Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Αναλυτικά, το Υπουργείο Οικονομικών, με ευθύνη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, απέστειλε την περασμένη Πέμπτη, 30 Απριλίου 2020, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Πρόγραμμα Σταθερότητας της χώρας, το οποίο απεικονίζει τις τελευταίες μακροοικονομικές και οικονομικές προβλέψεις της Κυβέρνησης.
Λόγω της πολύ μεγάλης αβεβαιότητας που προκαλεί, σε παγκόσμιο επίπεδο, η πανδημία του κορονοϊού, το Πρόγραμμα εμπεριέχει δύο σενάρια, το βασικό (ύφεση 4,7%) και το δυσμενές (ύφεση 7,9%), μετά τη λήψη μέτρων. Η οικοδόμηση των σεναρίων ξεκινά από ένα αρχικό σενάριο ύφεσης 10% (χωρίς μέτρα), το οποίο, μετά τη λήψη των μέτρων που έχουν έως τώρα σχεδιαστεί, καταλήγει στο βασικό σενάριο με ύφεση 4,7%.
Η συνολική αξία των μέτρων, όπως έχουν αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, ανέρχεται σε 17,35 δισ. ευρώ (10% του ΑΕΠ) και το συνολικό ταμειακό τους κόστος σε 11,5 δισ. ευρώ (6,5% του ΑΕΠ) σε επίπεδο έτους και 12,35 δισ. ευρώ για τους μήνες έως τον Ιούνιο, εάν ληφθεί υπόψη ότι επιστροφές φορολογικών και ασφαλιστικών αναστολών θα πραγματοποιηθούν από τον Αύγουστο και έπειτα.
Το κόστος των μέτρων
Το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων αγγίζει τα 10,35 δισ. ευρώ έως τον Ιούνιο και 9,5 δισ. ευρώ σε επίπεδο έτους, εάν ληφθούν υπόψη οι επιστροφές ορισμένων ποσών αναστολών έως το τέλος του έτους. Το ταμειακό κόστος, το οποίο έχει άμεση σχέση με τα αποθέματα ταμειακών διαθεσίμων, είναι υψηλότερο και αγγίζει τα 12,35 δισ. ευρώ έως τον Ιούνιο.
Τα δημοσιονομικά και ταμειακά μέτρα που περιέχει το σενάριο είναι αυτά που έχουν έως τώρα νομοθετηθεί και σχεδιαστεί αναλυτικά. Δεν περιέχουν το συνολικό δημοσιονομικό και ταμειακό κόστος των μέτρων που θα απαιτηθούν και θα εξειδικευτούν το επόμενο χρονικό διάστημα. Ενδεικτικά αναφέρονται:
Με την υλοποίηση των ανωτέρω πολιτικών, η συνολική αξία των μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της πανδημίας, και η οποία αφορά πραγματική ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, ξεπερνά τα 24 δισ. ευρώ.
Απάντηση προς Τσακαλώτο
Το υπουργείο Οικονομικών απαντά και σε σχέση με τους ισχυρισμούς που προβάλλει στην ανακοίνωσή του ο Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, κάνοντας τις εξής παρατηρήσεις:
«Το ύψος της ύφεσης είναι πράγματι δύσκολο να εκτιμηθεί σε διεθνές επίπεδο, άρα και στην Ελλάδα, εξ ου και η Κυβέρνηση προβλέπει έκταση από 4,7% μέχρι 7,9%, μετά τη λήψη των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων. Επίσης, αντί να αναμασά εμμονικά τον ψευδή ισχυρισμό ότι «η καθοδική πορεία της οικονομίας άρχισε τον Ιούλιο του 2019», ας συμβιβαστεί με την πραγματικότητα. Ειδικότερα, για το 2019:
Το δημοσιονομικό αποτύπωμα των μέτρων παρουσιάστηκε παραπάνω, αναλυτικά και με πλήρη διαύγεια.
Είναι απορίας άξιον πώς ένας οικονομολόγος, που έχει διατελέσει και Υπουργός Οικονομικών, επιμένει ότι η αναστολή του συνόλου των φορολογικών υποχρεώσεων, την οποία προτείνει για 6 μήνες (με προοπτική παράτασης στους 9 μήνες), δεν έχει ταμειακό κόστος. Τον ενημερώνουμε ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα του Δημοσίου ανέρχονται σε 52 δισ. ευρώ ετησίως και 23 δισ. ευρώ για τους έξι μήνες της περιόδου Μαρτίου-Αυγούστου. Παρακαλούμε να το λάβει υπόψη στην ποσοτικοποίησή του και να επανέλθει με μια πιο σοβαρή πρόταση. Γιατί θα αντιληφθεί ότι η πρόταση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης οδηγεί τη χώρα κατευθείαν σε νέα μνημόνια, τα οποία εμείς θα αποφύγουμε.
Σε σχέση με τη μη συμπερίληψη της επιστρεπτέας προκαταβολής στο δημοσιονομικό κόστος, παρακαλούμε ο κ. Τσακαλώτος να ενημερωθεί καλύτερα για τους Ευρωπαϊκούς κανόνες αποτύπωσης των δημοσιονομικών μεγεθών.
Το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων συντάσσεται με συγκεκριμένες κατευθυντήριες οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση (guidelines), που συνδέονται με συγκεκριμένους στόχους της ατζέντας «Ευρώπη 2020» και των Στόχων Διατηρήσιμης Ανάπτυξης. Ως τέτοιο, δεν αποτελεί κείμενο που προσφέρεται ούτε για αυθαίρετες ερμηνείες μέσα από κομματικές παρωπίδες ούτε για αξιολόγηση πολιτικών προηγούμενων Κυβερνήσεων.
Εντούτοις, επειδή ο κ. Τσακαλώτος επαίρεται για τα «επιτεύγματα» της Κυβέρνησης στην οποία μετείχε, πρέπει να επισημανθούν τα εξής:
Η τετραετία 2015-2018, έτη αποκλειστικής διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ήταν για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας περίοδος μεγάλης οικονομικής ανάκαμψης μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και την ευρωπαϊκή κρίση δημοσίου χρέους. Σε ένα τέτοιο ευνοϊκό περιβάλλον ανοδικού οικονομικού κύκλου, θα ανέμενε κανείς σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις της χώρας στους τομείς της ανάπτυξης, της απασχόλησης, των εισοδημάτων, και των ανισοτήτων, όπως πράγματι συνέβη στην ευρωπαϊκή ήπειρο, και ειδικά στις χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας που είχαν πληγεί περισσότερο από την κρίση.
Δυστυχώς, εξαιτίας του καταστροφικού 2015 αλλά και της αντιαναπτυξιακής πολιτικής που ακολούθησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε όλη τη διάρκεια της θητείας της, η χώρα μας ελάχιστα ωφελήθηκε από αυτή την εξαιρετική οικονομική συγκυρία.
Ειδικότερα:
Στα παραπάνω θα μπορούσε κανείς να προσθέσει μεγάλο αριθμό αρνητικών οικονομικών εξελίξεων για την περίοδο 2015-2018, όπως μείωση του κεφαλαιουχικού εξοπλισμού της χώρας (από-επένδυση), μείωση παραγωγικότητας, υποχώρηση της Ελλάδας σε δείκτες ανταγωνιστικότητας και ικανότητας προσέλκυσης επενδύσεων, υποχώρηση της Ελλάδας σε δείκτες θεσμικών επιδόσεων και ελέγχου διαφθοράς, αρνητικές δημογραφικές εξελίξεις, παρατεταμένα ευάλωτο τραπεζικό σύστημα και πολλά άλλα.
Συνολικά, μετά το καταστροφικό 2015, η οικονομική πολιτική που ακολούθησε στα υπόλοιπα χρόνια της διακυβέρνησής του ο ΣΥΡΙΖΑ καθήλωσε την Ελλάδα στη θέση του ουραγού στην Ε.Ε. και πρόσφερε (με βάση τις προβλέψεις της ίδιας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) μηδενικό επίπεδο αισιοδοξίας στις Ελληνίδες και τους Έλληνες για βελτίωση του βιοτικού επιπέδου τους. Η ετυμηγορία των Ελλήνων πολιτών στις εκλογές του 2019 έχει κρίνει οριστικά την αναποτελεσματικότητα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ», καταλήγει το ΥΠΟΙΚ.