Και βέβαια με την ακρίβεια να καλπάζει και το ξεπάγωμα σταδιακά των μεγάλων παγωμένων οφειλών της πανδημίας είναι άγνωστο το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση.
Σε κάθε περίπτωση με βάση την τελευταία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής αλλά και τα στοιχεία της ΑΑΔΕ έχει ενδιαφέρον να δει κανείς την εξέλιξη της όλης εικόνας.
Με βάση την ΑΑΔΕ, από το συνολικό ληξιπρόθεσμο, τα 25 δισ ευρώ θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης, καθώς δεν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία προς κατάσχεση ή άλλα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης. Μένει να φανεί ωστόσο τι θα γίνει με τα 88 δισ ευρώ που βέβαια θα πρέπει και για λόγους δικαιοσύνης και διατήρησης κουλτούρας πληρωμών να αποπληρωθούν. Να σημειωθεί ότι το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, στην τελευταία έκθεσή του αναφέρει ότι μόνο το 51,1% αυτού, που αντιστοιχεί σε 45 δις ευρώ, πηγάζει από φορολογικές οφειλές (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, φόροι στην περιουσία, ΦΠΑ, ειδικοί φόροι κατανάλωσης κτλ.). Το υπόλοιπο των πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προέρχεται από άλλες κατηγορίες οφειλής, οι οποίες παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό είσπραξης.
Επίσης στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 50 και 500 ευρώ, στην οποία συσσωρεύεται το 37% των οφειλετών, εντοπίζεται η μεγαλύτερη αύξηση στο πλήθος τους σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (κατά 59.061 οφειλέτες), η οποία ωστόσο συνοδεύεται από περιορισμένη αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών (κατά 12,9 εκατ. ευρώ), καθώς στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνεται μόλις το 0,3% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.
Σύμφωνα, επίσης, με στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι κατηγορίες με χαμηλές προσδοκίες για είσπραξη είναι τα τα πρόστιμα (φορολογικά και μη φορολογικά) τα οποία αποτελούν το 28,2% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, καθώς αγγίζουν τα 24,8 δις ευρώ. Επίσης, χαμηλή εισπραξιμότητα διαπιστώνεται και στις μη φορολογικές οφειλές, οι οποίες αποτελούν το 20,7% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 18,2 δις ευρώ.
Βασική συνιστώσα των μη φορολογικών οφειλών είναι η κατηγορία των «δανείων» που αφορούν σε καταπτώσεις εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου. Το κυριότερο μέρος αυτής της κατηγορίας οφειλής (85% των δανείων) αποτελεί το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), ύψους 10,7 δις ευρώ, για το οποίο έχει διαμορφωθεί το νομοθετικό πλαίσιο σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα διαγραφής του. Εκτός από τα δάνεια στις μη φορολογικές οφειλές περιλαμβάνονται και κατηγορίες όπως «δικαστικά έξοδα», «καταλογισμοί», «μισθώματα» κτλ.
Ο Ιανουάριος
Στο μεταξύ με βάση την ΑΑΔΕ τον Ιανουάριο “μπήκαν” στα κιτάπια χρέη 863 εκ ευρώ, εκ των οποίων τα 803 εκ ευρώ είναι φορολογικού χαρακτήρα. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 43%.
Να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε ετήσια βάση πηγάζει από τους οφειλέτες με ύψος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ (αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε αυτήν την κατηγορία κατά 3,3 δις ευρώ), ο αριθμός των οποίων σημείωσε αύξηση κατά 336 πρόσωπα. Σημειώνεται ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία οφειλής συγκεντρώνεται το 80% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου και μόλις το 0,2% των οφειλετών.
Επίσης σε σχέση με τις οφειλές των νομικών προσώπων, αυξήθηκαν κατά 2,7 δις ευρώ σε ετήσια βάση. Σημειώνεται ότι το ληξιπρόθεσμο από τα νομικά πρόσωπα ταγγίζει στο τέλος του Ιανουαρίου του 2022 τα 66 δις ευρώ. Αντίστοιχα το πλήθος των νομικών προσώπων που οφείλουν πάνω από 1 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε στα 5.378, καθώς αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 193 νομικά πρόσωπα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr