.
Ουσιαστικά είναι άλλο ένα μέτρο που ευνοεί το μετασχηματισμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας μετά τις φορο εκπτώσεις για τις συγχωνεύσεις και τις συνεργασίες που μειώνουν κατά 30% ή και 50% και 9 χρόνια τον συντελεστή φορολόγησης.
Από την έξτρα έκπτωση κατά 100% των δαπανών εξαιρούνται όσες μικρομεσαίες δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, της αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις νοούνται αυτές που πληρούν τις προϋποθέσεις του Παραρτήματος της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003.
Επίσης, η υπερ-έκπτωση εφαρμόζεται μόνο για συγκεκριμένες δαπάνες αγαθών ή υπηρεσιών που πραγματοποιούνται με τη λήψη ηλεκτρονικού τιμολογίου, από επιχειρήσεις που διαθέτουν συγκεκριμένους ΚΑΔ δραστηριότητας ή κωδικούς σύμφωνα με το σύστημα ταξινόμησης της Νίκαιας (Nice Classification, NCL) προκειμένου για επιχειρήσεις αλλοδαπής. Η χορήγηση της ενίσχυσης πραγματοποιείται σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτοί εξειδικεύονται στην απόφαση του επόμενου εδαφίου και αφορά δαπάνες που πραγματοποιούνται και πάγια που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2023, 2024 και 2025 Η διάταξη προβλέπει ότι ακόμα ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθορίζονται η ενωσιακή νομική βάση χορήγησης της ενίσχυσης, η εξειδίκευση των δαπανών αυτών υπό μορφή ΚΑΔ των επιχειρήσεων που προμηθεύουν τα αγαθά ή παρέχουν τις υπηρεσίες, τα είδη των δαπανών αυτών, οι προϋποθέσεις συμβατότητας από άποψη κρατικών ενισχύσεων, οι διαδικασίες χορήγησης και ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. Η απόφαση αυτή δύναται να επικαιροποιείται ετησίως ως προς τα είδη των δαπανών και ως προς κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
Τα κίνητρα για συνενώσεις
Υπενθυμίζεται ότι ισχύουν παράλληλα τα φορολογικά κίνητρα για συγχωνεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων και συνενώσεις επαγγελματιών και αγροτών σύμφωνα με τα οποία, μεταξύ άλλων, απαλλάσσονται για 9 έτη κατά 30% από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των κερδών, υπό την προϋπόθεση ενός ελάχιστου αθροιστικά κύκλου εργασιών, στις περιπτώσεις μετασχηματισμού επιχειρήσεων, συνεργασίας προσώπων, μετατροπής ή συνένωσης ατομικών επιχειρήσεων.