Στη λίστα περιλαμβάνονται 118 έργα, που όμως με συμπληρώσεις αναμένεται να φτάσουν τα 250, αλλά και 64 μεταρρυθμίσεις εστιασμένες σε σειρά τομέων πολιτικής όπως π.χ. το ασφαλιστικό, τα εργασιακά, τη φορολογία και άλλους τομείς δημόσιας πολιτικής. Συνολικά οι δράσεις που περιγράφονται είναι συνολικού προϋπολογισμού περίπου 18 δισ. ευρώ.
Όπως είπε, ο κ. Σκυλακάκης μιλώντας το Σάββατο στην εκπομπή του Αντ1 «Πρωινοί Τύποι», η κατάθεση του σχεδίου από την πλευρά της Ελλάδας θα γίνει στις αρχές Απριλίου και ακολουθεί διάστημα περίπου 100 ημέρων μέχρι να αξιολογηθεί και να εγκριθεί από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές, προσθέτοντας «αυτό σημαίνει ότι Ιούλιο με Αύγουστο αναμένουμε ποσό περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα χρήματα αυτά αφορούν αποκλειστικά επενδύσεις. Δεν επιτρέπουν προσλήψεις ή επαναλαμβανόμενες δαπάνες. Στις επενδύσεις περιλαμβάνονται και προγράμματα κατάρτισης του προσωπικού. Θα υπάρχουν και άλλα προγράμματα που θα είναι πιο εύκολα και πιο γρήγορα, όπως τα «Εξοικονομώ». Οι βαριές επενδύσεις που είναι καινούριες θα πάρουν περισσότερο χρόνο».
Ο Αν. Υπουργός Οικονομικών σημείωσε επίσης ότι δεν προβλέπεται στην παρούσα φάση αύξηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκτίμησε ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις, παρά τις κινήσεις της Γερμανίας, καθώς είναι τεράστια η πολιτική πίεση που υπάρχει στην ΕΕ και κατέληξε ότι «το “κλειδί” του Ταμείου Ανάκαμψης είναι η ύπαρξη νέων θέσεων εργασίας, με κατάρτιση των εργαζομένων, με σταθερότητα και με καλές αποδοχές».
Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα 13 είναι οι κομβικές μεταρρυθμίσεις του Σχεδίου:
1. Κίνητρα για επενδύσεις ενεργειακής αποδοτικότητας (κατοικίες, επιχειρήσεις και Δημόσιος Τομέας)
2. Ηλεκτρικές διασυνδέσεις των ελληνικών νησιών και επενδύσεις ενεργειακής αποθήκευσης
3. Εθνικό σχέδιο αναδάσωσης και επενδύσεις στη βιοποικιλότητα
4. Υποδομές 5G, υποδομή οπτικών ινών σε κτίρια, ψηφιακή διασύνδεση των ελληνικών νησιών
5. Ψηφιακός μετασχηματισμός του Δημόσιου Τομέα (Υγεία, Παιδεία, Δικαιοσύνη κ.λπ.), συμπεριλαμβανομένης υποδομής και υπηρεσίας κεντρικού υπολογιστικού νέφους, ψηφιακή διαλειτουργικότητα εντός της Γενικής Κυβέρνησης και Ολοκληρωμένη Διαχείριση Συναλλασσόμενων (CRM) με τη Γενική Κυβέρνηση
6. Πλήρης ψηφιοποίηση των φορολογικών αρχών, νέες έξυπνες μέθοδοι καταπολέμησης της φοροδιαφυγής (έλεγχοι με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, on-line παρακολούθηση της μεταφοράς αγαθών κ.λπ.), εισαγωγή διασυνδεδεμένων ταμειακών μηχανών και POS, ηλεκτρονική τιμολόγηση για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα
7. Μεταρρυθμίσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, διευκόλυνση του επιχειρείν και υποστήριξη των επενδύσεων
8. Ισχυρά κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις (πράσινος, ψηφιακός μετασχηματισμός ΜμΕ, “έξυπνες” βιομηχανικές επενδύσεις, εξωστρέφεια, καινοτομία/έρευνα και ανάπτυξη)
9. Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα σε νέα, μεγάλα έργα υποδομών (αρδευτικά έργα, εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου κ.λπ.)
10. Επενδύσεις στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και της αγροδιατροφής ως κινητήριους μοχλούς ανάπτυξης
11. Μεταρρύθμιση της εργατικής νομοθεσίας (εκσυγχρονισμός και απλοποίηση), μεταρρύθμιση ενεργητικών και παθητικών πολιτικών απασχόλησης, μεγάλες επενδύσεις στην κατάρτιση και επανακατάρτιση του εργατικού δυναμικού (έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες)
12. Επενδύσεις στην κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων, υποβοήθηση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας για άτομα με αναπηρία, διευκόλυνση της δημιουργίας μονάδων φροντίδας παιδιών στις εγκαταστάσεις ιδιωτικών εταιριών. Πρόσθετες αντίστοιχες επενδύσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα
13. Μεταρρύθμιση του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, εκσυγχρονισμός νοσοκομείων και κέντρων Υγείας και εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Δημόσιας Υγείας και Πρόληψης Ασθενειών
Στο Σχέδιο ανάκαμψης που έχει ετοιμάσει η ελληνική πλευρά το βάρος πέφτει στη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων, με αξιοποίηση τραπεζικών κριτηρίων επιλεξιμότητας. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση, για να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Έτσι τα έργα θα ξεκινήσουν με εθνική χρηματοδότηση, δηλαδή με κεφάλαια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, και στη συνέχεια θα καλυφθούν αναδρομικά με πληρωμές από το Ταμείο Ανάκαμψης. Άμεσα, έτσι, αναμένεται να δρομολογηθούν προγράμματα του υπουργείου Εργασίας, ύψους 200-300 εκατ. ευρώ, δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης ή στήριξης των λιγνιτικών περιοχών.
Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, η αποδέσμευσή τους θα γίνεται:
• Αποκλειστικά με κριτήρια της αγοράς
• Μέγιστη κρατική χρηματοδότηση 50% της αξίας του έργου, μειώνοντας το κεφαλαιακό και δημοσιονομικό κόστος
• Χρηματοδοτική συμμετοχή τραπεζών και επενδυτών (τουλάχιστον 30% και 20% αντιστοίχως)
Στην αιχμή του σχεδίου, όπου θα πρέπει να «πατούν» τα έργα, βρίσκονται τομείς όπως:
• Πράσινη μετάβαση
• Ψηφιακή μετάβαση
• Εξωστρέφεια
• Καινοτομία
• Οικονομίες κλίμακος μέσω επιχειρηματικών συνεργασιών, εξαγορών και συγχωνεύσεων
Αφού το όλο σχέδιο θα παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο, στη συνέχεια, εντός της εβδομάδας, θα δημοσιοποιηθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό και ακολούθως θα συζητηθεί στη Βουλή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκταμιεύσεις συνδέονται με «προαπαιτούμενα» και όρους. Εφόσον μάλιστα δεν εκπληρώνονται, υπάρχει το δικαίωμα από κράτη μέλη να βάζουν κόφτες. Σε συνδυασμό, δε, με το ότι το Σχέδιο προωθεί τομές στο ασφαλιστικό και το συνταξιοδοτικό σύστημα καθώς και στην αγορά εργασίας εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι και πάλι οι διαδικασίες των «μημονιακών» αξιολογήσεων θα «αναβιώσουν».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr