Είναι προφανές ότι το παρατεταμένο «απαγορευτικό» οδηγεί σε αδιέξοδο και κυρίως στο «κόκκινο» τα δημοσιονομικά και τους φιλόδοξους στόχους του προϋπολογισμού για ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο αυτό πρώτος στόχος είναι η προώθηση των εμβολιασμών, ώστε την αρχή της άνοιξης να έχει καλυφθεί το 20% του πληθυσμού, με έμφαση τις ευπαθείς ομάδες που είναι εκείνες που συνήθως «καταλαμβάνουν» τις ΜΕΘ. Βέβαια η ανοσία «κλειδώνει» με ποσοστά εμβολισμών πάνω από 60% κάτι που εξαρτάται άμεσα από τη διαθεσιμότητα εμβολίων. Παράλληλα η κυβέρνηση ευελπιστεί με τα μέτρα περιορισμού της κινητικότητας να φρενάρει το «μπούκωμα» του ΕΣΥ και να μην οδηγηθεί σε φαινόμενα Θεσσαλονίκης του περασμένου Νοεμβρίου.
Εφόσον, κάτι τέτοιο φανεί τότε, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα προχωρήσει μέσα στο Μάρτιο σε μια περιορισμένη επανεκκίνηση του εμπορίου ώστε να μειώσει και παράλληλα τις χρηματοδοτικές ανάγκες στήριξης από τον προϋπολογισμό, που ήδη γράφει 1,5 δισεκ. πρωτογενές έλλειμμα τον Ιανουάριο. Να σημειωθεί ότι όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, κάθε μήνας με κλειστή την αγορά κοστίζει στην οικονομία πάνω από 3 δισεκ. ευρώ, ενώ 15 ημέρες lockdown στο λιανεμπόριο στις κόκκινες περιοχές, όπου και το 57% του ΑΕΠ της χώρας έχει ως αποτέλεσμα να μειώνονται τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας κατά 1 με 1,2 δισεκατομμύριο ευρώ, ο ρυθμός ανάπτυξης να πέφτει κατά 0,8% με 0,9% και το πρωτογενές αποτέλεσμα να επιδεινώνεται κατά 0,7% του ΑΕΠ. Άρα μέχρι τώρα ο λογαριασμός είναι ιδιαίτερα βαρύς και η αγωνία στο οικονομικό επιτελείο μεγάλη. Βέβαια τώρα η εικόνα από τις ΜΕΘ της Αττικής δεν είναι και η πλέον ικανοποιητική.
Στο πλαίσιο αυτό βλέποντας τα διαγραφόμενα αδιέξοδα, ήδη, ο πρόεδρος Σ. Καφούνης και το Δ. Σ του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, έστειλε επιστολή στον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Α. Γεωργιάδη, με αίτημα την παράταση της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, έως το τέλος Μαρτίου.
«Η επαναλειτουργία των καταστημάτων από την Δευτέρα 1η Μαρτίου με ταυτόχρονη παράταση της εκπτωτικής περιόδου θα δώσει μια νέα ανάσα στην αγορά» αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΣΑ.
Στόχος ο Ιούνιος
Παράλληλα στο μέτωπο το τουρισμού ο κλάδος επενδύει, έστω και με υπερβολικές δόσεις αισιοδοξίας στους εμβολιασμούς αλλά και στα πιστοποιητικά. Να σημειωθεί ότι με βάση παράγοντες του χώρου, ακόμη κι ένας μήνας παραπάνω να προστεθεί στη σεζόν, η εικόνα μπορεί να αλλάξει σημαντικά. Ουσιαστικά τονίζουν ότι είναι πολύ σημαντικό να μη χαθεί τουλάχιστον το Ιούνιος.
«Ο ρυθμός κρατήσεων από τέλη Μαίου του Sani/Ikos Group τελευταίες μέρες βελτιώνεται. Η στρατηγική του @PrimeministerGR για ελεύθερη είσοδο με πιστοποιητικά εμβολιασμού, rapid test & διμερείς συμφωνίες μαζί με την θετική επιδημιολογικά εικόνα της χώρας φαίνεται ότι θα αποδώσει» ανέφερε σε ανάρτησή του στο μέσα κοινωνική δικτύωσης ο επικεφαλής του Ομίλου Sani/IKOS δίνοντας το στίγμα.
Ήδη μετά το Ισραήλ η κυβέρνηση προσπαθεί να δει πού θα μπορέσει να στοχεύσει για τη σύναψη διμερών συμφωνιών. Οι γειτονικές βαλκανικές χώρες είναι στην πρώτη γραμμή καθώς υπάρχει το πλεονέκτημα της οδικής μετακίνησης αν και πέρυσι αυτό αποδείχτηκε άκρως επικίνδυνο. Επίσης διακαής πόθος θα ήταν το της βρετανικής αλλά και της ρωσικής αγοράς όπου το εκεί εμβόλιο Sputnik V «περπατάει» ως φαίνεται ικανοποιητικά. Βέβαια η ρωσική αγορά εν πολλοίς είναι κεντρικά κατευθυνόμενη και η όποια εξέλιξη συνδέεται με κεντρικές πολιτικές αποφάσεις.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο είναι και ο εσωτερικός τουρισμός, ειδικά εν όψει Πάσχα. Εκεί το «βλέποντας και κάνοντας» είναι το βασικό στοιχείο πολιτικής μιας και ο κίνδυνος της αύξησης κρουσμάτων λόγω κοινωνικής κινητικότητας θα είναι ο βασικός στη λήψη οποιασδήποτε απόφασης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr