Στο πλαίσιο αυτό, το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) κυκλοφόρησε την Τετάρτη την πρώτη ανάλυση επικαιρότητας, με τίτλο «Επιπτώσεις του νέου κορονοϊού (2019-nCoV) στην ελληνική οικονομία: πιθανά σενάρια».
Στην έκθεση του ΚΕΠΕ καταγράφονται τρία σενάρια για το τι μέλλει γενέσθαι με την ελληνική οικονομία:
- «Ήπιο σενάριο»: Η επιδημία περιορίζεται και ελέγχεται εντός του Μαρτίου
- «Μετριοπαθές σενάριο»: Η επιδημία περιορίζεται και ελέγχεται εντός του δευτέρου τριμήνου του 2020.
- «Δυσμενές σενάριο»: Η επιδημία επεκτείνεται και στο τρίτο τρίμηνο του 2020.
Παράλληλα, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, οι βασικοί δίαυλοι επίδρασης στην ελληνική οικονομία είναι οι ακόλουθοι:
- Υπηρεσίες ιατρικής περίθαλψης, αντιμετώπισης, παρακολούθησης της νόσου
- Τουριστικές και ταξιδιωτικές υπηρεσίες, εστίαση και λοιπές υπηρεσίες (συνέδρια, εκθέσεις, διασκέδαση και ψυχαγωγία)
- Εμπόριο-Μεταφορές
- Παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες
- Επενδυτικά έργα
- Ιδιωτική κατανάλωση
- Τιμές πρώτων υλών, άλλων αγαθών και υπηρεσιών
- Αγορά εργασίας
- Χρηματαγορές
Επιπλέον, σύμφωνα με το Μηνιαίο δελτίο Οικονομικής Δραστηριότητας του ΣΕΒ «οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας φαίνεται να αποδυναμώνονται. Οι διάφοροι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας, και ιδίως η βιομηχανία και η γεωργία, αν και η συμμετοχή τους στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα είναι σχετικά περιορισμένη, θα υποστούν τις συνέπειες μιας ενδεχομένως παρατεταμένης έλλειψης, και ανόδου τιμών, πρώτων υλών».
Με αυτά τα δεδομένα, ο ΣΕΒ αναφέρει ότι ο τουρισμός, το εμπόριο και η ναυτιλία ειδικότερα φαίνεται να εισέρχονται σε φάση συρρίκνωσης, μεγαλύτερης ή μικρότερης έντασης, αναλόγως της διάρκειας των επιδράσεων του κορονοϊού στην παραγωγή, τα εισοδήματα και την κατανάλωση.
Τουρισμός
Όσον αφορά τον τουρισμό, η κίνηση του Ντόναλντ Τραμπ να απαγορεύσει τις πτήσεις ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, βάζει «νάρκη» στην προσπάθεια που εδώ και κάποια χρόνια γίνεται για την επιστροφή των Αμερικανών επισκεπτών στην Ελλάδα. «Η απόφαση των ΗΠΑ να αναστείλουν όλα τα ταξίδια από τις χώρες της Ευρώπης προς την αμερικανική επικράτεια για τριάντα ημέρες, επιδεινώνει την ήδη βεβαρημένη κατάσταση στον τουριστικό τομέα», σημειώνει με ανακοίνωσή του ο ΣΕΤΕ.
«Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές», τονίζει ο ΣΕΤΕ, «απαιτείται ψυχραιμία, σοβαρότητα, υπομονή και απόλυτη συμμόρφωση με τις οδηγίες από τις αρμόδιες αρχές».
Εξαγωγές
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι εξαγωγείς, που το τελευταίο τρίμηνο του 2019 είδαν μια αναιμική αύξηση 1% των δραστηριοτήτων τους, λόγω της στασιμότητας στην Ευρωζώνη. Πλέον, η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, καθώς βασικοί εξαγωγικοί προορισμοί όπως η Ιταλία και η Βουλγαρία μπαίνουν σε έναν φαύλο κύκλο επιβράδυνσης.
«Ελπίζουμε σε εξομάλυνση της κατάστασης το συντομότερο δυνατόν, προτού ανατραπεί πλήρως ο σχεδιασμός και εξανεμισθεί η δυναμική που είχε αποκτήσει ο κλάδος μας. Οι ελληνικές εξαγωγές εισέρχονται σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, και ήδη ο ΟΟΣΑ προβλέπει κάμψη της ζήτησης και επιβράδυνσης της ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση» επεσήμανε στην ανακοίνωση του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, αναδεικνύοντας ειδικά το πρόβλημα με τις δύο γειτονικές χώρες.
«Η κήρυξη από τον ΠΟΥ του κορονοϊού σε πανδημία και κατ' επέκταση τα έκτακτα μέτρα που λαμβάνονται σε όλο τον κόσμο για τον περιορισμό εξάπλωσης του ιού αναμένεται να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στις ελληνικές εξαγωγές. Ήδη, οι εξαγωγές μας θίγονται από το κλείσιμο των συνόρων στην Ιταλία, του νούμερο ένα πελάτη μας. Να σημειωθεί πως πέρυσι οι ελληνικές εξαγωγές στην ιταλική αγορά ανήλθαν σε 3,63 δισ. ευρώ, καταλαμβάνοντας πάνω από το 10% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών», τόνισε ακόμη ο ΠΣΕ.
Ναυτιλία
Δυσοίωνη η εικόνα και στη ναυτιλία, με το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος να επισημαίνει ότι «αν δεν υπάρξει σύντομα σταθεροποίηση της κατάστασης είναι αναμφίβολο πως οι επιπτώσεις του κορονοϊού θα βαρύνουν σημαντικά και την ελληνική ναυτιλία».
«Η κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης έχει προκαλέσει προβλήματα στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς η δραστηριότητα στο διεθνές εμπόριο είναι αισθητά μειωμένη και ως εκ τούτου έχουν περιοριστεί και οι μεταφορικές ανάγκες, ενώ και οι καθυστερήσεις στα ναυπηγεία της Κίνας δεν είναι αμελητέες. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα εισέπραξε το 2019 συνολικά 17,3 δισ. ευρώ από ναυτιλιακό συνάλλαγμα, ενώ τα έσοδα από την ναυτιλία τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν αυξηθεί πάνω από 20%», τονίζει το ΟΕΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr