Ήδη με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, έχοντας πρωταρχικό μέλημα την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων ιδιωτών και επιχειρήσεων, με στόχο την επιστροφή σε καθεστώς βιώσιμης ανάπτυξης και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, ανέλαβε μια σειρά από συγκεκριμένες πρωτοβουλίες τεσσάρων σημείων.
Πάντως παρά το γεγονός ότι το ίδιο στέλεχος του Υπ. Οικονομικών ξεκαθαρίζει ότι δε γίνεται παρέμβαση στις ρυθμίσεις (ύψος κουρεμάτων, δόσεις κτλ), στέλνεται ένα μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση για τις καλύτερες δυνατές πρακτικές.
«Εμείς ξέρουμε πόσο αγοράσανε και μάλιστα ότι αγόρασαν πακέτα δανείων σε εξαιρετικά χαμηλά τιμές, και θέλουμε να ξέρουμε πώς θα ρυθμίσουν» τονίζεται σχετικά από το υπ. Οικονομικών, που με βάση τα στοιχεία που αναμένεται να λαμβάνει από τους διαχειριστές θα διαμορφώσει μια καλύτερη διαδικασία παρακολούθησης των εξελίξεων. «Θέλουμε να έχουμε πλήθος στοιχείων. Θέλουμε να ξέρουμε συγκεκριμένες περιπτώσεις για να υπάρχει πλήρης καταγραφή και να αποτελέσουν παραδείγματα (case study), που θα τα αξιοποιήσουμε για να μπορέσει ο κόσμος να εξυπηρετηθεί περισσότερο» αναφέρεται σχετικά.
Πάντως, όπως λένε από το Υπ. Οικονομικών, ο «θόρυβος» που γίνεται εσχάτως για την πρώτη κατοικία έχει ωθήσει πολλούς δανειολήπτες στο να σπεύσουν να ρυθμίσουν δάνεια που είναι σε καθυστέρηση.
«Συζητήσαμε με τον υπουργό το πώς θα προσφέρουμε βιώσιμες λύσεις στους δανειολήπτες. Σκοπός μας δεν είναι να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του ή να κλείσουμε επιχειρήσεις. Αντίθετα να κάνουμε τα δάνεια, που είναι κόκκινα, να τα κάνουμε ενήμερα. Οι πλειστηριασμοί είναι η έσχατη λύση», έλεγαν χαρακτηριστικά στελέχη της Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις.
«Θεωρούμε ότι έχουμε την τεχνογνωσία να βοηθήσουμε τους δανειολήπτες. Αυτό συζητήσαμε με τον υπουργό, την καλλίτερη επικοινωνία, τις βέλτιστες πρακτικές. Πρέπει να ξέρετε ότι αυτό που γράφεται για αγορά των δανείων στο 30% είναι μεσοσταθμικό. Δεν είναι προσωποποιημένο. Οπότε δεν μπορεί αυτό που λέγεται για εκπτώσεις και καλλίτερες προσφορές στον κάθε δανειολήπτη να έχει καθολική ισχύ», συμπλήρωναν τα ίδια στελέχη, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι κάποια εντυπωσιακά «κουρέματα» που ήδη προσφέρονται σε δανειολήπτες, δεν είναι ο κανόνας.
Σε ερώτηση για το αν θα υπάρξει δικαστική προστασία στο νέο πτωχευτικό, στελέχη της Ένωσης παρέπεμψαν στην πάγια άποψή τους ότι δεν πρέπει να υπάρχει κάτι τέτοιο. «Εμείς ακολουθούμε το ό,τι αποφασιστεί» είπαν, πάντως, πετώντας το «μπαλάκι» στα συναρμόδια υπουργεία.
Πάντως η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα αναφέρεται, κινείται σε δύο επίπεδα: το νομοθετικό για το οποίο τηρείται σιγή ασυρμάτου ειδικά σε θέματα προστασίας των δανειοληπτών, αλλά και το πώς θα βελτιωθούν οι διαχειριστές. «Από τα στοιχεία θα συναχθούν χρήσιμα συμπεράσματα. Πχ ποιοι μπορεί να έχουν ήδη ρυθμίσει και να μην έχουν προχωρήσει τις αιτήσεις στην πλατφόρμα, ή ποιοι έχουν λεφτά έξω ή στο σεντούκι κλπ (αφού και οι servicers αναπτύσσουν μεθόδου τεχνικές εντοπισμού στρατηγικών κακοπληρωτών» σημειώνεται σχετικά από κυβερνητικούς παράγοντες.
Οι ρυθμίσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, τα πρώτα στοιχεία από τις τράπεζες δείχνουν ότι 43.400 δανειολήπτες με σύνολο δανείων πάνω από 3 δισ ευρώ πήγαν σε απευθείας ρύθμιση με τις τράπεζες κατά το β' 6μηνο του 2019. Όπως αναφέρεται για το πρώτο εξάμηνο δεν υπάρχουν στοιχεία αλλά αναλογικά υπολογίζεται ότι μπορεί να έχουν γίνει 80.000- 100.000 ρυθμίσεις συνολικά στη διάρκεια του έτους.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπ. Οικονομικών είναι σε γνώση του στοιχεία για όσους έχουν συναινέσει στην άρση του απορρήτου αλλά δεν έχουν υποβάλει αίτημα ρύθμισης, ή για εκείνους που δηλώνουν διεύθυνση κατοικίας διαφορετική από εκείνη της α' κατοικίας κ.λ.π. Όπως αναφέρθηκε και επισήμως το υπ. Οικονομικών προχωρά σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους. Αυτοί οι δανειολήπτες, αν και προχώρησαν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αίτησή τους στην πλατφόρμα.
Σύμφωνα με το υπ. Οικονομικών οι πολίτες «ψάχνονται το τελευταίο διάστημα για ρύθμιση, μάλλον θορυβημένοι από αυτά που ακούνε ότι έρχονται από Πρωτομαγιά.» Στο φόντο αυτό από την κυβέρνηση σχεδιάζεται μια άσκηση πίεσης στα Funds (διαχειριστές δανείων) για να βελτιώσουν τις επικοινωνίες και τις προσφορές προς τους δανειολήπτες . «Πράγματι προσφέρουν καλές λύσεις (ρυθμίσεις) σε σχέση με τις τράπεζες, αλλά δεν είναι ακόμα οργανωμένα. Υπάρχει δυσκολία επαφής με τους πελάτες/ δανειολήπτες και είναι ενδεικτικό πώς ούτε το ΥΠΟΙΚ έχει ακόμα τα στοιχεία επικοινωνίας όλων των διαχειριστών» αναφέρεται σχετικά και γιαυτό οργανώθηκε και η συνάντηση της Παρασκευής. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι διαχειριστές καθώς αγοράζουν αρκετά χαμηλά έχουν περιθώριο να προσφέρουν καλή αναδιάρθρωση (κούρεμα).
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση δανείου 300.000 ευρώ που κουρεύτηκε στις 120.000 ευρώ. «Δεν αρκούν, όμως, οι μεμονωμένες περιπτώσεις και γι' αυτό θέλουμε συνολική εικόνα από τους διαχειριστές. Υπάρχει πρόθεση να γίνει κίνηση από κοινού με την ΤτΕ έτσι ώστε η PQH (εκκαθαριστής 17 τραπεζών μεταξύ των οποίων η Αγροτική και το ΤΤ) να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά ευελιξίας που έχουν οι διαχειριστές, γιατί στην παρούσα φάση δεν μπορεί να προσφέρει λύσεις στους δανειολήπτες που προσφέρουν τα funds» αναφέρουν σχετικά στελέχη του Υπ. Οικονομικών που προαναγγέλλουν καμπάνια διαφήμισης για την πλατφόρμα α' κατοικίας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr