Το βασικό σενάριο
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο στο οποίο κατέληξαν οι αναλυτές του ΙΟΒΕ λαμβάνοντας υπόψη κάθε διαθέσιμο στοιχείο – από την κατάσταση και τις προοπτικές της αγορές, το διεθνές κλίμα αλλά και τα έκτακτα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας – η ύφεση της ελληνικής οικονομίας θα κυμανθεί στο 5%.
Σε αυτό το σενάριο η ελληνική οικονομία θα έχει αρνητικό πληθωρισμό 2%, η ανεργία θα αυξηθεί κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, στο 19,3%, οι επενδύσεις θα μειωθούν κατά 17% η ιδιωτική κατανάλωση θα μειωθεί 4% ενώ η δημόσια κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 4,5%
Η παραδοχή σε αυτό το σενάριο είναι ότι στη χώρα μας θα έχουμε τα περισσότερα έκτακτα μέτρα ως τα μέσα Μαΐου και σταδιακά από το τέλος του και μετά θα υπάρξει άρση μέτρων που θα αφορούν μεταφορές ανθρώπων, κυρίως αεροπορικές. Αυτό σημαίνει ότι και τα κρατικά μέτρα στήριξης μπορούν να αρθούν από τέλη Μαϊου. Επίσης δεν θα χαθεί πλήρως η τουριστική σαιζόν αλλά ότι θα μπορούν οι τουριστικές επιχειρήσεις να δέχονται τουριστικές εισροές έστω απ’ τον Ιούλιο και μετά με μεταφορά της τουριστικής σαιζόν. Επίσης σε αυτό το σενάριο η ύφεση στην Ευρωζώνη θα είναι λίγο πιο κάτω απ’ το 7%.
Το δυσμενές σενάριο
Σύμφωνα με το δυσμενές σενάριο η ύφεση στη χώρα μπορεί να φθάσει το 9%, η ανεργία θα αυξηθεί πάνω απ’ το 21%, ο αρνητικός πληθωρισμός θα φθάσει το 3,5%. Επίσης η μείωση στις επενδύσεις θα φθάσει το 30%, η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης θα είναι 8% ενώ η δημόσια κατανάλωση θα αυξηθεί 7,5%. Η βασική παραδοχή του δυσμενούς σεναρίου ότι το πρόβλημα της πανδημίας θα παραμείνει και το καλοκαίρι ή θα σταματήσει και θα επανέλθει πάλι απ’ το φθινόπωρο. «Κάτι που σημαίνει ότι το Δημόσιο θα πρέπει να βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη», σημείωσε ο κ. Βέττας.
Στο σενάριο αυτό, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η ύφεση στην Ευρωζώνη θα φθάσει το 9% και «θα πρέπει να ξεγράψουμε το μεγαλύτερο κομμάτι της τουριστικής σαιζόν», σημείωσε ο κ. Βέττας, ο οποίος υπογράμμισε πως οι εκτιμήσεις βασίζονται σε ρευστά στοιχεία. Για το λόγο αυτό δεν απέκλεισε ακόμα και χειρότερες επιδόσεις.
Δημόσιο πορτοφόλι
Ο κ. Βέττας υπογράμμισε επίσης και τη διάσταση των δημόσιων οικονομικών αφού οι κρατικές παρεμβάσεις είναι αυτές με τις οποίες προσπαθούν σήμερα οι κυβερνήσεις να απαντήσουν στην κρίση. Ο ίδιος δεν έκρυψε τον προβληματισμό του σημειώνοντας πως «το κεντρικό ερώτημα είναι ως πότε θα αντέξει το δημόσιο πορτοφόλι».
Υπογράμμισε ότι οι δαπάνες για την υγεία παραμένουν πολύ κάτω απ’ το μ.ο. της Ευρωζώνης (5% έναντι 7%) ενώ την ίδια ώρα οι δαπάνες για τις συντάξεις εξακολουθούν να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ τον μ.ο. της Ευρωζώνης. «Επομένως σήμερα έχουμε αποδυναμωμένη τη δημόσια υγεία και δίνουμε περισσότερα χρήματα στους συνταξιούχους. Επειδή όμως οι υπηρεσίες υγείας κατευθύνονται στους συνταξιούχους πρέπει να σκεφτούμε σχέση ανταλλαγής για καλύτερη διαχείριση δημόσιου χρήματος», τόνισε ο κ. Βέττας.
Διαβάστε επίσης:
-
Πηγές ΥΠΟΙΚ: Χρήση 12-14 δισ. ευρώ από τα ταμειακά διαθέσιμα
-
ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ: Κίνδυνος «λουκέτου» για 100.000 μικρές επιχειρήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr