Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα αυτό που ισχύει είναι το Γενικό Λογιστήριο να προωθεί κεφάλαια στους κρατικούς φορείς αλλά από εκεί και πέρα για διάφορους λόγους πληρωμές δε γίνονται. Κυρίως γιατί όσοι έχουν λαμβάνειν δεν προσκομίζουν στις αρμόδιες- για την εντολή εξόφλησης- υπηρεσίες, αποδεικτικό φορολογικής ή/και ασφαλιστικής ενημερότητας για διάφορους λόγους, με αποτέλεσμα να παρατείνεται η ύπαρξη οικονομικών εκκρεμοτήτων. Επίσης συχνά παρουσιάζονται και άλλα ζητήματα με την νομιμότητα ή σκοπιμότητα δαπανών κτλ.
Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση, που συνοδεύει την τροπολογία, «κατά τα τελευταία έτη παρατηρείται το φαινόμενο αύξησης των περιπτώσεων, κατά τις οποίες οι φορείς της Γενικής κυβέρνησης δεν μπορούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους απέναντι στους ιδιώτες πιστωτές τους, κυρίως επειδή αυτοί δεν προσκομίζουν στις αρμόδιες- για την εντολή εξόφλησης- υπηρεσίες, αποδεικτικό φορολογικής ή/και ασφαλιστικής ενημερότητας για διάφορους λόγους, με αποτέλεσμα να παρατείνεται η ύπαρξη οικονομικών εκκρεμοτήτων, με περαιτέρω αρνητικές δημοσιονομικές συνέπειες».
Έτσι γίνεται προσπάθεια να εξευρεθεί λύση … μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την τροπολογία:
- Η αρμόδια για την έκδοση του σχετικού τίτλου πληρωμής υπηρεσία, γνωστοποιεί την παρακατάθεση του οφειλόμενου ποσού στον δικαιούχο, ο οποίος βαρύνεται με την προβλεπόμενη αμοιβή του Ταμείου και υποχρεούται να προσκομίσει στο Ταμείο το απαιτούμενο αποδεικτικό φορολογικής ή/ και ασφαλιστικής ενημερότητάς του. Δηλαδή, όσο καθυστερεί, θα πληρώνει και «φύλακτρα» στο Παρακαταθηκών και Δανείων.
- Με τη δημόσια κατάθεση επέρχεται απόσβεση της υφιστάμενης ενοχής του φορέα γενικής κυβέρνησης έναντι του δικαιούχου και δεν παρέχεται δυνατότητα ανάκλησης αυτής. Δηλαδή το δημόσιο θεωρείται πως εξόφλησε την οφειλή ακόμα και αν δεν έχει αγγίξει τα χρήματα ο δικαιούχος.
- Εφόσον εντός πενταετίας από τη σύσταση της παρακαταθήκης, δεν διενεργηθεί είσπραξη του ποσού, ούτε κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων αποδεικτικό φορολογικής ή / και ασφαλιστικής ενημερότητας κατά περίπτωση, η χρηματική απαίτηση από την παρακαταθήκη παραγράφεται υπέρ του καταθέτη φορέα και το σχετικό ποσό, μετά την αφαίρεση της αμοιβής του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, επιστρέφεται σε αυτόν, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση. Τυχόν αξιώσεις του δικαιούχου εγείρονται εφεξής κατά του φορέα.
Πάντως δεν υπάρχει μέριμνα για τις περιπτώσεις, όπου ο ιδιώτης για να είναι ενήμερος θα πρέπει πρώτα να εισπράξει από το Δημόσιο, προκειμένου με τη σειρά του να εξοφλήσει τις δικές του οφειλές σε εφορίες και ταμεία.
Σημειωτέον ότι το Σεπτέμβριο καταγράφηκε αύξηση των συνολικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου κατά 529 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2018. Ειδικότερα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 161 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 1.673 εκατ. ευρώ και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων αυξήθηκαν κατά 368 εκατ. ευρώ στα 874 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr