Ήδη η εμπειρία από την καραντίνα της Άνοιξης παραπέμπει σε εκτίναξη του τζίρου στα σούπερ μάρκετ. Ερώτημα βέβαια είναι το εάν μεσούσης μιας βαθιάς ύφεσης και έντονης αβεβαιότητας για το μέλλον, ο καταναλωτής θα επιλέξει να ανοίξει το πορτοφόλι του και θα επενδύσει σε αγαθά πιο ακριβά για το τραπέζι του ή θα επιλέξει και να διαμορφώσει καλύτερες συνθήκες για το σπίτι του με αγορές επίπλωσης, φωτισμού, οικιακού εξοπλισμού κτλ καθώς αναμένεται να περνά περισσότερες ώρες πλέον στο χώρο του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, με αύξηση πωλήσεων κατά 20% την Παρασκευή και το Σάββατο «υποδέχτηκε» τα νέα μέτρα οργανωμένο λιανεμπόριο. Συνολικά με βάση τα στοιχεία της IRI η κίνηση στα σούπερ μάρκετ την εβδομάδα που τελείωσε στις 18 Οκτωβρίου ήταν έντονα ανοδική, Σύμφωνα, μάλιστα, με εκτιμήσεις η φετινή χρονιά θα αναμένεται να καταγράψει αύξηση σε ποσοστά γύρω από το 8% σε σχέση με το 2019. Ουσιαστικά ένα ποσό στα 850 εκατ. ευρώ θα οδηγηθεί εφόσον οι προβλέψεις επαληθευτούν στο ταμείο των σούπερ μάρκετ. Με βάση, δε, την IRI, στα μέσα Οκτωβρίου ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπερνούσε το 9%.
Αναλυτικά ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων ξεπερνά κατά μέσο όρο το 6,5% τον Οκτώβριο φθάνοντας το 7,2% την εβδομάδα που τελείωσε στις 18 του μήνα. Σε σχέση με επιμέρους κατηγορίες στα είδη προσωπικής υγιεινής η αύξηση είναι της τάξης του 5,7%, στα είδη οικιακής χρήσης και τα τρόφιμα, 8,5% και 6% αντίστοιχα, ενώ η κατηγορία των υπολοίπων προϊόντων αυξήθηκε κατά 16,7% συγκριτικά με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019.
Επίσης όλες οι γεωγραφικές περιοχές κινήθηκαν ανοδικά με την Πελοπόννησο να έχει αύξηση της τάξης του 13,3%. Ακολουθεί η Κεντρική Ελλάδα με ανάπτυξη 8,6% ενώ ο πυρήνας της αγοράς, η Αττική, με μερίδιο 54%, σημείωσε έως τα μέσα Οκτωβρίου αύξηση πωλήσεων 7%. Πάνω από το 6% διαμορφώθηκε ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων στα σουπερμάρκετ της Θεσσαλονίκης ενώ 6,6% ήταν η αύξηση στη Βόρεια Ελλάδα.
Ένα άλλο ερώτημα που μένει να απαντηθεί το επόμενο διάστημα είναι εάν οι καταναλωτές επιλέξουν το take away για τη διατροφή τους. Κάποια μαγαζιά εστίασης φαίνεται ότι «στήθηκαν» ανάλογα ώστε να διασφαλίσουν ένα μίνιμουμ τζίρου ωστόσο η μεγάλη πλειοψηφία της εστίασης μάλλον δεν προσβλέπει σε αυτή τη λύση καθώς οι συνεργασίες με τις πλατφόρμες delivery έχουν υψηλές προμήθειες αλλά και η όλη εξίσωση εσόδων εξόδων δεν παραπέμπει σε κέρδος.
Επίσης μένει να φανεί εάν οι καταναλωτές θα προσφύγουν και σε αγορές για το σπίτι τους καθώς πλέον εκεί θα εργάζονται και θα περνούν το χρόνο τους. Σημειωτέον ότι στο Νοέμβριο είναι και η Black Friday όπου ο τζίρος στις προ πανδημίας εποχές έφτανε περίπου το 2,1 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr