Σύμφωνα με την ΟΚΕ η εν λόγω διάταξη αντιμετωπίζει ένα υπαρκτό πρόβλημα: τον εύλογοφόβο που διακατέχει ένα φορολογούμενογια τις επιπτώσεις που θα έχει στο μέλλον η από μέρους του καταγγελία εκβιασμού του. Ειδικά για την επί διετία απαλλαγή από κάθε έλεγχο εκφράζεται μία ανησυχία για την πιθανότητα καταστρατήγησης του μέτρου.
Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, ενδεχομένως, θα μπορούσε, αντί γι αυτό, να προβλεφθεί μία απαλλαγή από πρόστιμα και προσαυξήσεις για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα και ταυτόχρονα να τεθούν ασφαλιστικές δικλείδες για τον εν συνεχεία έλεγχο του φορολογούμενου όποτε αυτός προκύψει (π.χ. με την πρόβλεψη για ένα αδιάβλητο τρόπο συγκρότησης του κλιμακίου που τυχόν θα κάνει έλεγχο σε φορολογούμενο που έχει κάνει καταγγελία).
Ειδικότερα σύμφωνα με την ΟΚΕ:
Κεφάλαιο Α΄
Εθνικό Συμβούλιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής
’ρθρο 2
Συγκρότηση Συμβουλίου
Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Συμβουλίου προτείνονται τα εξής:
α) να συνδεθεί η λειτουργία του με τη Μονάδα Φορολογικής Πολιτικής που θα συντάσσει εκθέσεις επί των συζητούμενων στο Συμβούλιο θεμάτων,
β) να έχει ευρεία αντιπροσωπευτικότητα, και εν προκειμένω να εκπροσωπούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι (ΑΔΕΔΥ), οι αγρότες, πέραν των συνεταιρισμών που ήδη εκπροσωπούνται (ΓΕΣΑΣΕ), και οι φοροτεχνικοί (για τους οποίους, στο Σχέδιο Νόμου, προβλέπεται η συμμετοχή ενώσεων και όχι ομοσπονδιών, όπως επιβάλλει η αρχή της ευρύτερης αντιπροσωπευτικότητας),
γ) να δοθεί η δυνατότητα ένταξης στην ημερήσια διάταξη και θεμάτων που προτείνουν οι κοινωνικοί φορείς.
Κεφάλαιο Β΄
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής και ενίσχυσης της κοινωνικής δικαιοσύνης
’ρθρο 4
Κίνητρα εθελοντικής συμμόρφωσης
Κατ αρχήν ισχύουν οι παρατηρήσεις της Γενικής Αξιολόγησης.
Ως προς το συγκεκριμένο περιεχόμενο της ρύθμισης προτείνεται α) να δοθεί αντίστοιχο δικαίωμα στο φορολογούμενο και εάν ακόμη δεν έχει επιλεγεί για προσωρινό ή τακτικό έλεγχο και β) το δικαίωμα για την υποβολή αρχικών ή συμπληρωματικών δηλώσεων φορολογίας να ασκείται εντός 10 εργασίμων ημερών και όχι ημερολογιακών.
Η μείωση των προστίμων στο 1/5 θα πρέπει να περιλαμβάνει και τον Φ.Π.Α. (άρθρο 6 του ν. 2523/1997) και τους λοιπούς παρακρατούμενους φόρους.
΄Αρθρο 5
Ρυθμίσεις για νέους επιτηδευματίες
Η διάταξη προβλέπει τη μη επιβολή προστίμων Κ.Β.Σ. το μη χαρακτηρισμό των βιβλίων ως ανεπαρκών για τους νέους επιτηδευματίες κατά τα τρία πρώτα διαχειριστικά έτη από την έναρξη της δραστηριότητάς τους.
Η διάταξη συνάδει προς το ευρύτερο πνεύμα που θα πρέπει να χαρακτηρίζει τη φορολογική νομοθεσία.
Προς αποφυγή παρερμηνείας θα πρέπει να αποκλεισθεί από την εφαρμογή της διάταξης η μη τήρηση βιβλίων.
’ρθρα 6 και 7
Κίνητρα για την αποκάλυψη φαινομένων παραβατικής συμπεριφοράς επί φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων
Ισχύει ο προβληματισμός που αναπτύχθηκε στο κεφάλαιο της Γενικής Αξιολόγησης.
Στο δεύτερο εδάφιο της παρ.2 θα πρέπει ο όρος «ουσιαστικές παραβάσεις» να αντικατασταθεί με τον όρο «παραβάσεις έκδοσης πλαστών εικονικών ».
’ρθρο 8
Εκπτώσεις δαπανών από το εισόδημα του φορολογουμένου
Κατ αρχήν, ισχύουν οι παρατηρήσεις της Γενικής Αξιολόγησης.
Επισημαίνεται, πάντως, ότι και με τη νέα ρύθμιση, το μέτρο θα αποδώσει ουσιαστικά στις περιπτώσεις που έτσι και αλλιώς η επιχείρηση δεν μπορεί να διαπραγματευθεί την τιμή του πωλούμενου προϊόντος (π.χ. όπου υπάρχουν αναρτημένοι τιμοκατάλογοι). Αντίθετα, θα έχει περιορισμένα αποτελέσματα στις περιπτώσεις π.χ. των επιτηδευματιών όπου ο παρέχων την υπηρεσία μπορεί να θέσει τον πελάτη έναντι του διλήμματος «τόσο με απόδειξη, τόσο χωρίς απόδειξη».
Στην παρ. (αα) θα πρέπει να προστεθούν στις ταβέρνες και τα εστιατόριαοι κάθε είδους χώροι εστίασης και ψυχαγωγίας. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να περιληφθούν και οι αποδείξεις για παροχή υπηρεσιών από ελεύθερους επαγγελματίες.
Το μέτρο της αναγραφήςτου ονοματεπώνυμου τουφορολογουμένουστις αποδείξει
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr