Η επανεκκίνηση της εστίασης από 3 Μαΐου έφερε ανέτρεψε την ανάπτυξη του τζίρου των σούπερ μάρκετ από την εντός σπιτιού κατανάλωση. Η εξάπλωση της πανδημίας και τα lockdown στο κανάλι της εστίασης κατά την περυσινή χρονιά ευνόησαν την οργανωμένη λιανική αγορά των τροφίμων, αυξάνοντας τις πωλήσεις περίπου 9,7%.
Ωστόσο, το άνοιγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων ανέτρεψε τα δεδομένα και εκτιμάται ότι θα μετατοπίσει το τζίρο από τα σούπερ μάρκετ στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων και στην εστίαση.
Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, στο πλαίσιο του 11ου συνεδρίου σελφ σερβις – Food Retail Forum, η επιστροφή στην κανονικότητα θα έχει ως συνέπεια ένα τμήμα, περίπου το 50% από τα 900 εκατ. ευρώ, ήτοι 450 εκατ. ευρώ, που κέρδισε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ το 2020 να κατευθυνθεί στον κλάδο της εστίασης και του υπόλοιπου λιανεμπορίου
Δυναμική πορεία θα συνεχίσει να σημείωνει το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ
Το πρώτο τρίμηνο του 2021 η Convert Group κατέγραψε αύξηση 282% στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ. Αξιοσημείωτο, πως οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις του 2019, οι οποίες είχαν φθάσει στα 46,7 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ online έχει αγγίξει πλέον ποσοστό 25% έναντι ενός ελάχιστου ποσοστού της τάξεως 1-2% το 2019. Επίσης, 4 στους 10 χρήστες διαδικτύου παραγγέλνουν online την κατηγορία food-delivery, η οποία έχει ξεπεράσει συνολικά ως αγορά τα 500 εκατ. ευρώ το 2020.
Οι συνήθειες της πανδημίας
Την ίδια στιγμή κατά τη διάρκεια της πανδημίας αρκετές νέες συνήθειες υιοθετήθηκαν και αναμένεται να διατηρηθούν από μεγάλη μερίδα καταναλωτών και μετά το 2021. Όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, μόλις το 6% έχει σταματήσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα, το 19% θα σταματήσει άμεσα και το 23% μέσα στο 2021. Το υπόλοιπο 52% προβλέπεται πως θα συνεχίσει να φοράει μάσκα ύστερα και από το 2021.
Αξιοπρόσεχτο ακόμη, πως 3 στους 10 θα διατηρήσουν την τάση της να αποφεύγουν έξοδα από το σπίτι ακόμα και το επόμενο έτος, στοιχείο που αποτυπώνει τον υπαρκτό κίνδυνο ακόμα και σήμερα. Τα αντισηπτικά έχουν διεισδύσει σημαντικά στη καθημερινότητα των πολιτών, καθώς το 25% του κοινού δηλώνει ότι δεν θα πάψει να φέρνει μαζί του αντισηπτικά.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ εξετάζει συνήθειες των καταναλωτών που είχαν παύσει λόγω των αποτρεπτικών μέτρων κυκλοφορίας κατά την πανδημία, και εστιάζει την συμπεριφορά των ίδιων όταν αυτές θα επανεκκινήσουν.
Όσον αφορά τις υπηρεσίες παράδοσης στο σπίτι σχετιζόμενες με έτοιμο φαγητό ή με καφέ, φαίνεται ότι ελάχιστα αλλάζουν από πλευράς ποσοστών λόγω πανδημίας. Συγκεκριμένα, το 53% των καταναλωτών αγοράζει ήδη καφέ απ’ έξω και το 56% παραγγέλνει έτοιμο φαγητό, ενώ από την άλλη, τα 31% και 29% αποτελούν τα άτομα που δεν υιοθετούν και δεν θα υιοθετήσουν ποτέ αυτές τις συνήθειες αντίστοιχα.
Ένας στους τρεις δεν θα επιστρέψει στην εστίαση το 2021
Ποσοστό 34% των καταναλωτών (1 στους 3) θα ξεκινήσει άμεσα (μέσα στο επόμενο δίμηνο) τη συνήθεια του φαγητού σε εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ 30% αργότερα μέσα στον χρόνο. Ένας στους τρεις (33%) όμως, δεν θα προτιμήσει την οργανωμένη εστίαση μέσα στο 2021.
Σχετικά με την λιανική αγορά, η οποία άνοιξε με αυστηρά μέτρα την προηγούμενη Δευτέρα (την ημέρα που ολοκληρώθηκε η συλλογή των ερωτηματολογίων), το 21% αγοράζει ήδη προϊόντα στα καταστήματα (κυρίως στις περιοχές που τα καταστήματα είναι ανοιχτά), αλλά η πλειοψηφία του κοινού σε ποσοστό 41% θα τα επισκεφθεί άμεσα (μέσα στο πρώτο δίμηνο) και το 24% αργότερα μέσα στο 2021.
Παρότι η πρόθεση για επίσκεψη της αγοράς της εστίασης το επόμενο δίμηνο έχει μικρότερη πληθυσμιακή διείσδυση, συγκριτικά με την διείσδυση του λιανεμπορίου, είναι αυτή που παρουσιάζει την μεγαλύτερη πρόθεση ποσοστιαίας αύξησης της δαπάνης.
Ο λόγος είναι πως η δαπάνη αρχίζει συγκριτικά με πολύ χαμηλότερη βάση, ενώ αντίθετα η δαπάνη του λιανεμπορίου διατηρείται σε ένα βαθμό με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, τη μεγαλύτερη προσδοκώμενη αύξηση της δαπάνης παρουσιάζουν οι δαπάνες που αφορούν το τομέα της διασκέδασης.
Η εστίαση ανέρχεται στο 50%, οι αγορές διασκέδασης (π.χ. συναυλίες) ακολουθούν κατά 42% και έπειτα, τα ταξίδια με 39%. Αργότερα, είναι οι αγορές του λιανεμπορίου με τις αντίστοιχες αγορές ρούχων και παπουτσιών με άνοδο 35%, οι αγορές ειδών οικιακής βελτίωσης κατά 26%, οι αγορές παιχνιδιών και ειδών δώρου κατά 21%, ενώ αγορές τροφίμων και ποτών σημειώνουν 13% αύξηση. Ακόμη, οι αγορές ειδών γραφείου είναι κατά 9% και οι αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά 7%. Εδώ να σημειωθεί πως παρατηρούμε την φανερή διαφορά μεταξύ κλάδων που εξυπηρετούνται επαρκών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου (είδη γραφείου, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά ειδή) ή είναι ανοιχτοί (αγορά τροφίμων) και των κλάδων που δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Το θέμα των διακοπών
Αναφορικά με τις προβλέψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές, η έρευνα έδειξε ότι ένας στους τρεις καταναλωτές (30%) θα προγραμματίσει διακοπές, όπως κάθε χρόνο. Το 20% θα κάνει διακοπές, αλλά θα περιοριστεί συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, ενώ ποσοστό 24% δεν θα πραγματοποιήσει διακοπές φέτος.
Ένα υψηλό ποσοστό της τάξεως του 27% (ένας στους τρεις) δηλώνει αμφίβολο στο τι θα αποφασίσει στο θέμα περί διακοπών. Η πλειοψηφία σε ποσοστό 31% εκτιμά ότι θα καταφέρει να κάνει διακοπές τον Αύγουστο, το 20% νωρίτερα από τον Ιούλιο και το 14% μετά το καλοκαίρι. Το 19% θεωρεί ότι δεν θα μπορέσει φέτος να κάνει διακοπές, ενώ ένα 11% θεωρεί ότι δεν θα κάνει διακοπές ούτε μάλιστα το 2022.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr