Το αριθμητήριο δουλεύει στο φουλ στο υπουργείο Οικονομικών καθώς μετά την απόφαση για τη συνέχιση των μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων και την επόμενη χρονιά δίνεται την ευχέρεια στην κυβέρνηση να σχεδιάσει τα επόμενα βήματα στήριξης της οικονομίας.
Οι δυνητικές επιλογές αφορούν είτε την παράταση υφιστάμενων μέτρων είτε την υλοποίηση υποσχέσεων και δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται η μείωση της προκαταβολής φόρου, η μείωση 8% στον ΕΝΦΙΑ, η σταδιακή μείωση του τέλους επιτηδεύματος. Επίσης, υπάρχει και η σκέψη για συνέχιση των ελαφρύνσεων που ίσχυσαν φέτος, όπως η μείωση του ΦΠΑ σε μεταφορές, εστίαση, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης που επιβάλλεται σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα (ισχύει εκτάκτως και φέτος), αλλά και για το δημόσιο τομέα και τους συνταξιούχους. Επίσης θα εξεταστεί και γι το 2022 η κατάργηση της προκαταβολής φόρου που καταβάλουν οι επιχειρήσεις, η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, και η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η δεύτερη δόση μείωσης φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις από το 24% στο 20%, η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για τον ΕΝΦΙΑ, όπως προβλέπει και το έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη.
Ωστόσο στο ζύγι για να κρατηθεί η απαραίτητη δημοσιονομική ισορροπία μπαίνει, με βάση όσα αναφέρονται και στην απόφαση του Εurogroup και το γεγονός ότι ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας στα προ πανδημίας επίπεδα δεν αναμένεται νωρίτερα από το τέλος του επόμενου έτους. Αυτό βάζει άλλο ένα αστερίσκο για το τι θα γίνει στο μέτωπο του τουρισμού καθώς οι περισσότερες αγορές της χώρας πέρα από τα υγειονομικά θέματα αναμένεται να και ζητήματα διαθέσιμου εισοδήματος. Και βέβαια ο τουρισμός είναι ο καταλύτης για την πορεία της χώρας.
Τούτων δοθέντων οι όποιες προβλέψεις για τον τουρισμό είναι παρακινδυνευμένες γιαυτό και άλλωστε οι παράγοντες του τουρισμού κρατούν «μικρό καλάθι». Βέβαια ο τουρισμός θα είναι το βαρόμετρο για το
ΑΕΠ αλλά και τη συνολική πορεία της ώρας καθώς με βάση εκτιμήσεις το Υπ. Οικονομικών εφόσον το 2021 διασφαλιστεί το 40% των εσόδων του 2019, τότε ο ρυθμός ανάπτυξης θα πέσει κάτω από το 3% και μάλιστα αισθητά. Αν πάμε στο 60% των εσόδων του 2019, τότε η ανάπτυξη μπορεί να παραμείνει σημαντικά πάνω από το 3%, καθώς αυτή η διαφορά του 20%, που μεταφράζεται σε πάνω από 3 δισ. ευρώ, αντιστοιχεί περίπου σε 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.
Κεντρικό σημείο στα σενάρια που επηρεάζουν τη δημοσιονομική ισορροπία επέχει και το θέμα του Ταμείου Ανάκαμψης. Η περυσινή εμπειρία, με την πολύμηνη καθυστέρηση δημιουργεί ένα «υπόστρωμα αμφιβολίας» έστω κι αν όπως έχει αναφέρει το οικονομικό επιτελείο θα ξεκινήσει εμπροσθοβαρώς να υλοποιεί το σχέδιο Ανάκαμψης που θα καταθέσει με χρήση εθνικών πόρων.
«Συζητάμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο για δημοσιονομική ευελιξία και το 2022. Αυτό δεν σημαίνει δημοσιονομικός εκτροχιασμός. Όταν θα χτίσουμε τον προϋπολογισμό της χώρας θα υπάρχουν μέτρα και φορολογικής φύσεως. Το ποια μέτρα θα είναι αυτά θα αποφασιστούν σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο» ανέφερε την Κυριακή MEGA ο υπουργός Οικονομικών δίνοντας το στίγμα ότι οι όποιες παρεμβάσεις θα είναι στοχευμένες και μετά από ενδελεχή μελέτη ότι θα «πιάσουν» τόπο.
Γιώργος Αλεξάκης
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr